Producent: Małopolski Instytut Kultury
Czas trwania: 45 minut
Liczba uczestników: 12 - 30 osób
Wiek uczestników: + 12 lat
Każdy gracz wciela się w rolę jednego z andrychowskich rzemieślników: kowala, piekarza lub tkacza, który produkuje i sprzedaje bryki handlowe, chleby lub lniane płótna. Rola gracza jest oznaczana wizytówką – identyfikatorem rzemieślnika zawieszanym na szyi. Celem graczy jest zebranie jak największego majątku liczonego w złotych górskich (waluta gry) dzięki transakcjom z innymi graczami i realizowaniu wypraw handlowych na planszy (mapie Europy). Chłopska Szkoła Biznesu to gra czasu rzeczywistego. W ciągu rozgrywki gracze równocześnie produkują, handlują między sobą i prowadzą wyprawy handlowe. Rozgrywka opiera się na interakcjach i decyzjach uczestników grających samodzielnie lub w dwuosobowych spółkach handlowych. Sala, w której odbywa się rozgrywka, zamienia się w wielki jarmark. Gracze dyskutują i zawzięcie ze sobą negocjują. Zwycięzcą gry zostaje gracz lub spółka, która zebrała największy majątek.
Istnieje możliwość przeprowadzenia rozgrywek w dwóch wariantach – podstawowym i zaawansowanym, co pozwala zorganizować rozgrywki dla szerokiego wachlarza odbiorców. Świadczy o tym fakt, że gra sprawdziła się zarówno w szkołach, na uczelniach wyższych, w bibliotekach, domach kultury, muzeach, jak i w firmach komercyjnych oraz instytucjach rynku pracy.
Główne zastosowanie gry to praktyczna edukacja na rzecz przedsiębiorczości oraz rozwijanie kompetencji społecznych graczy. Chłopska Szkoła Biznesu angażuje emocje uczestników rozgrywki, skłania ich do współpracy oraz pozwala na samodzielne realizowanie własnych planów.
Doświadczenia uczniów lub osób dorosłych wyniesione z rozgrywki mogą posłużyć za punkt wyjścia do wyjaśnienia zjawisk występujących w realnej gospodarce (np. podaż, popyt, spółka, klaster gospodarczy), jak również do analizy działania graczy (np. sposobu prowadzenia negocjacji handlowych czy oceny realizowanej strategii biznesowej). Niezależnie od walorów edukacyjnych, gra świetnie integruje grupę, podnosi poziom energii i pobudza do wspólnego działania, a przede wszystkim pozwala na dobrą zabawę!
Niewątpliwą zaletą gry Chłopska Szkoła Biznesu jest to, że rozgrywa się ją w czasie rzeczywistym, co umożliwia bezpośrednie interakcje uczestników rozgrywki i wywołuje u nich silne emocje i zaangażowanie. Ale co najważniejsze – uczy logicznego myślenia i planowania!
Atmosferę panującą w czasie rozgrywki bardzo trafnie opisała jedna z uczestniczek:
Zalety gry najczęściej podkreślane przez użytkowników:
- wykorzystana na zajęciach pozwala zrealizować cele nowej podstawy programowej,
- jest użytecznym narzędziem do wprowadzenia podstawowych pojęć ekonomicznych,
- pozwala na uatrakcyjnienie zajęć dla uczniów,
- stanowi świetne narzędzie do integracji grupy,
- kształtuje postawy przedsiębiorcze wśród graczy,
- kreuje pozytywny wizerunek przedsiębiorcy,
- fabuła gry może być impulsem do zainteresowania graczy lokalną historią,
- uczy prowadzenia negocjacji, podejmowania ryzyka, współpracy w grupie, umiejętności nawiązywania kontaktów handlowych, samodzielności w działaniu,
- rozwija kreatywność, innowacyjność w działaniu, chęć podejmowania inicjatyw.