Edward Dwurnik - Sopot 2017, 5/15
Edward Dwurnik
- Materiał: Papier
- Technika: Inkografia
- Tematyka: Architektura, Miasta
- Szerokość: 42 cm
- Wysokość: 59 cm
Inkografia wykonana za zgodą i pod bezpośrednim nadzorem artysty. Opatrzona numerem edycji i podpisem autora. Dzięki niepowtarzalności serii inkografia ma swój wyjątkowy charakter.
W naszej ofercie posiadamy inkografie artysty z cenionego cyklu "Podróże autostopem":
Gdańsk, Gdańsk 2017, Gdańsk niebieski, Gdańsk niebieski 2017, Katowice, Kraków 2016, Plac Zamkowy 2017, Plac Zamkowy Kolumna Zygmunta, Poznań, Sopot, Sopot 2017, Warszawa 2017, Warszawa Stare Miasto 1993,
również w wersjach nisko seryjnych (10, 15 i 25 sztuk w serii). Zapraszamy do kontaktu i do obejrzenia prac w Galerii ToTuart w Centrum Praskim Koneser na pl. Konesera 3 w Warszawie.
Dzieło źródłowe: Edward Dwurnik „Sopot” (2017), akryl/olej na płótnie
Edward Dwurnik:
Wybitny polski malarz i grafik, jedna z najbardziej rozpoznawalnych osobowości polskiej sztuki współczesnej. Jedyny polski artysta, któremu udało się odnieść międzynarodowy sukces przed transformacją (m.in. udział w „documenta 7” w Kassel w 1982 roku). Także – jedyny artysta, który niezależnie od uznania w kręgach profesjonalnych, stał się popularny we wszystkich środowiskach konsumentów sztuki. Niepokorny i prowokacyjny, zmienny i nieprzewidywalny, pełen diabelskiego poczucia humoru, do dziś budzi skrajne reakcje i poruszenie, także wśród twórców najmłodszego pokolenia.
Urodził się w 1943 roku w Radzyminie. W latach 1963-70 studiował malarstwo, grafikę i rzeźbę na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
W 1965 roku rozpoczął niezależny od toku studiów cykl rysunków i akwarel, a od 1966 obrazów olejnych „Podróże autostopem” – charakterystyczne widoki miast z lotu ptaka (kontynuowany do dziś). Od 1970 roku powstaje kilkanaście innych cykli malarskich, między innymi w latach 1972-1978 „Sportowcy” – jedna z najwyżej cenionych obecnie serii malarskich Dwurnika, ukazująca na poły karykaturalnie, na poły komiksowo bohaterów zwykłej PRL-owskiej codzienności. Wśród kolejnych cykli obrazów powstają dwie serie poświęcone tragicznym losom ludzi uwikłanych w historię: w „Drodze na Wschód” (1989-1991) Dwurnik upamiętniał ofiary stalinizmu, a w „Od Grudnia do Czerwca” (1990-1994) ofiary stanu wojennego w Polsce.
W twórczości Dwurnika można także znaleźć obrazy niezaangażowane, np. cykl „Błękitne” (lata 90-te) to pozbawione horyzontu, bliskie abstrakcji pejzaże morskie, a „Dwudziesty piąty” barwne abstrakcje w technice action painting. Inne serie to min. „Portret” (od lat 70-tych), „Robotnicy” (lata 80-te), „Niech żyje wojna!” (1991-1993), „Niebieskie miasta” (od 1993), „Diagonalne” (od 1996), „Wyliczanka” (od 1996).
Poza malarstwem Dwurnik uprawiał grafikę i rysunek (zarówno autonomiczne serie jak i ilustracje). Lubił projektować monumentalne kompozycje malarskie w przestrzeni publicznej. Stworzył rysunki i gwasze do filmów animowanych „Warzywniak,360 stopni” (2007 r.) oraz „Oaza” (2009 r.) w reżyserii Andrzeja Barańskiego. Powstało kilka filmów dokumentalnych o twórczości artysty, m.in: „Owoce Ziemi” (1977), „Portret z natury” (1984) i „Polska Nike” (1987) w reżyserii Andrzeja Szczygla oraz „Podróże Edwarda Dwurnika” (1995) Grażyny Banaszkiewicz. W 2011 roku powstał album ze wszystkimi reprodukcjami cyklu Sportowcy.
Zmarł w Warszawie 28 października 2018 roku.