DIVINITY ORIGINAL SIN II
DEFINITIVE EDITION
.
.
Producent: Larian Studios
Wersja językowa gry: Polska (napisy)
Pudełko, instrukcja: europejska*
Wersja: PAL
Grupa wiekowa: 18+
Stan gry: Nowa w folii
Dostępność: Od ręki
.
.
*Określenie okładka europejska oznacza, że gra jest w języku polskim, jednak okładka może być z innego europejskiego kraju, np.: niemiecka, francuska, polska itd.
Divinity: Original Sin II – Definitive Edition to wydane na PS4 i XONE klasyczne RPG z widokiem w rzucie izometrycznym, turową walką, mnóstwem postaci niezależnych i nieograniczonymi możliwościami rozwoju. Do dyspozycji graczy oddano kilka trybów rozgrywki, a w tym multiplayer oraz sandboksowy tryb mistrza gry. Kompletna wersja została wzbogacona o aktualizację wielu drobnych elementów, takich jak samouczek czy system ekwipunku.
Fabuła
Warstwa fabularna jest najważniejszym elementem tej produkcji. Ukazana historia ponownie zabiera nas do pełnej magii i fantastycznych stworzeń krainy Rivellon, jednak akcja toczy się tysiąc lat po wydarzeniach ukazanych w poprzedniej części. Tym razem przybieramy role tych, na których polowaliśmy w Divinity: Grzech Pierworodny. Jesteśmy więc adeptami zakazanej magii, której używanie stopniowo prowadzi do katastrofy. Musimy zmagać się nie tylko z członkami Zakonu Boskiego, ale także zmierzać do zażegnania wiszącego nad światem śmiertelnego niebezpieczeństwa. Śmierć Boskiego, który czuwał nad śmiertelnikami, zachęciła nieprzebrane zastępy krwiożerczych potworów do inwazji na świat Rivellon, ale stała się także szansą na to, by ktoś inny sięgnął po najpotężniejszą moc.
Tworząc postać, możemy wybrać jeden z sześciu gotowych archetypów lub wykreować własnego, unikalnego bohatera. Ten proces jest niezwykle istotny dla przebiegu całej rozgrywki, ponieważ mieszkańcy Rivellonu reagują inaczej w zależności od tego, kim jest nasz bohater. Każda z gotowych postaci ma własne cechy, historię oraz cele, co oznacza, że wątek fabularny zmienia się w zależności od tego, jaką postacią gramy.
Mechanika
Tym razem grę rozpoczynamy od stworzenia pojedynczej postaci, a nie pary, jak to miało miejsce w przypadku poprzedniej części. Wśród grywalnych ras pojawili się nie tylko ludzie, ale także elfy, krasnoludy, jaszczury, a także nieumarli. Każda z ras dysponuje własnymi szczególnymi właściwościami i oddziałowuje na świat gry w inny sposób. Przykładowo nieumarły prowokuje do ataku praktycznie wszystkich, ale za pomocą swoich kościstych palców może otworzyć każdy zamek. Nasze zdolności bojowe są określane przez jedną z kilkunastu klas postaci, które możemy rozwijać w bardzo elastyczny sposób, rozwijając dowolne cechy wraz z postępami w rozgrywce. Do naszej dyspozycji oddano ponad 200 różnych umiejętności.
W trakcie rozgrywki napotykamy mnóstwo postaci niezależnych, wśród których znalazły się takie, które mogą przyłączyć się do naszej drużyny. Zrekrutowanych w trakcie przygody towarzyszy także możemy rozwijać zgodnie z własnym wyczuciem. Już przy pierwszej rozmowie możemy określić, jaką klasę postaci będzie reprezentować świeżo zwerbowany bohater.
Rozgrywka w dużej mierze odbywa się zgodnie z klasycznym nurtem RPG. Po stworzeniu postaci zaczynamy wędrówkę, kompletując drużynę, wykonując zadania i zdobywając kolejne poziomy doświadczenia. Tradycyjne rozwiązania, takie jak system ekwipunku, craftingu i niemal nieograniczonego systemu rozwoju, a także turowy system walki i widok w rzucie izometrycznym zostały połączone z wyjątkowo interaktywnym środowiskiem gry. Możemy nawiązać dialog praktycznie z każdą postacią, która występuje w grze. Ponadto każdą z nich możemy spróbować okraść, oczarować lub zabić. W trakcie dialogów, w zależności od naszych umiejętności, otwierają się nowe opcje, dla przykładu zastrzaszanie czy flirtowanie. Możemy wykorzystać elementy otoczenia dla swojej przewagi, przykładowo podpalając oleiste kałuże znajdujące się pod nogami przeciwników – nie tylko podczas walki.
Tryby gry
Twórcy udostępnili kilka trybów rozgrywki, w tym standardową kampanię w kilku wariantach poziomu trudności. Ten podstawowy tryb umożliwia także grę online lub na podzielonym ekranie wraz ze znajomymi. Gracze mogą dołączać w trakcie rozgrywki, co oznacza, że tak rozpoczętą przygodę możemy kontynuować nawet gdy nasi znajomi są niedostępni. Każda z postaci ma swoje własne priorytety, więc w trakcie wędrówki może się okazać, że nasi przyjaciele są w rzeczywistości naszymi wrogami. Ostatecznym celem gry jest zajęcie miejsca Boskiego, zdobywając tym samym nieograniczoną moc. Ten przywilej jest zarezerwowany wyłącznie dla jednego z bohaterów. W kampanii może brać udział maksymalnie czterech graczy.
Dla zwolenników PvP przygotowano tryb areny, który oferuje szybkie walki z wykorzystaniem gotowych bohaterów oraz specjalnie przygotowanych lokacji. W tym trybie bierzemy udział w starciach, które są wariacjami klasycznych trybów Deathmatch czy King of the Hill.
Kolejną formą zabawy jest tryb mistrza gry, w którym jeden z graczy prowadzi rozgrywkę na swoich własnych zasadach. Ten tryb umożliwia poprowadzenie swojej własnej kampanii, dzięki narzędziom pozwalającym na totalną modyfikację świata gry lub przygodom udostępnianym przez społeczność. Mistrz gry może podczas rozgrywki na bieżąco dodawać kolejne elementy, by urozmaicić przygodę. Ta forma zabawy została przeznaczona dla maksymalnie pięciu osób.
Kwestie techniczne
Kompletna wersja Divinity wydana na PS4 i XONE przyniosła sporo drobnych usprawnień w rozgrywce. Twórcy zadbali o nowy poziom trudności dla podstawowego trybu gry, system drużynowego ekwipunku, nową oprawę fabularnego dziennika postaci, ciekawszą formę samouczka oraz ulepszoną wersję mechaniki aren PvP. Dodatkowo trzeci rozdział kampanii został całkowicie przebudowany.