|
"DOJRZAŁOŚĆ PRZEDSZKOLNA DZIECI TRZYLETNICH" , M.BOLECHOWSKA; U.Śl., KATOWICE ; nakład : 2 530 ; stan : db : pieczątki ; przesyłka polecona : 9,30 zł.
SPIS TREŚCI:
Wstęp . 9
Problematyka tzw. dojrzałości przedszkolnej ..........13 1. Definicja pojęcia „dojrzałość przedszkolna" (s. 14). 2. Kryteria tzw. dojrzałości przedszkolnej (S. 16). Hipotezy badawcze na tle literatury przedmiotu....... . .18 Przebieg i metody badań........... 20
Specyfika środowisk wychowawczych badanych dzieci ........23
Rozwój fizyczny dzieci wychowywanych w domu rodzinnym, żłobku dziennym i tygodniowym......28 1. Wyniki pomiarów antropometrycznych wzrostu (s. 29). 2. Wyniki pomiarów antropometrycznych wagi (s. 30). 3. Wyniki pomiarów antropometrycznych obwodu głowy (s. 31). 4. Wyniki pomiarów antropometrycznych obwodu klatki piersiowej (s. 31). 5. zjawisko dymorfizmu płciowego u dzieci trzyletnich (s. 32). 6. Graficzna metoda oceny tempa i harmonijności rozwoju (s. 33). 7. Wyniki badań skalą rozwoju psychoruchowego Brunet-Lezine (s. 35). 8. Stosunek wieku życia do wieku wagi i wzrostu a ilorazy rozwojowe dzieci z trzech środowisk (s. 35).
Stan motoryki dzieci trzyletnich..... 41 1. Rozwój motoryki, kryterium jej oceny (s. 41). 2. Cel badań i hipotezy (s. 42). 3. Opis zastosowanych technik badawczych (s. 42). A. Próby badające poziom koordynacji wzrokowo-ruchowej (s. 42). B. Próby badające sprawność lokomocyjną (s. 43). C. Pokonywanie przeszkód (s. 43). D. Utrzymywanie równowagi (s, 43)], 4, Wyniki prób (s. 44). 5. Uzyskane rezultaty a hipotezy pracy (s. 46).
Rozwój manualny dzieci trzyletnich . ...49 1, Zakres problematyki badawczej (S. 49). 2. Hipotezy szczegółowe (s. 50). 3. Zastosowane próby badawcze (s. 51). 4. Niektóre wyniki charakteryzujące poziom rozwoju manualnego dzieci z trzech środowisk (s. 53). 5. Wyniki badań skalą rozwoju psychomotorycznego Brunet-Lezine (s. 55). 6. Lateralizacja w obrębie kończyn górnych (s. 55).
Poziom rozwoju samoobsługi..............56 1. Samoobsługa jako jeden z aspektów motorycznego i społecznego rozwoju dziecka (s. 56). 2. Hipotezy badawcze (s. 57). 3. Samoobsługa dzieci w świetle obserwacji (s. 58). 4. Wyniki badania poziomu rozwoju samoobsługi (s. 59). [A. Poziom rozwoju samoobsługi w zakresie jedzenia (s. 59). B. Poziom rozwoju Samoobsługi w zakresie ubierania się (s„ 63). C. Poziom rozwoju samoobsługi w zakresie zabiegów higienicz-no-toaletowych (s. 67). D. Zestawienie niektórych wyników badań (s. 70)]. 5, Uzyskane wyniki a hipotezy pracy (s. 72).
Zabawy dzieci trzyletnich...............72 1. Wprowadzenie w problematykę badawczą (s. 72). 2. Metody badań ze szczególnym uwzględnieniem obserwacji indywidualnej (s. 74).. [A. Obserwacja psychologiczna (s. 74). B. Skala rozwoju psychoruchowego Brunet-Lezine (s. 76). c. Ankieta i wy5 wiad (s. 76)]. 3. Wyniki badań (s. 76). (A, Kierunki zabawowej aktywności dziecka (s. 76). B. Wyniki obserwacji zabawy dzieci tymi samymi zabawkami (s. 86). C. Wyniki uzyskane przez dzieci w toku badania skalą rozwoju psychomotorycznego Brunet-Lezine (s. 87)]. 4. Podsumowanie (s. 88).
Rozwój intelektualny................89 1. Hozwój psychomotoryczny. Sondażowe badania rozwoju intelektualnego (s. 90). 2. Środowiskowe uwarunkowania rozwoju intelektualnego (s. 91). 3. Osoby badane, zastosowane metody i przebieg badań (s. 92). 4. Wyniki badań (s. 94). 5. Wnioski (s. 99).
Rozwój mowy..............100 1. Problematyka badań i zastosowane metody (s. 101). 2. Wyniki badań (s. 102), [A. Umiejętność nazywania przedmiotów otaczającego" świata (s. 102). B. Umiejętność określania czynności (s. 104). C. Poprawność wymowy (s. 106). D. Umiejętność stosowania poprawnych form gramatycznych (s. 106). E. Umiejętność posługiwania się wyrazami określającymi (s. 107). F. Umiejętność konstruowania zdań (s. 107)]. 3. Wnioski (s. 108).
Kontakty dziecka z osobami dorosłymi............109 1. Metody badań (s. 110). 2. Częstotliwość występowania typowych zachowań dzieci (s. 111). 3. Porównanie wyników badań z założonymi hipotezami (s. 115).
Kontakty dzieci w grupie rówieśniczej...........115 1. Wstęp i problemy badawcze (s. 115). 2. Metody badań (s. 116). [A. Obserwacja (s. 117). B. Wywiad z opiekunkami dziecięcymi i rodzicami (s. 118). C, Skala rozwoju psychoruchowego Brunet-Lezine (s. 118). D. Skala dojrzałości społecznej E. A. Dolla (s. 118)]. 3. Wyniki badań (s. 118). [A. Agresywność (s. 119). B. Dominacja (s. 123). C. Uległość (s. 125). D. Formy uczestnictwa w zabawie (s. 127). E. Współczucie i wrażliwość społeczna (s. 129). F. Sylwetki społeczne badanych dzieci (s. 131)). 4. Podsumowanie (s. 132).
Poziom rozwoju emocjonalnego........133 1. Założenia badawcze (s. 133). 2. Metody badań ze szczególnym uwzględnieniem eksperymentu naturalnego (s. 133). 3. Reakcje emocjonalne dzieci z trzech środowisk w analogicznych sytuacjach (s. 134). [A. Reakcje dzieci w momencie dawania i odbierania im zabawki (s. 134). B. Reakcje dzieci na pokazanie futrzanej zabawki (szczura) (s. 136). C. Reakcje dzieci na słowa: „teraz cię już nie puszczę" (chwyt ręką) (s. 136). D. Zachowanie dziecka w sytuacji utraty równowagi (s. 137), E. Zachowanie dzieci w trakcie opowiadania bajki (s. 137). F. Reakcje dzieci na naganę (s. 139). G. Reakcje dzieci na pochwałę (s. 141). H, Wyniki badań przeprowadzonych skalą rozwoju psychomotorycznego Brunet-Lezine (s. 142)]. 4. Podsumowanie (s. 142).
Uogólnienie wyników badań . . 144 Wnioski . .. 149 Niektóre narzędzia badawcze . ... 153 Ankieta skierowana do rodziców . ... 153 Schemat arkusza obserwacyjnego dotyczącego samoobsługi....... 160 Bibliografia . . .. . 165 Spis tabel : ... . 173 Summary . . . . . . . 176 |
|
|