Sprzedam z prywatnej kolekcji bardzo rzadko dostępny na rynku wtórnym zestaw HI-FI włoskiej manufaktury CABRE. Zestaw posiadam dłuższy czas a przed sprzedażą został sprawdzony i elementy nie trzymające parametrów wymienione (profesjonalnie!). Tranzystory/trafa jak najbardziej oryginalne. Zestaw składa się z :
- koncówki MOSFETowej AS 102, dual mono na toroidach 2 x 250VA, w pełni symetryczna, druk ścieżek na fiberglass-ie, pasmo przenoszenia 5Hz-100kHz
- przedwzmacniacza z phono AS 41
- dwukanałowego, 5-zakresowego equalizera AF 34
Wysyłka w dwóch kartonach, stąd trochę wyższa cena za transport.
Dla tych którzy nie lubią czytać nagrałem filmik, który być może da wstępny pogląd jak spisuje się ten zestaw z trudnymi i ekstremalnie wymagającymi wobec elektroniki towarzyszącej kolumnami jakimi są elektrostaty (na filmie Acoustat Spectra 33). Zwróć uwagę że kolumny są z prawdziwie górnej półki i powinna im towarzyszyć najlepsza dostępna elektronika, odsłuchaj na możliwie dobrych słuchawkach, bierz poprawkę na to że YT wprowadza konwersje i mimo że nagranie jest lossless to YT wprowadza straty:
https://youtu.be/PzGid2hv5Bo
Zestaw jest w pełni sprawny, końcówka AS102 została przeserwisowana przez mojego znajomego ktory jest elektronikiem (również audioentuzjastą), nie przez hurtowy serwis którym po prostu nie ufam. Wykonano niezbędne wymiany, prawie wszystkich małych kondensatorów na płytkach, odświeżono praktycznie wszystkie luty, wymieniono pastę pod tranzystorami, zamontowano przekaźniki na stykach złoconych (z oryginalnych - gorszej jakości - jeden po pewnym czasie zaczynał przerywać, więc zdecydowaliśmy się wymienić konsekwentnie obydwa). Wszystkie wymienione części zostaną przekazane kupującemu jako dowód wykonanej pracy i oczywiście punkt odniesienia do oryginalnego stanu urządzenia. Zrobione jak dla siebie bo dla siebie.
Gotowa do pracy na dziesieciolecia.
Słowo ode mnie: tak potężna i wydajna prądowo końcówka bez sprawdzenia i przeserwisowania w profesjonalny sposób jest niebezpieczna dla Twoich głośników - nie daj się skusić na te nieliczne oferty pojawiające się głównie we Włoszech i załóż dodatkowo przynajmniej 1000+ PLN na profesjonalny serwis. Poza tym Włosi przy całej mojej sympatii do nich z mojego doświadczenia potrafią do pakowania podchodzić równie lekko jak do reszty życia (nie mówię o fabrycznych opakowaniach)
Końcówka “na papierze” ma moc 2 x 100W @ 8 ohm, 2 x 150W @ 4 ohm , może pracować w trybie zmostkowanym mono 1 x 300W @ 8 ohm . Nie daj się zwieść że to tylko 100W…Jest tak potężnie zbudowana i przewymiarowana że nie ma najmniejszego problemu z wysterowaniem moich bardzo trudnych elektrostatów o skuteczności ok 82 dB. Także bez problemu wysteruje większość potężnych kolumn ze spadkami impedancji do 2,5 Ohm. Odda na pewno więcej niż wartości nominalne. W Open Loop-ie (bez negative feedback) przy 50 kHz THD wynosi 0,8%, w paśmie słyszalnym dla człowieka i poziomach wysterowania dla większości normalnych kolumn te wartości są pomijalne (dwa rzędy wielkości niższe)
Nie będę się rozpisywał na temat preampa i EQ, jeśli masz pytania pisz. Powiem tylko że w swojej klasie cenowej są to wybitne urządzenia. Preamp ma bardzo dobrej jakości potencjometr firmy Noble, jest zbudowany na elementach dyskretnych, żadnych scalaków, gain ustawiany niezależnie dla obydwu kanałów, sekcja phono MM jest moim zdaniem bardzo dobra. EQ w trybie “flat” jest praktycznie przezroczysty, dodaje możliwości korekty gdy operujesz w trudnych warunkach odsłuchowych.
