Edward Dwurnik "Warszawa 2017"
Materiał Papier
Technika Inkografia
Sygnatura E/A (Egzemplarz Autorski)
Wymiary arkusza 30 cm x 40 cm
Praca jest zabezpieczona folią i umieszczona w klasycznym passe partout, do którego wystarczy dobrać oprawę.
Inkografia obrazu pochodzącego z cyklu Edwarda Dwurnika "Podróże autostopem".
Inkografia została wykonana za zgodą i pod bezpośrednim nadzorem artysty. Każda praca została opatrzona numerem edycji i podpisem autora. Dzięki niepowtarzalności serii inkografia ma wyjątkowy charakter. Do każdego dzieła Galeria ToTuart załącza certyfikat autentyczności.
Więcej prac Edwarda Dwurnika oraz inspiracji znajdziesz na naszej stronie.
Edward Dwurnik to wybitny polski malarz i grafik, jedna z najbardziej rozpoznawalnych osobowości polskiej sztuki współczesnej. Jedyny polski artysta, któremu udało się odnieść międzynarodowy sukces przed transformacją (m.in. udział w „documenta 7“ w Kassel w 1982 roku). Także – jedyny artysta, który niezależnie od uznania w kręgach profesjonalnych, stał się popularny we wszystkich środowiskach konsumentów sztuki. Niepokorny i prowokacyjny, zmienny i nieprzewidywalny, pełen diabelskiego poczucia humoru, do dziś budzi skrajne reakcje i poruszenie, także wśród twórców najmłodszego pokolenia.
Urodził się w 1943 roku w Radzyminie.
W latach 1963-70 studiował malarstwo, grafikę i rzeźbę na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
W 1965 roku rozpoczął niezależny od toku studiów cykl rysunków i akwarel, a od 1966 obrazów olejnych „Podróże autostopem“ – charakterystyczne widoki miast z lotu ptaka (kontynuowany do dziś). Od 1970 roku powstaje kilkanaście innych cykli malarskich, między innymi w latach 1972-1978 „Sportowcy“ – jedna z najwyżej cenionych obecnie serii malarskich Dwurnika, ukazująca na poły karykaturalnie, na poły komiksowo bohaterów zwykłej PRL-owskiej codzienności. Wśród kolejnych cykli obrazów powstają dwie serie poświęcone tragicznym losom ludzi uwikłanych w historię: w „Drodze na Wschód“ (1989-1991) Dwurnik upamiętniał ofiary stalinizmu, a w „Od Grudnia do Czerwca“ (1990-1994) ofiary stanu wojennego w Polsce.
W twórczości Dwurnika można także znaleźć obrazy niezaangażowane, np. cykl „Błękitne“ (lata 90-te) to pozbawione horyzontu, bliskie abstrakcji pejzaże morskie, a „Dwudziesty piąty“ barwne abstrakcje w technice action painting. Inne serie to min. „Portret“ (od lat 70-tych), „Robotnicy“ (lata 80-te), „Niech żyje wojna!“ (1991-1993), „Niebieskie miasta“ (od 1993), „Diagonalne“ (od 1996), „Wyliczanka“ (od 1996).
Poza malarstwem Dwurnik uprawiał grafikę i rysunek (zarówno autonomiczne serie jak i ilustracje). Lubił projektować monumentalne kompozycje malarskie w przestrzeni publicznej. Stworzył rysunki i gwasze do filmów animowanych „Warzywniak,360 stopni“ (2007 r.) oraz „Oaza“ (2009 r.) w reżyserii Andrzeja Barańskiego. Powstało kilka filmów dokumentalnych o twórczości artysty, m.in: „Owoce Ziemi“ (1977), „Portret z natury“ (1984) i „Polska Nike“ (1987) w reżyserii Andrzeja Szczygla oraz „Podróże Edwarda Dwurnika“ (1995) Grażyny Banaszkiewicz. W 2011 roku powstał album ze wszystkimi reprodukcjami cyklu Sportowcy.
Zmarł w Warszawie 28 października 2018 roku.