Diagnoza psychologiczna
Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna
Stemplewska-Żakowicz Katarzyna
Wydawnictwo: GWP
ISBN: 978-83-7489-324-4
Format: 20.5x25.5cm
Liczba stron: 280
Oprawa: Twarda
Wydanie: 2023 r.
Znakomity nowoczesny podręcznik diagnozy psychologicznej rozumianej jako profesjonalna kompetencja psychologa teoretyka i praktyka. Autorka, znawczyni tematu, prezentuje tę kompetencję jako określonego rodzaju wiedzę, umiejętności i wartości, które należy kształtować w toku jej nabywania. Podręcznik obowiązkowy na studiach psychologicznych, pedagogicznych i pokrewnych. Książka jest adresowana głównie do studentów psychologii, ale także do psychologów praktyków – klinicystów, pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych, a także konsultantów zajmujący się selekcją i rekrutacją pracowników. Czytelnik znajdzie tu rzetelne omówienie modeli, metod i technik diagnostycznych, szczegółowe przedstawienie rozmaitych kompetencji (i tych fundamentalnych, i tych cząstkowych), a także wiele cennych wskazówek odnoszących się do kwestii etycznych. Niewątpliwą zaletą tej książki jest jej przemyślana struktura, a także autorski sposób prezentacji omawianych zagadnień, co sprawia, że czyta się ją z dużym zainteresowaniem.
Testy psychologiczne
Teoria i praktyka
Hornowska Elżbieta
Wydawnictwo: Scholar
ISBN: 978-83-7383-238-1
Format: 16.0x23.0cm
Liczba stron: 260
Oprawa: Miękka
Wydanie: 4, 2014 r.
Książka jest wprowadzeniem w problematykę pomiaru psychologicznego. W części pierwszej Autorka omawia istotę wnioskowania psychometrycznego, przedstawia podstawowe modele psychometryczne, prezentuje kryteria dobroci testów psychologicznych oraz zagadnienia związane z doborem pozycji do konkretnego testu. Omawia również – i to należy szczególnie podkreślić – społeczny kontekst testowania psychologicznego, wraz z zagadnieniami stronniczości wyników testowych oraz sposobami jej szacowania. Cześć druga pracy to praktyczny przewodnik przeznaczony dla tych wszystkich osób, które – z różnych względów – są zainteresowane zbudowaniem własnego narzędzia pomiarowego. Książka adresowana jest głównie do psychologów i studentów psychologii. Jednak ze względu na uniwersalność poruszanej problematyki, jak i nietechniczny sposób prezentacji podstawowych zagadnień może być również z powodzeniem wykorzystywana przez studentów i specjalistów z innych dziedzin, np. socjologii czy pedagogiki.