Końcówki AS 102 i w ogóle sprzęt Cabre pracowały w wielu studiach nagraniowych (np. EMI Italiana) ze względu na bardzo wysoką jakość dźwięku i niezawodność w stosunku do ceny. Charakterystyczna obudowa typu rackmount mówi sama za siebie ( chociaż na rynek wymagających melomanów istniał rownież wariant bez “wąsów”, widziałem takie wersje preampów.)
Dla tych którzy lubią wiedzieć więcej podaję garść informacji które przez czas mojego posiadania wyłuskałem z sieci, co nie zawsze było łatwe.
Firma CABRE była określana podówczas jako włoski Mark Levinson lat 80-tych. Firma zaczynała w branży technik komunikacyjnych w latach 70-tych, silnie kooperowała np. z Olivetti, Honeywell a nawet z NASA jako dostawca urządzeń sterujących. To świadczy o najwyższej kulturze technicznej w firmie. Natomiast pasją głównych inżynierów był dźwięk i szybko postanowili niejako na boku głównej działalności opracować własne komponenty wysokiej klasy HI-FI. Nie wnikając w dalsze szczegóły i roadmapę kolejnych osiągnięć szczytową konstrukcją i bezpośrednim rozwinięciem końcówki AS102 były monobloki z serii Stradivari. Wieść niesie, że powstało ich jedynie 41 par. Natomiast AS102 była najlepszą i najdroższą koncówką w ofercie (lepszą niż As202, As204 itd) dopóki nie opracowano Stradivari. Jak powszechnie wiadomo lata 80-te to był okres ogromnej konkurencji na rynku audio. Firma CABRE nic lepszego już nie wyprodukowała. Twórcy tego projektu Attilio Conti i Maurilio Della Noce w 1990r. założyli własną firmę pod nazwą A.M. Audio (od pierwszych inicjałów) która produkuje wysokiej klasy HIFI do dzisiaj www.amaudio.it
Pierwsze produkty nowej firmy AMaudio były kopiami AS102 i Stradivari. Dla przykładu kopią Stradivari były monobloki AM audio MOS 300. Nawet wizualnie były do siebie bardzo podobne, takie samo wzornictwo, włączniki itp.
Przeglądając ofertę dzisiejszej AMaudio chcąc znaleźć mniej więcej jakościowy odpowiednik ówczesnej AS 102 należałoby wskazać końcówkę M-150 H - cena 3000 EUR. Inne mosfetowe konstrukcje firmy to wielokrotnie wyższy wydatek.
Dla chcących sięgnąć po jeszcze więcej informacji :) na temat AS 102 podaję wyciąg z manuala Cabre, postanowiłem umieścić jako punkt wyjścia dyskusję nt. wcześniejszej koncówki AS-43, ponieważ AS-102 jest rozwinięciem zastosowanej tam topologii:
The AS-102 is based on the same circuit topology of the AS-43, and it incorporates, besides, some original sophisticated technological solutions, only available on amplifiers whose cost is decidedly higher.
THE NATURAL EVOLUTION OF THE AS-43 MODEL
The "small"AS-43 power amplifier (40+40 W) is the most appreciated CABRE model for its sound quality.
It has been said about it that:
"The listening test has emphasized the transparency and precision of this amplifier. It offers a good dynamic range (its peak power is as much as 80 W per channel) and a good compatibility with speakers with a rather complex mixed load".
(G. Elgardi in Superstereo, May 1981)
"As we connected the AS-43 to the AS-41 preamplifier and to our personal speakers (with a very Iow efficiency), we must admit we were afraid of a possible lack in power of the CABRE main amplilier; but as soon as we started listening we forgot fears and technical pleasantries and enjoyed the pleasure of the program, and this, is no cool compliment from the keen engineers we are... The
TRITIM diagram, as we expected, is excellent, and any further word seems needless to us. ... Its stability on reactive loads is excellent. Definitely, the CABRE is 'State of the art".
