MARIA MENDES, Metropole Orkest - Saudade, Colour of Love
wytwórnia: Challenge Classics, 2023
nośnik: CD, format: CD, ilość nośników: 1
nr kat.: CR73552
czas:
jazz/yass/impro
https://youtube.com/playlist?list=OLAK5uy_nhd9Fc0entBdF4m_tQCBwqOY0UrfRA4sI
muzycy:
Maria Mendes - Vocals
Cédric Hanriot - Piano
Jasper Somsen - Double bass
Mário Costa - Drums
Metropole Orkest / John Beasley
1. Com Que Voz (A. Oulman - L. de Camões) 8:44
2. Tudo Isto É Fado (F. Carvalho - A. Teixeira Nazaré) 6:58
3. Verdes Anos (C. Paredes) 7:49
4. Foi Deus (A. Janes) 5:24
5. Hermeto's Fado For Maria (H. Pascoal) 5:43
6. E Se Nâo For Fado (F. Hime - T. Torres da Silva) 4:31
7. Dança Do Amor (M. J. Mendes) 6:58
8. Quando Eu Era Pequenina (Traditional) 8:07
9. Meu Pobre Capitão (M. J. Mendes - J. Beasley) 5:33
Nagranie na żywo z Marią Mendes w towarzystwie laureatów Grammy Award - Metropole Orkest pod batutą Johna Beasleya (zespół zgromadził już ponad 20 nominacji do Grammy Award)
„Muzyka Fado jest kulturowym fundamentem dla Portugalczyków, a dla wszystkich tych, którzy szukają nostalgicznej miłości w przeszłości i teraźniejszości nieodzowną fascynacją. Fenomen Fado doskonale oddaje portugalskie słowo "saudade", którego nie da się przetłumaczyć na żaden inny język na świecie.
Fado i "saudade" związane są wieczną więzią. Oba wyrażają melancholijną tęsknotę za przeszłością i nadzieję, że znów stanie się teraźniejszością. Wyrażają też wiarę w przeznaczenie, jako szczęśliwą i fatalistyczną siłę, od której nie można uciec.
Tytuł "Saudade, Colour of Love" jest niemałą wskazówką, „o czym jest ta płyta", bowiem to najbardziej wyjątkowe ze słów w języku portugalskim "Saudade" nie ma odpowiednika w języku polskim. Bo jakże w jednym słowie zawrzeć to szczególne uczucie, które pochodzi od szczęśliwego wspomnienia, a które jednocześnie sprawia ból?
"Saudade, Colour of Love" to nowa płyta portugalskiej wokalistki Marii Mendes w towarzystwie laureatów Grammy Award - Metropole Orkest pod batutą Johna Beasleya.
Tak o płycie pisze Maria Mendes:
"Album, który trzymacie w rękach, jest spełnieniem mojego marzenia. Nagrany na żywo stanowi prawdziwą i ekscytującą okazję do wzbogacenie formuły wykonawczej w sposób, którego nie można uzyskać podczas nagrywania w studio. Nowe piosenki i nowe aranżacje zostały napisane specjalnie na potrzeby tego projektu, a premiera i nagranie miały miejsce w Amsterdamie, w Muziekgebouw w maju 2022 roku.
Na scenie wyjątkowy zespół trzydziestu muzyków - mój zespół i Metropole Orkest pod dyrekcją Johna Beasleya. No i oczywiście wspaniała publiczność, która nieustannie dostarczała nam radości ze wspólnego muzykowania, w końcu muzyka na żywo jest po prostu niezastąpiona. Wittgenstein powiedział, że "granice mojego języka oznaczają granice mojego świata". Wierzę w muzykę, jako nieograniczony język, który przekracza granice stylistyczne i może wywołać (zarówno w muzykach, jak i słuchaczach) zaskoczenie i oczarowanie. Ta muzyka jest o tym, jak czuję Fado i jak je kocham, wolna od definicji, wolna od ograniczeń. To nie jest album Fado. To nie jest tradycyjna muzyka jazzowa. To przygoda, która jest prawdziwa i każdy może być jej uczestnikiem, tak jak każdy może kochać."
Potężny i ekspresyjny głos Marii Mendes niesie w sobie głęboką duszę fado z przekonującą autentycznością. To co szczególnie uwodzi to kunszt aranżacyjny i mistrzostwo wykonawcze muzyków zgromadzonych na scenie Muziekgebouw. Fado to dość proste piosenki mające określoną linię melodyczną i strukturę harmoniczną. Łatwo można je zinfantylizować, lub zanadto skomplikować. Ale dla wytrawnych artystów, jakim bez wątpienia są Maria Mendes i John Beasley są one fantastyczną podstawą do rozbudowywania i improwizowania na ich podstawie.
Mamy zatem do czynienia z reinterpretacją i jednoczeniem brzmień, stylów, wyobraźni i instrumentów znanych z Fado i muzyki jazzowej.
autor: Mateusz Matyjak