Ladies and Gentlemen :)
mam zaszczyt i przyjemność zaprezentować Państwu chyba najbardziej brytyjski bicykl, jaki można nabyć na Allegro, wyprodukowany przez:
Birmingham Small Arms Company
https://www.gracesguide.co.uk/BSA:_Bicycles
https://en.wikipedia.org/wiki/Birmingham_Small_Arms_Company
znaną szerzej jako BSA. Jeśli ktoś nie zna tej nazwy, proszę zajrzeć do działu suporty - to właśnie ta firma pod koniec XIX wieku wprowadziła standard gwintowania muf suportowych, który obowiązuje do dziś.
Trochę historii (bez obaw - dotyczy tylko tego egzemplarza):
rower technologicznie plasuje się w początkach XX wieku ale moim zdaniem powstał nieco później, zapewne w latach 50-tych. Wnioskuję to po licznie występujących logach innego kultowego brytyjskiego producenta jednośladów - Raleigh Bicycle Company:
https://en.wikipedia.org/wiki/Raleigh_Bicycle_Company
Firma ta przejęła część rowerową BSA w 1957 roku. Większa część komponentów (frameset z mostkiem i kierownicą, układ hamulcowy, korbowód, błotniki etc.) pochodzi właśnie z tego okresu. Prawdopodobnie ok. roku 1980 rower trafił w ręce jakiegoś Holendra i przeszedł upgrade. Piszę upgrade bez cudzysłowu, ponieważ nowy właściciel nie oszczędzał: z tyłu pojawiła się trójbiegowa piasta planetarna Sturmey-Archer (zapewne w miejsce jednobiegowej) oczywiście made in England, rocznik 75, szprychy i nyple Prym made in West Germany, natomiast obręcz Silverseal pozostała oryginalna, przednie koło całe nowe na piaście Miche (made in Italy) oraz obręczy von Schothorst'a (made in Holland), chlapacz Bibia (made in Holland), bagażnik i odblask Spanninga (made in the Nederlands). Nie jestem pewien co do wieku siodła (Brooks B66S, skóra już bez lica ale trzyma się) i dzwonka (lekko wytarty chrom) - na pewno są pełnoletnie i działają idealnie.
Zwracam uwagę na szprychy i nyple tylnego koła w nietypowym rozmiarze (szersze niż stosowane obecnie) wyprodukowane przez jedną z najstarszych firm na świecie wywodzącą się z XIV wieku:
https://en.wikipedia.org/wiki/Prym
Bagażnik może nie wygląda atrakcyjnie ale proszę zauważyć, że pomimo braku jakichkolwiek regulacji niemal idealnie pasuje do tej ramy. Nie jest to wcale takie oczywiste, jeśli weźmiemy pod uwagę nietypowy rozmiar kół: 26 1 3/8 cala (590 mm) - czyli między 26 a 28", najbliżej im do popularnych obecnie 27.5" (584 mm); nadal bez problemu można kupić nowe opony i dętki w rozmiarze 590 mm - patrz galeria. Podobnie błotniki - pasują tylko do tej ramy z tymi kołami. Dzisiejsi eksperci od marketingu nazwali by to "system integrated" (jak u Cannondale'a), w tamtych czasach tak się po prostu produkowało rowery - wszystko musiało do siebie pasować, być przemyślane i zaplanowane od a do z.
System hamulcowy typu rod brakes czasami zwany roller lever brakes lub też pull brakes, czyli to, co chyba wszystkich intryguje najbardziej. Zapewnia bardzo dobrą modulację (wyczucie) przy umiarkowanej mocy - koła zablokować raczej się nie da ale bez problemu można zatrzymać się w rozsądnym czasie. Jego największymi zaletami są trwałość i bezobsługowość - tu niema linek i pancerzy, które mogłyby się wytrzeć/przetrzeć/przerdzewieć, nie trzeba regulować klocków co dwa miesiące ani wymieniać ich przynajmniej raz w roku (podejrzewam, że to ciągle oryginały - rewitalizowane).
Proszę pamiętać, że rower ma ponad pół wieku, co za tym idzie jego stan nie jest idealny zarówno pod względem estetycznym (rysy, przytarcia, ubytki lakieru oraz chromu i oczywiście wyprawki) jak i technicznym. Z tym ostatnim jest całkiem nieźle ale nie perfekcyjnie: nie udało mi się ustawić klocków przedniego hamulca w tej samej odległości od obręczy, co zapewne ogranicza siłę hamowania; obręcze, a szczególnie tylna, nie są idealnie proste, objawia się to lekkim pulsowaniem klamki tylnego hamulca w czasie hamowania, ponadto musiałem wymienić kila szprych, co za tym idzie nie wszystkie są "z epoki"; siodełko natomiast w brew pozorom działa znakomicie, naciągu w zapasie zostało sporo, jedyne ale jest takie, że przez brak lica delikatnie brudzi, niewykluczone, że samo przejdzie po paru-, parunastukilometrach, gdy się nieco wypucuje (zapewne można przyspieszyć ten proces przez stosowanie odpowiednich past czy choćby oleju lnianego); brak nóżki i oryginalnych lampek - można albo polować na coś pasującego z epoki albo zrezygnować z dynama i przejść na stylowe diody, póki co z przodu zainstalowałem całkiem ładną chińszczyznę, a na tył dodaję doczepianą do bagażnika lampkę USB, całość oczywiście sprawna.
Zachęcam do lektury galerii: pierwsza prezentuje kompletny rower, druga - części w czasie renowacji. Opisy zawierają dodatkowe informacje.
Galeria I: https://photos.app.goo.gl/dkukAHV6jGr6xoz62
Galeria II: https://photos.app.goo.gl/3RSFCf7nlaJ8dPAP2
Jak widać sprzęt został rozebrany niemal do zera z wyjątkiem piasty tylnej i suportu/korb ponieważ nie było takiej potrzeby i dało się je przesmarować z zewnątrz. Oryginalna farba nie została wypiaskowana czy usunięta w inny sposób, zamiast tego zdecydowałem się na pracochłonne wyprawki, rdza usuwana była mechanicznie bądź chemicznie (głównie części chromowane), ze skutecznością przekraczającą 99%. W efekcie udało się w znacznym stopniu zachować oryginalną powłokę lakierniczą, w jej specyficznym kolorze "British green" z połyskującą miką.
Wymiary:
-
rura górna efektywnie czyli poziomo (c-c): 545 mm
-
rura siodłowa (c-t): 535 mm
-
szerokość kierownicy (c-c): 485 mm
-
długość korb (c-c): 165 mm
-
dł. tylnego trójkąta (chain stays, c-c): 445 mm
Rower idealny dla osób od ok. 150 do 170 cm, możliwość regulacji położenia siodła i kierownicy, tej ostatniej tylko na wysokość - tworzy ona jeden element z mostkiem (ze względu na układ hamulcowy). Jeśli ktoś posiada odpowiedni wzrost powinien choć raz przejechać się takim wehikułem - tu wszystko jest dostosowane do jego parametrów, łącznie z rozmiarem kół, długością korb i szerokością kierownicy.
Zapraszam na jazdę próbną oraz zachęcam do zadawania pytań (odpowiadam na wszystkie, o ile nie dotyczą ceny). Przypominam, że aukcja przeznaczona jest dla Ladies and Gentlemen, tak więc trwa do końca.
Lokalizacja: Poznań, Os. Jana III Sobieskiego.
Kontakt: tel 606 203 730 lub przez Allegro.
Promocja wiosenna - wysyłka za darmo! :)