(M. Gasperini. S. Di Bartolomeo in Suono, September 1981)
''At the listening test the CABRE couple gave really good results: the first impression we have is that of really excellent dynamics, as though the AS-43 power amplifier had one more gear in respect of other competitors. Its response is always well controlled and neutral without any
particular colour on all the audible range”.
(HI-FI, February 1981)
"First of all we must say that our listening group was very much interested in checking how the AS-43 fared with the "oversensitive" electro-static QUAD speakers. Would it be like a slight signal of smoke or like a flash? Really unexpected things happened. The sound produced by the CABRE triplette was simply marvellous. In chamber music the strings were reproduced with all their inspiration. The
sound was exceptionally refined and delicate despite the considerable complexity of the program. ... Furthermore, harpsichord recordings were reproduced in fantastic beauty. The tone definition coming out from the Quad's was simply wonderful. But also the twin power supply bursts out when impulsive power is required. Never seemed to appear symptoms of ceding nor discharges, not even during the most massive and powerful strikes of drums. The CABRE amplification proved to be totally satisfactory with ordinary
dynamic speakers as well. ...
... Bass notes were substantially more precise than those from many tube amplifiers, much more expensive and with output transformers. ...
... These tests gave us the impression that the CABRE AS- 43 MOSFET power amplifier is a jevel giving out a type of sound that can be set hafl-way up between tubes and transistors. This power amplifier is best exploited with the diflicult electrostatic speakers, where it can show its fantastic stability".
(Hans Jürg Baum in RTE-Electronic Sound, December 1981)
[AS-102] CIRCUIT DESCRIPTION
Before it reaches the real final stage, the signal passes through a J-FET operational amplifier that can be used even in inverting configuration in bridge-adapted operation (300 W mono into 8 ohms).
As it was in the AS-43 the final stage circuit is totally symmetrical from input to output (see block diagram). When such circuital configuration is used in conjunction with other particular arrangements (viz. careful choice of semiconductors, precise tuning of their operating point, selection and coupling of active devices in the two branches of the circuit etc.), according to the writer, excellent results can be achieved as regards the sound quality, and better than those achieved by any other type of circuit planning.
The most outstanding specifications, already at open loop, are: wide frequency response, low noise, absent switching distortion, low output impedance, very low- intermodulation. One example for all: the total harmonic distortion at 100 W / 8 ohm at OPEN LOOP and at a. frequency of 50 KHz is 0.8% (we point out: without negative feedback).
The particular structure of the power supply (separated for the two channels and for the single amplifier stage) gives remarkable advantages:
— The signal running through amplification stages can never reach the power supply limit, thus ensuring lower alterations (particularly at a high power).
— The strong and sudden absorption of current of the final stage causes lower alterations on feeding voltage in amplification stages.
— Lower both static and dynamic intermodulation distortion if compared to single power supply line.
— Excellent MOSFET driving for the possibility of wide signal shifts on the GATE without reaching clipping point.
For the purpose of greater realism in reproducing high dynamics programmes, the behaviour of the amplifier when the power is close (or higher) to the nominal one, is extremely important. In particular the spectrum - composition and the distortion percentage, the nature of clipping and the restoration time. Thanks to the circuit topology employed, to the particular power supply system and to other sophisticated solutions, the AS-102 shows an excellent behaviour even at high power operation. In
practice the amplifier can reach power values far beyond the nominal one before distortion can be heared.
CONSTRUCTION TECHNOLOGY
POWER SUPPLY
Supply is individual for the two channels and employs two toroidal power transformers of high efficiency and power (250 VA each). The supply to each channel is then furtherly divided into two separate circuits feeding driving stages and MOSFET's respectively.
This sophisticated and costly solution (as it requires four power supplies), ensures, particularly at high power, a virtually absent dynamic influence among power stage, driving circuit and the two channels.
Levelling capacitance for each channel is 1880 uF for the driving stage, and as much as 20.000 uF for the final stage.
Total capacitance amounts to more than 43.700 uF and this gives an energy reserve almost twice as much that normally required for a nominal 2x100 W amplifier.
