Bronisława Rychter-Janowska (1868 - 1953)
"Capri. Mewy nad wodą"
Autentyczna praca znanej i cenionej polskiej malarki - Bronisławy Rychter-Janowskiej, przedstawiająca pejzaż śródziemnomorski. W poziomej kompozycji artystka ukazała skały różnych rozmiarów i kształtów stanowiące morski brzeg wybrzeża. Po lewej stronie kompozycji niebieskie morze rozbija się wzburzonymi białymi bałwanami fal o skalisty brzeg, znad którego ulatują mewy. Aż po horyzont rozciąga się ciemna tafla wody, ponad którą jaśnieje błękitne niebo.
"Cechą charakterystyczną pejzaży morskich Bronisławy Rychter-Janowskiej jest połączenie ich realizmu ze swobodnym i zindywidualizowanym, niejako interpretacyjnym, sposobem malowania. Ona nie tylko malowała pejzaż, lecz go przeżywała." (za: Bogdan Podgóski "W poszukiwaniu piękna", Kraków, 2015)
Technika: olej na tekturze. Praca sygnowana i datowana w lewym, dolnym rogu: "B. RYCHTER-JANOWSKA. 1921" (sygnatura oryginalna, autorska).
Bronisława Rychter-Janowska (1868 - 1953) malarka polskich dworków. Urodziła się w Krakowie, była córką powstańca styczniowego, młodszą siostrą malarza Stanisława Janowskiego, który udzielał jej pierwszych lekcji malarstwa. Początkowo pracowała jako nauczycielka w wiejskiej szkole na Podkarpaciu. Dzięki wsparciu brata i stypendium, które otrzymała w 1896, wyjechała do Monachium, gdzie uczyła się w prywatnych pracowniach Antona Ažbego i Simona Hollósyego, a także u mistrza portretu Franza von Lenbacha. W 1900 poślubiła malarza Tadeusza Rychtera. Od 1904 pogłębiała swoje wykształcenie artystyczne w akademii florenckiej i w Rzymie. Po separacji z mężem (1906), powróciła do matki, do Nowego Sącza i otworzyła tam prywatną szkołę malarstwa, którą szybko zamknęła z powodu nieprzychylności otoczenia. Mieszkając w Starym Sączu (od 1917 w Krakowie), wielokrotnie wyjeżdżała w podróże po niemal całej Europie: trzy lata spędziła w fascynujących ją Włoszech, szkicując i malując tam liczne obrazy („Pejzaż włoski”), była także w Turcji. Należała do Związku Artystek Polskich we Lwowie. Oprócz pejzaży malowała sceny rodzajowe oraz portrety, ale do jej sztandarowych dzieł należą drobnych rozmiarów obrazy przedstawiające typowe polskie dwory z kolumnowymi gankami, ich intymne, stylowe wnętrza a także wiejskie chaty i kościółki. Były to nastrojowe, umiejętnie rozświetlone widoki zahaczające o życie codzienne, czasem wyidealizowane. Spora ich część trafiła jako reprodukcje na karty pocztowe. Jej dorobek artystyczny ocenia się na ok. 3 tysiące prac.
Wymiary: 22,5 x 33 cm, z ramą: 37,5 x 48 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona w złotą, profilowaną ramę zdobioną wgłębnym ornamentem roślinnym.
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.
Do pracy dołączona zewnętrzna ekspertyza autorstwa mgr Wisławy Jordan z 1993 roku.