Edward Dwurnik (1943 - 2018)
"Czerwone tulipany"
Obraz jednego z najbardziej rozpoznawalnych współczesnych, polskich malarzy - Edwarda Dwurnika, ukazujący czerwone tulipany. Artysta na bliżej nieokreślonym turkusowym tle, poprzecinanym granatowymi i miętowymi liniami, niby łodygami umieścił uproszczone kielichy kwiatowe. Tulipany uszeregowane są równo w trzech rzędach, sprawiając wrażenie powtarzalnego wzoru tapetowego. Sam rysunek jest mocno ekspresyjny i uproszczony, kolory czyste i wyraziste.
Tulipany to lubiany i często stosowany motyw w twórczości Dwurnika. Możemy go spotkać m.in. w cyklu "Dwudziestym Trzecim" z 1998 roku, gdzie w podobny sposób do prezentowanej pracy, artysta umieszcza kolorowe kielichy kwiatowe w uporządkowanej kompozycji.
Technika: akwarela, tempera na papierze. Praca sygnowana i datowana w prawym, dolnym rogu: "2012 | E. DWURNIK" (sygnatura oryginalna, autorska). Na odwrocie autorskie pieczęcie i opisy: "AKWARELA | E. DWURNIK + temp | NA PAPIERZE | NR: 12911 | spis NR: 2606".
Edward Dwurnik (1943 - 2018) polski malarz i grafik. W latach 1963-1970 studiował malarstwo i grafikę w pracowni Krystyny Łady-Studnickiej na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, a także przez 3 lata rzeźbę. Jak sam mówił przez pierwsze lata studiów na ASP, "nie miał żadnej wizji swojej twórczości". Po zetknięciu się z dziełami Bernarda Buffeta dostrzegł nowe możliwości malarskie, lecz dopiero doświadczenie wystawy Nikifora w 1965 roku pomogło mu odnaleźć formę wspierającą realizację własnych pomysłów. Od tego wydarzenia rozpoczęła się jego pasja tworzenia. Wtedy też powstały obrazy zaliczane do cyklów malarskich takich jak: Podróże autostopem, Warszawa, Portret. W latach 1970-1971 namalował Drogę (Dziesięć stacji świeckiego ukrzyżowania). Dwurnik uważał, że prawdziwie "swój temat" odnalazł w marcu 1968 roku. Natomiast rozwiązaniem artystycznym, w ujęciu tego problemu, było: budowanie kompozycji wieloelementowych, komplikacja, tworzenie związków między przedmiotami obrazu. Został nagrodzony m.in.: Nagrodą Kulturalną "Solidarności" (1983), Nouvelle Biennale de Paris (1985), nagrodą Olimpiady Sztuki w Seulu (1988) i Nagrodą Fundacji Sztuki Współczesnej (1992). Poza malarstwem Dwurnik uprawiał grafikę i rysunek (zarówno autonomiczne serie jak i ilustracje). Lubił projektować monumentalne kompozycje malarskie w przestrzeni publicznej. Stworzył rysunki i gwasze do filmów animowanych "Warzywniak, 360 stopni" (2007) oraz "Oaza" (2009) w reżyserii Andrzeja Barańskiego. Zmarł 28 października 2018 roku w Warszawie.
Wymiary: 29 x 20 cm, z ramą: 45 x 35 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona w srebrną, przecieraną ramę z szarym passe partout.
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.
Istnieje możliwość dołączenia dodatkowej, zewnętrznej ekspertyzy - rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (usługa dodatkowo płatna, dostępna na innej naszej aukcji).