"De Profundis narodziło się z fascynacji prozą H. P. Lovecrafta, jej specyficznym klimatem grozy i szaleństwa. Gracze w De Profundis nawiązują do niej, tworząc niesamowite opowieści rodem z opowiadań mistrza z Providence. Czynią to - w przeciwieństwie do klasycznego RPG - nie na sesjach, lecz za pomocą listów, preparowanych materiałów, za pomocą korespondencji.
De Profundis wciąga graczy w wędrówkę po krainach wyobraźni, każe spojrzeć na rzeczywistość z innego, dziwnego, niesamowitego punktu widzenia. To przede wszystkim gra dla dojrzałych, aktywnych graczy, którzy znajdują przyjemność w przygotowywaniu kolejnych fragmentów korespondencji tak, by była ona jak najbardziej inspirująca dla współgraczy, by tchnęła autentyzmem i grozą.
Taki jest i sam podręcznik. Napisany w formie listów autora do czytelnika, nie mieści się w ramach standardowego przewodnika po regułach gry. Ma zadanie raczej inspirować, zarażać klimatem gry, zachęcać do sięgnięcia po pióro. Zdaje się mówić - „Spójrz, to więcej niż gra" - i robi to przekonująco. Wszak De Profundis urzeka najbardziej właśnie wtedy, gdy czytając kolejny list, gracz zapomni, że to tylko fikcja, opowieść innego gracza o zmyślonych wydarzeniach z wyimaginowanego świata. W tym tkwi właśnie urok gry."