Jedno-elektrodowa, srebrna świeca zapłonowa BRISK dedykowana specjalnie do aut zasilanych paliwem gazowym.
Świece te są najwyższej jakości, ICH PRODUCENTEM JEST FIRMA PRODUKUJĄCA CZĘŚCI DO FABRYCZNEGO MONTAŻU WIELU AUT (NP. VW I SKODY) a także silnie zaangażowania w rozwiązania problemow zapłonowych w sportowych, wyścigowych i tuningowanych autach (np. z zastosowaniem turbin czy paliw alkoholowych i azotowych - NITRO).
Świeca zaprojektowana została tak, by zmniejszać straty mocy i wydajności silnika na paliwie LPG/CNG (co optymalizuje cykl spalania zmniejszając przy tym zużycie paliwa). Głównymi zaletami konstrukcyjnymi tych świec jest:
- zmieniona ciepłota świec w stosunku do dedykowanych do benzyny (gaz ulega spalaniu w warunkach innej termodynamiki niż benzyna)
- zmieniony skok iskry (odległość skoku iskry na świecach benzynowych powoduje, że mieszanka gazu zapalana jest za późno, co owocuje stratą mocy i elastyczności oraz wzrostem zużycia paliwa i zużycia części silnika, np. uszczelki głowicy).
DOKŁADNE ZASTOSOWANIE W KONKRETNYCH MODELACH AUT PODANE JEST W TABELI NADOLE AUKCJI.
GŁÓWNE ZALETY ŚWIEC DEDYKOWANYCH DO LPG:
- zużywamy mniej paliwa
- silnik pracuje równiej
- komputer ma mniej powodów do zapalania "check-a" na LPG
- występuje mniejsze zużycie elementów elektryki i silnika auta
- możemy zaobserwować lepsze przyspieszenie i/lub żwawsze zachowywanie się silnika
Oferowane świece są dostosowane do mieszanek z paliw gazowych. Mają inaczej kalkulowaną ciepłotę (zazwyczaj jest niższa o punkt) i skok iskry (zazwyczaj wynosi 0,7 lub 0,9 mm - zależy to od auta i wbrew ogólnemu przekonaniu nie zawsze jest równe "magicznemu 0,7").
Wato pamiętać, że:
- 1 litr LPG odpowiada energetycznie ok. 0,8 litra benzyny
- 1 kg CNG odpowiada energetycznie ok. 1,5 litra benzyny
Zużycie paliwa przekraczające znacznie powyższe wartości może być wynikiem zastosowania nieodpowiednich świec.
Właściwie dobrane świece nie zapewnią ogromnej ilości zaoszczędzonego paliwa, ale przy przemnożeniu ich przez wytrzymałość 30.000 km wychodzi na to, że świeca droższa zwraca nam się jako oszczędność w rachunkach za tankowanie. Dodatkowo optymalne działanie nie generuje podwyższonego zużycia wielu elementów auta - jest obiegowa opinia, "że na gazie auta szybciej się niszczą" (np. wydmuchanie uszczelki pod głowicą). Przy niewłaściwych świecach jest wiele prawdy w tym sformułowaniu.
Dane techniczne:
- Dostawca: BRISK
- Technologia: SILVER
- Gwint: M14 x 1,25 (średnica gwintu 14 mm)
- Rozmiar klucza: 16
- Moment dokręcenia [Nm]: 25
- Rozmiar gwintu: 19
- Ilość elektrod uziemiających: 1
- Wytrzymałość w warunkach standardowego użytkowania na LPG/CNG: 30.000 km
- Materiał: elektroda "+" srebrna*
* srebro charakteryzuje się małą zależnością przewodności od temperatury (co jest zaletą zarówno przy mocno eksploatowanych silnikach lub na mrozie)
Uwaga: wg zapewnień producenta świeca srebrna ma najlepszy stosunek przewodzenia przy pracy na zimnym i ciepłym silniku, co dla kierowcy oznacza mniejsze problemy z rozruchem podczas mrozów (świece gazowe mają niższą niż benzynowe ciepłotę).
Poniżej przedstawiamy grafiki oraz obszerniejsze informacje wraz z wyjaśnieniem.
