Edward Dwurnik (1943 - 2018)
"WARSZAWA - zmieniamy na dobre", 2012 rok
inkografia na papierze, 39,5 x 54,6 cm
ODRĘCZNIE SYGNOWANA OŁÓWKIEM
Autentyczna grafika jednego z najbardziej rozpoznawalnych współczesnych, polskich malarzy - Edwarda Dwurnika, przedstawiająca widok Warszawy. W pionowej kompozycji artysta ukazał pejzaż widziany z perspektywy lotu ptaka na centrum Warszawy. W centrum przedstawiono ukryty pomiędzy nowoczesnymi budynkami Pałac Kultury i Nauki. Po lewej stronie kompozycji w głębi widoczna kolumna Zygmunta III Wazy i Zamek Królewski w Warszawie, zaraz za nimi przecinająca krajobraz Wisła. Po drugiej stronie rzeki widok na Starą Pragę, znajdującą się pomiędzy Stadionem Narodowym, a ogrodem zoologicznym.
Istotnym elementem twórczości Dwurnika są prace przedstawiające uchwycone z perspektywy lotu ptaka widoki miast. Krajobrazy są pozbawione linii horyzontu i wypełnione architekturą, czasem także ludźmi. Nie stanowią one wiernego odwzorowanie układów urbanistycznych, ani topografii danych miejsc. Artysta wybierał charakterystyczne punkty, modyfikując ich proporcje, a także odległości między nimi. Powyższa praca powstała na zamówienie Polskiego Zakładu Ubezpieczeń w 2012 roku.
Technika: inkografia na papierze. Praca odręcznie sygnowana oraz numerowana ołówkiem poniżej kompozycji: "1919/2700 EDwurnik" oraz opisana w obrębie kompozycji: "WARSZAWA. ZMIENIAMY SIĘ NA DOBRE. 2012 | E. DWURNIK".
Edward Dwurnik (1943 - 2018) polski malarz i grafik. W latach 1963-1970 studiował malarstwo i grafikę w pracowni Krystyny Łady-Studnickiej na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, a także przez 3 lata rzeźbę. Jak sam mówił przez pierwsze lata studiów na ASP, "nie miał żadnej wizji swojej twórczości". Po zetknięciu się z dziełami Bernarda Buffeta dostrzegł nowe możliwości malarskie, lecz dopiero doświadczenie wystawy Nikifora w 1965 roku pomogło mu odnaleźć formę wspierającą realizację własnych pomysłów. Od tego wydarzenia rozpoczęła się jego pasja tworzenia. Wtedy też powstały obrazy zaliczane do cyklów malarskich takich jak: Podróże autostopem, Warszawa, Portret. W latach 1970-1971 namalował Drogę (Dziesięć stacji świeckiego ukrzyżowania). Dwurnik uważał, że prawdziwie "swój temat" odnalazł w marcu 1968 roku. Natomiast rozwiązaniem artystycznym, w ujęciu tego problemu, było: budowanie kompozycji wieloelementowych, komplikacja, tworzenie związków między przedmiotami obrazu. Został nagrodzony m.in.: Nagrodą Kulturalną "Solidarności" (1983), Nouvelle Biennale de Paris (1985), nagrodą Olimpiady Sztuki w Seulu (1988) i Nagrodą Fundacji Sztuki Współczesnej (1992). Poza malarstwem Dwurnik uprawiał grafikę i rysunek (zarówno autonomiczne serie jak i ilustracje). Lubił projektować monumentalne kompozycje malarskie w przestrzeni publicznej. Stworzył rysunki i gwasze do filmów animowanych "Warzywniak, 360 stopni" (2007) oraz "Oaza" (2009) w reżyserii Andrzeja Barańskiego. Zmarł 28 października 2018 roku w Warszawie.
Wymiary: 39,5 x 54,6 cm (w świetle passe partout), z ramą: 72 x 52 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona w prostą ramę w kolorze srebrnym z białym passe partout.
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.