AMPLIFIER STAGE
The amplifier stage is also manufactured with the best available materials for this purpose. In particular: glass fibre printed circuit with twin face, ground layer and metallic holes, thermically coupled selected semiconductors, silver plated parallel contact relays, gold
plated connectors, top level passive components with low tolerance. The commutators for the speakers on and off are very low resistance type, with massive silver, gold plated contacts.
The two channel are completely separated both in power supply and in protections, in practice the AS-102 consists of two mono power amplifiers that are physically placed into one cabinet.
A li this, together with its implementation, contributes to the high signal to noise ratio, the Iow distortion and the stability of the stage.
MOSFET POWER STAGES
Each channel incorporates two complementary MOSFET couples. As it is known, such field effect semiconductors in spite of ordinary bi-polar transistors, allow for a wider frequency response (8 to 10 times wider), o better and quicker commutation (due to the impossibility of retaining minor charges in contacts) and a greater thermic stability. The devices employed in the AS-102 can (each) supply
more than 100 W and present commutation times around billionths of second (18 nsec. N channel, and 25 nsec. P channel, at Vdd=20 V and Id=2A).
POWER SEMICONDUCTOR DEGRADATION AS A FUNCTION OF THERMIC CYCLES
When a semiconductor is alternatively heated up and cooled down, or worse, continuously submitted to sudden thermic cycles, (as it happens to B or AB class power amplifiers), cyclic mechanical strain occurs inside it. This takes to a gradual degrading, know as "thermic wear" that can, in the long run, cause damage to the unit.
On the basis of strictly scientific principles and knowing the technique of fixing the chip to the case as well as the type of thermic cycles, it it possible to foresee the durability of the semiconductor. Let's have a look to a most simplified example: a semiconductor dissipating 50 W, operating class AB, to which thermic cycles within 25° C are imposed, can work without damage for about 2 x 10^5 cydes.
If in the same case cycles within 50° C are imposed, the durability (free of faults) goes down to 5 x 10^4 cycles.
Generally speaking we can say that redoubling △T, life becomes one fourth. In order to minimize such
phenomenon, the AS-102 incorporates a particular dissipation group.
Each MOSFET disposes of a dissipation surface of about 1200 cm2 (9800 cm2 altogether!) distributed among different masses with different thermic resistivity. A differentiated thermic dissipation is achieved, operating in optimal condition both in case of thermic peaks and of longer cycles with lower temperature variation, in practice (even in very heavy musical use) the junction of MOSFETs does not hot beyond 60° C. This characteristic, in conjunction with the intrinsic stability of MOSFET's (wich do not undergo micro-burnings of junction like bipolar transistors, and do not degrade as heavily as tubes do) and the massive employment of top quality materials, guarantee years and years of precise and reliable operation.
INTERPRETATION OF SPECIFICATIONS.
Technical specifications of the AS-102 are divided into two sections:
A — Conventional specifications.
In conformity with standard measurement procedures (IEC, IHF etc.) nowadays internationally employed.
These data are directly comparable to those given by other manufacturers and give a general outline
of the quality of the amplifier.
B — Non conventional specifications.
Furtherly divided into two groups of essential data:
— characteristics tested at open loop (that is without negative feedback)
— characteristics tested on real load.
As regards interpretations of data of section A we will not transcend into details because opinions obout their importance in sound vary great]y. We shall only remember that an amplifier with good specifications does not necessarily play well, whereas a unit with mediocre values will not excel in listening.
On the other hand we think it is worth illustrating some data of section B.
The features tested at open loop are very important in the analysis of the intrinsic quality of the amplifier, as there is no negative feedback which, as it is known, "corrects" the non-linearity of the circuit. As we can notice from the figures reported, the AS-102 presents (even at open loop) characteristics that are already comparable to those of many tube-type amplifiers.
The last group of specifications required the definition and the development of a real load. We started from IHF regulations and a statistic analysis carried out on speakers of various types, and came up to the definition of medium real load.
Such load reproduces with good approximation the electrical model of a speaker which is rather hard to drive, but not far from many good value models.