PRZEDMIOTEM AUKCJI JEST:
.
VERAICON - wizerunek twarzy Chrystusa
druk na płótnie, 2 poł. XIX w.
ORYGINAŁ
.
ZABYTKOWA
(II poł. XIX w)
ORYGINALNA
"CHUSTA ŚWIĘTEJ WERONIKI"
(ramka współczesna)
.
VERA EFFIGIES SACRI VULTUS
DOMINI NOSTRI JESU CHRISTI
.
Chusta nieoprawiona - bez ramy!
(chusta w przeszłości była oprawiona (?)!
.
"Chusta" jest pamiątką świętego Jubileuszu Rzymskiego Powszechnego, kiedy papieżem był Leon XIII (od 1878 roku do 1903 roku). Jest wierną kopią Oblicza Jezusa pozostawionego św. Weronice na płótnie."
Czas wytworzenia: II poł. XIX w
Miejsce wytworzenia: Rzym
"Weronika i jej chusta były jednym z najpopularniejszych motywów w sztuce. Scena wizerunku Oblicza Jezusa pozostawionego na białym płótnie poruszała wyobraźnię artystów nie tylko dlatego, że była wzruszająca. W każdym razie już we wczesnym średniowieczu (V-XV w.), pojawił się jakby osobny gatunek sztuki: twarz Chrystusa malowana na płótnie, która miała być prawdziwym odbiciem twarzy Zbawiciela. Uważano, że takie wizerunki powstały w sposób nadnaturalny, nie ręką ludzką uczyniony. Z kolei po roku 1400 opracowano określone kanony według, w których malarze przedstawiali wizerunki tak, by były zgodne z teologią. Artysta uważany był za narzędzie odtwarzające Bożą wolę. Dlatego obraz ukazujący twarz Chrystusa nie musiał być wiązany z odbiciem w sposób nadnaturalny. Za nadnaturalny uważano bowiem nawet sam proces malowania. Pod koniec średniowiecza pojawiło się więc szereg dzieł uważanych za prawdziwe chusty Weroniki z odbitym wizerunkiem twarzy Zbawiciela. Nie uważano ich za dzieła sztuki, lecz za relikwie."
"Czarnobiała grafika ukazująca wizerunek Chrystusa, drukowana na płótnie. Przedstawia oblicze Jezusa ukazane na tle upiętej w obydwu górnych rogach chusty, delikatnie udrapowanej i opadającej po bokach w postaci fałd ozdobionych wstęgami. Twarz Chrystusa, wypełniająca całą kompozycję nosi ślady cierpienia, oczy duże, zamknięte, z wypływającymi łzami zmieszanymi z krwią, czoło wysokie, zroszone kroplami krwi i potu; włosy krótkie mocno przylegające do głowy, nos prosty, wydatny; usta zamknięte, obfite, kręcone wąsy i broda. Kompozycja obwiedziona prostokątną ramką, pod którą napis: "VERA EFFIGIES SACRI VULTUS DOMINI NOSTRI JESU CHRISTI/que Rome Sacrosancta Basilica S. Petri in Vaticano religiossime osservatur ex colitur" [Wizerunek prawdziwego oblicza świętego Pana Naszego Jezusa Chrystusa z kościoła św. Piotra, zatwierdzone przez Watykan]. W prawym dolnym rogu ślad po czerwonej pieczęci lakowej, najprawdopodobniej kardynalskiej.
Grafika jest wierną kopią wizerunku czczonego w Bazylice św. Piotra w Watykanie."
Inskrypcja pod grafiką:
"VERA EFFIGIES SACRI VULTUS DOMINI NOSTRI JESU CHRISTI
que Rome in Sacrosancta Basilica S. Petri in Vaticano religiosissime observateur et colitur"
(Wizerunek prawdziwego oblicza świętego Pana Naszego Jezusa Chrystusa z kościoła św. Piotra, zatwierdzone przez Watykan)
.
Chusty przeważnie były poświadczane stemplem biskupim (lewa strona).
Chusty dodatkowo świadczone były lakowymi pieczęciami Watykanu (prawa strona).
.
Uwaga: brak stempla biskupiego i pieczęci lakowej Watykanu (?)!
Stan oferowanego dzieła: dobry / b. dobry
(patrz zdjęcia)
.
Chusta w przeszłości była oprawiona - ślad po zawinięciu marginesów na spodzie ramy.
Obecnie oprawiona we współczesnej ramce.
Ubytek lewego, górnego narożnika płótna - w granicach marginesu - bez naruszenia światła grafiki.
Niewielkie (1,5 cm) rozdarcie płótna na granicy zawinięcia przy wcześniejszej oprawie.
W świetle grafiki jedna mała rdzawa plamka na spodzie inskrypcji.
Brak innych istotnych mankamentów.
Brak śladów interwencji konserwatorskich.
CHARAKTERYSTYKA:
.
Wymiary ramki:
. szerokość: 30,5 cm
. wysokość: 40,5 cm
. grubość: 1,5 cm
Wymiary chusty:
. szerokość całkowita: 27,5 cm
. wysokość całkowita: 38,0 cm
. szerokość grafiki: 20,0 cm
. wysokość grafiki (bez inskrypcji): 27,8 cm
Materiał: grafika na płótnie
Ciężar:
. waga chusty z ramką: 611 g
. waga samej chusty: 15,0 g