Edward Mesjasz (1929 - 2007)
"Bitwa pod Somosierrą", 1969 rok
olej na płótnie, 60 x 93 cm
Autentyczny obraz częstochowskiego malarza, kontynuatora tradycji malarstwa Kossaków - Edwarda Mesjasza, przedstawiający scenę imponującej szarży polskich szwoleżerów w bitwie pod Somosierrą. W poziomej kompozycji ujęta została dynamiczna scena na polu bitwy pod Somosierrą.
Bitwa została stoczona 30 listopada 1808 w czasie próby przejęcia władzy nad Półwyspem Iberyjskim przez wojska Napoleona Bonaparte. Sama potyczka trwała niecałe dziesięć minut; szarża trzeciego szwadronu 1. Pułku Szwoleżerów Gwardii Cesarskiej pod dowództwem Jana Kozietulskiego na przełęcz Somosierra w Hiszpanii zakończyła się zdobyciem wąwozu i sukcesem armii napoleońskiej. Bitwa ta otworzyła Napoleonowi drogę na Madryt i pozwoliła kontynuować kampanię hiszpańską.
Edward Mesjasz, który uczył się w krakowskiej pracowni Kossaków, często sięgał po tematy batalistyczne i sceny rodzajowe, w których występują konie. Somosierrę malował wielokrotnie Wojciech Kossak, który planował także stworzenie monumentalnej panoramy z tej potyczki.
Technika: olej na płótnie. Sygnowany i datowany w prawym, dolnym rogu: "Somo-sierra 1808 | mal. EMejsasz" (sygnatura oryginalna, autorska).
Edward Mesjasz (1929 - 2007) malarz - batalista związany z Częstochową. Od młodości wykazywał zainteresowanie i zdolności plastyczne. Początkowo rysunku uczył go jego ojciec, który był żołnierzem i wybitnym rysownikiem. Studiował w Krakowie w Akademii Sztuk Pięknych, którą ukończył w 1954 roku. W czasie studiów uczęszczał także do pracowni Jerzego Kossaka, co pogłębiło jego zainteresowanie tematyką historyczną i batalistyczną. Zaraz po ukończeniu ASP rozpoczął pracę w częstochowskim Liceum Plastycznym, gdzie stał się nauczycielem i mentorem m.in. Jerzego Dudy-Gracza. W późniejszych latach nauczał także rysunku technicznego i liternictwa w innych placówkach pedagogicznych w Częstochowie. Był członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków. Jego pierwsza wystawa indywidualna odbyła się dopiero po odejściu na emeryturę w 1978 roku. Tworzył głównie obrazy batalistyczne, a także sceny rodzajowe, najczęściej z udziałem koni.
Wymiary: 60 x 93 cm, rama: 67 x 101 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Obraz oprawiony w złotą, profilowaną ramę.
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.
Istnieje możliwość dołączenia dodatkowej, zewnętrznej ekspertyzy - rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (usługa dodatkowo płatna, dostępna na innej naszej aukcji).