Przedwzmacniacz w pełni zbalansowany
Classé Audio CP-47.5
Classé to mało znana w Polsce marka pochodząca z Kanady (mylnie kojarzona z Niemcami), długo należąca do B&W Group (wspólnie z Rotelem i Bowers & Wilkins właśnie), a w tym roku przejęta przez Sound United LLC (właściciela Marantza, Denona, Polk Audio i paru innych marek - nie wiem, czy to dobrze...), która zajmuje się projektowaniem bezkompromisowych urządzeń audio od 1980 roku. Założycielami marki byli: perfekcjonistyczny audiofil i przedsiębiorca Mike Viglas oraz bezkompromisowy konstruktor wzmacniaczy David Reich – jeden tworzył oryginalne projekty, a drugi weryfikował, czy gra to na najwyższym światowym poziomie. Koncepcja marki na przestrzeni lat się nie zmieniła – przez jej progi przewinęło się multum światowej klasy inżynierów (m.in. Mike Bladelius - znany z projektów Thresholda oraz Primare, Alan Clark - twórca Linna Sondek CD12 oraz B&W Zeppelin) i do tej pory sprzęt budowany jest na komponentach możliwie najwyższej klasy, których daremnie szukać u konkurencji w podobnej cenie, zaś sprzęt jest "zatwierdzany" do produkcji po serii odsłuchów prowadzonych przez gremium osłuchanych decydentów. Model CP-47.5 oferowany był w latach 1998-2003 i jest to jedyny "dwucyfrowy" model oprócz najwyższego modelu CP-65 (pomijając flagowy preamp Omega kosztujący 16000 dolarów...), który jest w pełni zbalansowany i sygnał symetryczny od źródła do końcówki mocy nie przechodzi absolutnie żadnych konwersji! Mimo obecności wejść XLR w starszych modelach: CP-35, CP-40, CP-45, CP-50 i CP-60 oraz przedwzmacniaczach serii DR-..., sygnał jest w nich desymetryzowany zaraz za wejściem, a po przejściu przez selektor wejść i potencjometr siły głosu na powrót symetryzowany i w tej postaci wzmacniany. Może dla sygnału liniowego z RCA to dobra droga, ale posiadając dobre źródło zbalansowane lepiej uniknąć dwóch konwersji "po drodze" i wybrać CP-47.5 lub CP-65. Pierwszy trzycyfrowy "następca" CP-500 zrobiony był znów raczej oszczędniej, więc oczekując lepszego brzmienia należałoby się zaopatrzyć w CP-700 lub CP-800, ale te kosztują już "trochę" więcej...
Oferowany preamp zbudowany jest na nietuzinkowych komponentach – począwszy od niespotykanego nigdzie indziej, ośmiokątnego transformatora toroidalnego w płaszczu o właściwościach ekranujących i antyrezonansowych (patent Classé) zasilanego przez filtr sieciowy RFI muRata; poprzez baterię kondensatorów filtrujących Nichicon o łącznej pojemności 77200μF (8x 4700μF + 18x 2200μF + kilka mniejszych "peryferyjnych" zestawów typu: 8x 470μF, 2x1000μF na kanał) poprzedzielanych kilkustopniową stabilizacją napięcia; dalej idąc dwie scalone stereofoniczne drabinki rezystorowe Crystal CS3310-KS (o rozpiętości 127dB w 0,5dB krokach!), z których każda obsługuje dwie połówki sygnału zbalansowanego jednego kanału; 4 pary (jedna na każdą połówkę sygnału) tranzystorów typu Darlington we wzmocnieniu głównym, zasilanych poprzesz filtry LC z pięknymi cewkami rdzeniowymi; do tego wzmacniacze operacyjne wzmocnienia wstępnego i wyjścia magnetofonowego (!) Burr-Brown OPA2134PA; "samoczyszczące" przekaźniki Panasonic NAIS ze stykami ze złoconego srebra (!); a skończywszy na samych precyzyjnych rezystorach metalizowanych Vishay-Dale RN55D i RN60D w wykonaniu militarnym o precyzji 0,1%! Jak już wspomniałem, jest to w pełni symetryczna konstrukcja od wejścia do wyjścia, w której mamy do dyspozycji dwa wejścia zbalansowane XLR oraz pięć liniowych RCA (pierwsze może być wejściem gramofonowym MM/MC po aplikacji opcjonalnego modułu PHONO-BOARD), które już na wejściu są symetryzowane! Cała ta filtracja i skrzętnie dobrane komponenty o najwyższej możliwej precyzji powodują, że dźwięk od pierwszych taktów robi wrażenie absolutnej czystości, klarowności i detaliczności – nic nie dzieje się tu przypadkiem, wszystko ma swoje miejsce i czas, nic nie jest wymuszone, każdy ton tworzony jest z lekkością i precyzją, co generuje fantastyczną dynamikę prezentacji. Dodać też trzeba, że modele z tego okresu mają ciekawy wygląd dzięki czarnej obwódce wokoło wyświetlacza – front i gałka są wykonane ze szczotkowanego aluminium, ale nie jest to "gołe" aluminium, a uzyskano na nim srebrno-perłowy odcień, zaś gałka szczotkowana jest liniowo nie kołowo, co daje ciekawy efekt podczas obracania. Pokrywę również wykonano ze szczotkowanego aluminium, a ta z kolei nie jest standardowo czarna lecz niebiesko-grafitowa. Wisienką na torcie jest aluminiowy pilot wytoczony ze sztaby aluminium, a nie skręcany z profilowanych blach aluminiowych, jak u konkurencji – można nim komuś zrobić krzywdę za sprawą jego wagi ;)
Dane techniczne:
- 7 wejść analogowych: 2x XLR (Bal1, Bal2) + 4x liniowe RCA (Reg1, Reg2, Reg3, Reg4) + pętla magnetofonowa RCA (TAPE IN/OUT)
- 3 wyjścia analogowe: 1x XLR, 2x single-ended RCA (czyli na upartego można podłączyć aż 3 końcówki mocy)
- Zakres przenoszonych częstotliwości: 20 - 20000Hz (+/-0,05dB)
- Maksymalny poziom wyjściowy: 27Vp-p (!)
