UCZĘ SIĘ ROZUMIEĆ INNYCH – Emocje i gesty
Autorzy: Beata Blok, Zofia Brzeska, Małgorzata Marszałek, Katarzyna Radtke-Michalewska
„Emocje i gesty” są drugą częścią cyklu „Uczę się rozumieć innych". W publikacji wykorzystano kilkadziesiąt zdjęć osób wyrażających w różny sposób podstawowe emocje, na przykład radość, smutek czy strach. Każda fotografia umieszczona jest na jednej stronie. Na sąsiedniej stronie znajduje się miniatura zdjęcia oraz pytania, które powinny być użyte w trakcie jej omawiania. Pomoc została tak pomyślana, że po złożeniu publikacji (jak stawia się kalendarz biurowy) można prezentować dziecku tylko zdjęcie.
Pytania i polecenia są pomocą w nauce rozpoznawania, nazywania oraz wskazywania przyczyn pojawienia się różnorodnych stanów emocjonalnych w zależności od kontekstu sytuacyjnego. Książka powstała z myślą o kształtowaniu umiejętności ważnych dla rozwoju społecznego zarówno małych dzieci, jak i osób z zaburzeniami, na przykład ze spektrum autyzmu.
- format: B5
- objętość: 128 kolorowych stron
- oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-7134-667-5
wydawnictwo: Harmonia
Emocje i relacje społeczne - stymulacja
Autor: Marta Korendo
„Emocje i relacje społeczne – stymulacja” to zbiór obrazków sytuacyjnych, dzięki którym terapeuci mogą ćwiczyć umiejętnośćrozumienia i nazywania emocji i norm społecznych zarówno z dziećmi, jak i z dorosłymi. Postaci na rysunkach przedstawione są z pominięciem rysów twarzy, aby wyeliminować schematyczne rozpoznawanie emocji poprzez patrzenie na układ ust. Pozwala to na odczytywanie emocji z kontekstu, konsytuacji, postawy ciała, wykonywanego ruchu. Umożliwia też różnorodnąinterpretację znaczenia w zależności od nadanej ilustracji treści (rysunki nie zawsze przedstawiają emocje skrajne jak strach czy radość, dzięki czemu pozwalają na rozmowę o takich emocjach/uczuciach jak tęsknota, duma, zazdrość itp.)
Wykorzystując obrazki, można ćwiczyć:
- narrację,
- nazywanie emocji i podawanie ich przyczyn,
- różnicowanie emocji w zależności od zmian treści narracji,
- przyjmowanie perspektywy myślowej bohaterów poprzez nazywanie ich emocji oraz wymyślanie słów, które mogą w danej sytuacji wypowiedzieć,
- rysowanie wyrazu twarzy bohaterów w zależności od nadanego znaczenia,
- rozumienie zależności emocji od zdarzeń/sytuacji/słów,
- kategoryzację emocji.
Wydawnictwo: Wydawnictwo Metody Krakowskiej
Ilość stron: 32 karty