Karol Filip Malcz, czynny w latach ok. 1827 - 1864
Srebrna cukiernica skrzynkowa, Warszawa, 1862
Srebro próby 84 zołotniki, zakuwane, polerowane, grawerowane.
Sygnowana na spodzie cechami złotnika, imienną i firmową, a także znakiem warszawskiego probierza Józefa Sosnkowskiego z datownikiem dla 1862 roku, znakiem próby srebra 84 zołotniki oraz godłem warszawskiej probierni, herbem Królestwa Kongresowego.
Wymiary: 9,20 x 15,50 x 11,70 cm
Waga: 640,00 g
OPIS:
Cukiernica w formie prostopadłościennej skrzynki o zaokrąglonych narożach, wsparta na czterech nóżkach w kształcie kul. W centrum frontowej ścianki otwór na kluczyk. Wieko płaskie, gładkie, o zaokrąglonych brzegach, na zawiasie, zamykane na zatrzask. Na froncie wieka uchwyt w formie powiększających się ku środkowi perełek. W centrum wieka grawerowany niezidentyfikowany szlachecki herb, prawdopodobnie francuskiego pochodzenia, a także monogram wiązany z liter „I.C."
STAN ZACHOWANIA:
Bardzo dobry. Brak kluczyka.
O ZŁOTNIKU:
Karol Filip Malcz urodził się w Warszawie w 1797 roku, zmarł w Ozorkowie k. Łodzi w 1867. Syn Konstantego Malcza, doktora medycyny i Anny Doroty z Bandau'ów, wnuk złotnika Jana Jerzego Bandau'a (I). Nauki zawodu pobierał najpewniej w warsztacie dziadka. W 1818 roku rozpoczął wędrówkę rzemieślniczą po pracowniach Niemiec, Holandii, Anglii, Francji, Włoch, Węgier i Austrii. Około 1827 roku, po powrocie do kraju uzyskał tytuł mistrza sztukę mistrzowską wykonując w warsztacie Jana Macieja Schwartza.
Od 1828 roku prowadził warsztat przy ulicy Krakowskie Przedmieście, początkowo w kamienicy o numerze hip. 448, następnie przy numerze hip. 378 i 377 a od 1864 roku przy numerze hip. 412a. W 1856 roku pracowało w nim 44 pracowników.
Wyroby Malcza cieszyły się i cieszą najwyższym uznaniem do dziś. Warsztat dostarczał zarówno sreber sakralnych jak i różnorodnych wyrobów świeckich, charakteryzujących się znajomością najnowszych trendów i wysoką jakością wykonania. Mistrz w większości sam projektował i rysował formy przedmiotów, elementy ich dekoracji. Współpracował z warszawskimi artystami, rzeźbiarzem Ludwikiem Kaufmanem (1801-1855), drzeworytnikiem Janem Styfi (1839-1921).
W 1864 roku Karol Malcz przekazał warsztat swojemu kierownikowi a bratankowi swojej żony, Teodorowi Wernerowi. Wyroby warsztatu cechowane były znakiem imiennym "Malcz" oraz znakiem firmowym, kotwicą w polu owalnym.
Przykłady wyrobów Karola Malcza można oglądać, między innymi w: Muzeum Narodowym w Warszawie, Muzeum Warszawy, Muzeum Sztuki Złotniczej w Kazimierzu Dolnym, a także w wielu kolekcjach prywatnych.
LITERATURA:
R. Bobrow, Warszawscy złotnicy, jubilerzy, grawerzy i kupcy wyrobów kruszcowych w XIX wieku, Warszawa 2018
M. Gradowski, Znaki na srebrze, Znaki miejskie i państwowe używane na terenie Polski w jej obecnych granicach, Warszawa 2010
Klientom Galerii Dawnych Sreber gwarantujemy kompetencję i najwyższą jakość usług, a także oryginalność oferowanych obiektów.
Wszystkie prezentowane przez nas srebra zostały poddane profesjonalnej konserwacji.
Do każdego zakupu dołączamy certyfikat z pełnym opisem oraz instrukcję czyszczenia zabytkowego srebra.