Tytuł: Do stratosfery i w głąb mórz, seria wydawnicza – „Człowiek Poznaje Świat”.
Autor: August Piccard, przełożyła Joanna Leszczyńska.
Wydawca: Wydawnictwo ISKRY, Warszawa 1964. 240 stron, rysunki i plany w tekście, zdjęcia we wklejkach, oprawa twarda (biblioteczna), format 13x19 cm.
Stan dobry - ogólne podniszczenie i zabrudzenia obwoluty oraz środka (ubytki obwoluty na grzbiecie i tylnej części, obwoluta, od wewnątrz na składkach podklejona taśmą papierową) – poza tym stan OK.
Opis: Ze stratosfery w morskie głębie... to zuchwałe stwierdzenie, przekraczające wytwory fantazji Juliusza Verne'a, stanowi syntezę życia Augusta Piccarda.
Otóż ten człowiek, którego loty do stratosfery i rejsy głębinowe uczyniły jednym z największych badaczy wszystkich czasów, wzbrania się przed praktyczną działalnością badawczą.
Ten fizyk, ten genialny mechanik rozpoczął podbój przestrzeni ze swego laboratorium.
Tam - mówi profesor Piccard - odkrywa się świat, wcielanie teorii w czyn to dla uczonego jedynie sport.
I rzeczywiście zdumiewa w tej książce inwencja, cudowna właściwość ludzkiego mózgu, który - posługując się analizą - jest zdolny osiągnąć wiedzę o interesujących go obiektach, przewidzieć trudności, jakie wystąpią przy realizacji zamierzeń, oraz znaleźć rozwiązanie wszystkich związanych z tym nawet najdrobniejszych problemów.
Spis treści:
Przedmowa;
Do stratosfery i w głąb mórz:
I. W stratosferze;
II. Człowiek zstępuje pod wodę:
- - Na małych głębokościach; Batysfera profesora Beebe’a; Batysfera i batyskaf;
III. Podstawowe zasady budowy batyskafów:
- - Siła nośna; Balast; Wleczka i śruby napędowe; Pływak; Źródła prądu elektrycznego;
IV. Konstrukcja „FNRS 2”:
- Kulista kabina; Okna kabiny; Złącza; Pływak; Źródła prądu elektrycznego;
V. W drodze do Dakaru;
VI. Zanurzenia u Wysp Zielonego Przylądka:
- - Dakar; Fogo; Na 1400 metrów z pilotem automatycznym;
VII. „FNRS 3”;
„TRIESTE”:
I. Pływak:
- - Napełnienie pływaka; Kesony na powietrze; Zawór manewrowy; Zwalnianie balonu; Studzienka; Główna rura pływaka i umocowanie kuli;
II. Kabina:
- - W kuźni; Kontrola materiału; Dostępna głębokość; Kabina ukończona; Połączenie półkul; Otwory w ścianach kabiny na przewody i rury;
III. Wyposażenie kabiny:
- - Regeneracja powietrza; Manometry; Tachometry; Wewnętrzne oświetlenie kabiny; Oświetlenie zewnętrzne; Źródła prądu „TRIESTE”; Wnętrze kabiny;
IV. W drodze do Castellammare di Stabia;
V. Pierwsze zanurzenia batyskafu „TRIESTE”;
VI. Zanurzenie na 1080 metrów na pełnym morzu w rejonie Capri:
- - Światło dnia pod wodą; Barwy fauny i flory podwodnej; Zanurzenie trwa; Na spotkanie ze słoncem;
VII. Zanurzenie na 3150 metrów;
Spojrzenie w przyszłość:
I. Czego nauczył nas delfin;
II. Mezoskaf – podwodny helikopter;
III. Oceanografia jutra;
Uzupełnienia techniczne:
I. Makiety iluminatorów – próby wytrzymałości;
II. Zawory magnetyczne i elektromagnesy;
III. Kształt pływaka;
IV. Grodzie poprzeczne w pływaku;
V. Grubość blach pływaka;
VI. Stępki:
- - Stępki przechyłowe; Miecz;
VII. Kontrola kabiny batyskafu „TRIESTE”;
VIII. Wykres momentów pokrywy;
IX. Doprowadzenie przewodów i rur do wnętrza kabiny:
- - Otwór na chrapy; Kable „pyrotnax”; „Araldite D”; Otwór na duży kabel „pyrotnax”; Otwory na rury wysokociśnieniowe oraz antenę radiową; Doprowadzenie 36 przewodów o małym przekroju;
X. Zawory kompensacyjne;
XI. Zawór manewrowy;
XII. Manometr do mierzenia niskich ciśnień.