Czarodziejskie bajki. Scenariusze zajęć
Zaproponowany przez autorki program profilaktyczno-wychowawczy powstał przede wszystkim z myślą o dzieciach, które mają trudności z przezwyciężaniem sytuacji lękowych.
Głównym celem programu jest przygotowanie uczniów klas młodszych szkoły podstawowej do tego, by lepiej rozumieli siebie i swoje uczucia, a poprzez zabawę nauczyli się współpracy oraz dostrzegania i szanowania odmienności innych osób.
Podczas zajęć dzieci uczą sie rozpoznawania, wyrażania i akceptowania uczuć własnych i cudzych. Uczą się też tolerancji i otwartości wobec innych ludzi. Podnoszą swoją wartość odkrywając swoje mocne strony.
Ćwiczenia skonstruowane są tak, aby dzieci kształciły umiejętność mówienia o sobie, o przeżywanych emocjach oraz potrafiły szukać wsparcia w sytuacjach kryzysowych.
Szczegółowe cele programu:
- budzenie aktywności i wytrwałości w pokonywaniu trudności życiowych,
- kształcenie umiejętności współdziałania w grupie,
- kształcenie umiejętności wyrażania emocji i uczuć w różnej formie,
- kształcenie postawy opiekuńczej w stosunku do ludzi pokrzywdzonych,
- uczenie tolerancji,
- kształtowanie nawyków czytania „ku radości”, „dla poprawienia nastroju”,
- kształtowanie emocjonalnego stosunku do bohaterów książek,
- rozwijanie wyobraźni uczniów, inspirowanej tekstem literackim.