- Czułość wejściowa: 120mV (nawet urządzenia z bardzo niskim poziomem sygnału nie są przeszkodą)
- Stosunek sygnał-szum (A-ważony): 95dB
- Całkowite zniekształcenia harmoniczne (THD+N): 0,0006% (!)
- Impedancja wejściowa: 33kΩ
- Impedancja wyjściowa: 50Ω (bardzo niska - przystosowana do końcówek mocy Classe, z innym sprzętem słyszalny jest cichy brum przy braku sygnału)
- Tłumienie: 12dB
- Czerwony wyświetlacz prezentujący nazwę wejścia i poziom głośności w decybelach (lub wysterowanie balansu)
- Przycisk wyciszenia na panelu frontowym i pilocie (MUTE)
- Przycisk ściemniania/wygaszenia wyświetlacza na pilocie (DISPLAY) - dostępne 3 jasności i całkowite wygaszenie (cztery kropki oznaczające pracę urządzenia)
- Złocone wszystkie terminale przyłączeniowe (gniazda XLR produkcji Neutrik)
- Złącza IR IN/OUT do integracji systemu audio Classe lub montażu zewnętrznych czujników podczerwieni
- Gruby aluminiowy panel przedni w kolorze srebrno-perłowym i aluminiowa pokrywa górna w kolorze niebiesko-grafitowym
- Toczona z aluminium gałka oraz przyciski
- Pilot zdalnego sterowania toczony z jednego bloku aluminium obsługujący sterowanie zasilaniem końcówek mocy Classe
- Wymiary: szer.: 483mm, wys.: 80mm, gł.: 335mm (305mm bez wystających elementów)
- Waga: 6 kg
Stan wizualny urządzenia jest niemal idealny – jedyna skaza to malutkie wyszczerbienie (poniżej 1mm) na górnym kancie frontu w pobliżu przedniego lewego narożnika, starałem się to uchwycić na zdjęciach. Pokrywa górna, wyświetlacz i cała reszt niema najmniejszej skazy! Technicznie w stanie idealnym, powiem więcej – sprzęt jest w 100% oryginalny, zero jakiegokolwiek grzebania! W zestawie jest oczywiście ciężki aluminiowy pilot RC-Model 10 (stan niemal idealny - przytarta anoda na jednym z narożników) i oryginalna instrukcja obsługi w języku angielskim.
W razie wygranej, proszę uważnie przeczytać informacje z zakładki "O sprzedającym/Pozostałe informacje" – relatywnie to przyspieszy i ułatwi zakończenie transakcji! Cena za przesyłkę jest ceną orientacyjną – może ulec zmianie jeśli waga przewoźnika wskaże inaczej niż moje założenia lub jeśli przewoźnik zmieni cennik (dotyczy to głównie ciągle zmieniającego się cennika Poczty Polskiej); na życzenie i koszt kupującego opcje: "ostrożnie", "sprawdzenie zawartości", "do rąk własnych" i ubezpieczenie przesyłki (kurierskie są zawsze ubezpieczone w cenie). Ewentualne pytania proszę kierować na mail: mol01@interia.pl, a na pewno odpowiem, można też dzwonić pod numer 790 261 791 (najlepiej w godzinach 14:00 – 22:00). Zapraszam też na inne moje aukcje i do lektury zakładki „Informacje o sprzedającym”, gdzie dowiesz się więcej na temat zasad jakimi się kieruję na Allegro. Życzę udanych zakupów!