Tytuł: "Józef Brandt w swojéj pracowni. (3327)"
Autor: Jan Styfi wg Władysława Szernera
Opis przedmiotu:
- Typ: rycina
- Hasło: Monachium / München / Józef Brandt
- Przynależność administracyjna: polonica - Bawaria / Bayern (Niemcy)
- Miejscowość: Monachium (Niemcy)/Niemcy. Monachium
- Tytuł: "Józef Brandt w swojéj pracowni. (3327)"
- Autor: Jan Styfi wg Władysława Szernera
- Sygnatura: Rycina sygnowana na płycie po prawej stronie u dołu kompozycji: "IAN STYFI."
- Technika: drzeworyt sztorcowy na papierze
- Wymiary: 287x221 mm (kompozycja)
- Datowanie: 1876
- Numer katalogowy: i16258
- Pochodzenie: Z: Kłosy nr 574 z 29.06.1876 s. 405
Uwagi:
Zachowana cała karta. Rycinie nie towarzyszył tekst w numerze. Autorstwo Władysława Szernera ustalono w oparciu o spis treści półrocznika.
- Józef Brandt (11.02.1841 Szczebrzeszyn pow. Zamość - 12.06.1915 Radom) polski malarz. W 1858 ukończył Instytut Szlachecki w Warszawie i rozpoczął w Paryżu studia politechniczne, które porzucił i uczył się malarstwa w pracowni Léona Cognieta oraz korzystał z porad Juliusza Kossaka i Henryka Rodakowskiego. W 1860 powrócił do kraju i wspólnie z J. Kossakiem odbył podróż po Ukrainie. Debiutował w TZSP w Warszawie w 1861. Od 1862 do 1866 studiował malarstwo w Monachium, gdzie osiadł na stałe, szczególnie początkowo pozostając pod wpływem niemieckiego batalisty Franza Adama. Od 1866 spędzał miesiące letnie w majątku w Orońsku pod Radomiem. W Monachium szybko zdobył popularność, malował głównie sceny rodzajowo-batalistyczne i historyczne szczególnie dot. polskiej historii XVII w. i wschodnich kresów I RP na Ukrainie - liczne motywy dot. najazdów szwedzkich, walk z Tatarami i Kozakami. Od ca 1875 prowadził prywatną szkołę malarską, stając się przywódcą monachijskiej szkoły malarstwa polskiego. Zerwał z konwencją akademicką przechodząc do swobodnej kompozycji stwarzając oryginalne wizje odznaczającą się fantazją malarską. Zdobył uznanie w całej Europie, zdobył szereg najwyższych odznaczeń i nagród oraz członkostwa akademii sztuk w Berlinie, Monachium, Pradze. Miał licznych uczniów i naśladowców; zob. SAP t. 1 ss. 226-228 oraz Polski słownik biograficzny (PSB) t. 2 ss. 388-391
O autorze:
Jan Styfi (ca 1839 - 5.03.1921) warszawski drzeworytnik czynny, jak dotąd przyjmowano, w latach 1859 - ca 1900, studiował w latach 1856-1857 w Warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, następnie doskonalił się w drzeworytnictwie w Lipsku, jako rytownik związany z "Tygodnikiem Ilustrowanym", a w latach 1865-1890 z "Kłosami" (w obu pismach jako kierownik drzeworytni), rytował również dla wydawnictw książkowych, kalendarzy oraz dla "Tygodnika Powszechnego", w latach 1866-1867 prowadził własną drzeworytnię wspólnie z A. Regulskim, a potem około ca 1876-1879 wspólnie Andrzejem Zajkowski, jeden z najwybitniejszych i najpłodniejszych polskich ksylografów, faktycznie czynny już od 1851 (Teodor Tripplin: Portugalia. Warszawa: bez wydawcy, 1851) co też wskazuje na wcześniejszą datę urodzenia; zob. obszernie Opałek 1949 ss. 64-66 i SPKP ss. 864-865 oraz Banach 1959 ss. 219 i 221
Literatura:
Grajewski 1972 nie notuje
Certyfikat autentyczności:
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianego przedmiotu. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy na życzenie (prosimy o wpisanie w uwagach do zamówienia) pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.
Stan zachowania:
- Pozycja w bardzo ładnym stanie (karta po konserwacji)
Gradacja stanu zachowania:
- stan idealny: (6) bez wad, bez śladów używania, jak nowy
- === bardzo ładny: stan prawie idealny (+5), bardzo nieznaczne wady, niemalże jak nowy (nieużywany) ===
- ładny: stan bardzo dobry (5), bardzo nieznaczne, w zasadzie nieistotne wady
- dość ładny: stan - bardzo dobry (-5), mało istotne, nieznaczne wady
- więcej niż dobry: stan pomiędzy bardzo dobrym a dobrym (4/5), dość nieistotne, niezbyt znaczne wady
- co najmniej dobry: stan co najmniej dobry (+4), niezbyt istotne wady
- dobry: stan dobry (4), dość istotne wady
- mniej niż dobry: stan -dobry (-4), istotne wady
- więcej niż dostateczny: stan pomiędzy dobrym a dostatecznym (3/4), bardzo istotne wady
- co najmniej dostateczny: stan co najmniej dostateczny (+3), dość słaby stan, wyjątkowo istotne wady, prawie destrukt
- dostateczny: stan dostateczny (3), słaby stan, duże wady karty, w zasadzie destrukt
Ocena stanu zachowania i niektóre inne elementy opisu mają pewne cechy subiektywności, ale dokonujemy je z naszą najlepszą wiedzą i możliwie największą rzetelnością, w razie wątpliwości proszę kierować się skanem obiektu lub prosimy o wiadomość.
Kategorie tematyczne/słowa kluczowe:
- malarze, graficy, rzeźbiarze etc. - Polska
- Bayern (Bawaria)
- polonica - varia
- Niemcy
- postacie 20 wiek (do 1945) - Polska
- wnętrza
- postacie 19 wiek - Polska
- drzeworyt
- Grafika polska XIX wieku
- malarstwo polskie, rysunek polski
- drzeworyt sztorcowy (poprzeczny)
- j) XIX w. 2. połowa
- Grafika
O antykwariacie Poliart:
Antykwariat "POLIART" Beata Kalke działa od 1993 głównie jako antykwariat wysyłkowy. Oprócz książek i czasopism antykwariat prowadzi również sprzedaż map i planów, starodruków, pocztówek, fotografii, plakatów, druków ulotnych i reklamowych oraz innych akcydensów, grafik (rycin) i innego asortymentu antykwarycznego.
Zapraszamy na nasze inne aukcje!