Tłumaczenie do grafik poniżej:
Pierwsza grafika "konduktywność elektryczna mS/m" - przewodzenie elektryczne mili Simens / metr
Druga grafika :konduktywność termalna" - przewodzenie cieplne Wat na metr*Kelvin
Metale:
- N - NIKIEL
- P - PLATYNA
- I - IRYD
- Z - ZŁOTO
- M - MIEDŹ
- S - SREBRO
Producent podaje następujące zalety świec ze srebrną elektrodą:
1. Srebro jest najlepszym przewodnikiem ciepła i elektryczności
• Srebro jest najlepszym przewodnikiem spośród stosowanych w produkcji świec metali. Przewodzi 560% więcej energii elektrycznej i 481% więcej ciepła niż Platyna, a 276% więcej energii elektrycznej i 177% więcej ciepła niż Iryd (grafiki powyżej).
• Srebrne elektrody świec zapłonowych przenoszą energię elektryczną i ciepło lepiej niż jakikolwiek inny materiał świec zapłonowych, co daje najmocniejszą iskrę! Jest to korzystne dla pełnego całkowitego spalenia dostępnego paliwa i powietrza w komorze spalania, a efektywność spalania powoduje wzrost mocy.
2. Niższe wymagane dostarczane napięcie zapłonu
• Świeca srebrna ma niższy poziom minimalnego napięcia zapłonowego - zapłon uzyskuje się przez wykorzystanie zoptymalizowanej średnicy środkowej elektrody świecy zapłonowej, a także ostrych krawędzi ciętej elektrody uziemiającej (świece Brisk Silver Racing). Ta konstrukcja świecy zapłonowej jest korzystna w zastosowaniach, w których system zapłonu jest przesuwany do granic możliwości w aplikacjach o zmodyfikowanej mocy (przy instalacji gazowej skrócony jest skok iskry, co zmniejsza czas gromadzenia energii dla skoku iskry, a samą iskrę czyni słabszą). Zastosowanie świec o lepszym przewodzeniu pozwala stosować świece o zmniejszonych skokach bez ryzyka utraty zapłonu. Niższe wymagane napięcie zapłonu jest również korzystne dla łatwiejszego rozruchu na zimno i pracy w częściowo zanieczyszczonym stanie świecy zapłonowej spowodowanym dłuższym biegiem jałowym, problemami z właściwym dostosowaniem (np. wybór świecy do gazu czy do benzyny) lub zużyciem oleju (domieszki lub paliwa jak Alkohol, E85, CNG, LPG, propan .., itp.zmieniają charakterystykę spalania i świeca o szerszym zakresie pracy lepiej sobie z tym poradzi).
3. Lepsza zdolność zapłonu, zwiększa moc silnika
• Srebro jest najlepszym przewodnikiem termicznym i elektrycznym wszystkich metali stosowanych w produkcji świec i zapewnia doskonały przepływ elektronów dla najlepszego możliwego dostarczania iskier. Iskra w tych świecach jest tak potężna, że wypala nanocząsteczki srebrnej elektrody centralnej za pomocą każdej iskry, co dodatkowo zwiększa energię iskry i zdolność zapłonu. Ta funkcja świecy zapłonowej jest korzystna we wszystkich zastosowaniach, a w szczególności w zastosowaniach z wymuszoną indukcją lub zastosowaniami, w których układ zapłonowy jest przesuwany do granic możliwości (w aplikacjach o zmodyfikowanej mocy - np. tuning lub w aplikacjach instalacji LPG/CNG).
4. Silniki wyścigowe i silniki z trudnymi do zapalenia paliwami
• Świece zapłonowe Silver są najbardziej wszechstronnymi świecami zapłonowymi i mogą być stosowane w szerokim zakresie zastosowań, od całkowicie codziennych pojazdów napędzanych silnikami, aż do 4000 koni mechanicznych Pro Mod. Zalety elektrod srebrnych są najbardziej widoczne w trudnych do zapłonu paliwach, takich jak alkohol, E85, CNG, LPG, Nitro metan i inne paliwa alternatywne.
Główne zalety i zastosowania świec zapłonowych Brisk Silver:
• Srebro jest najlepszym przewodnikiem elektrycznym i cieplnym - najlepszym materiałem do świec zapłonowych o wysokich osiągach, zmodyfikowanych i wyścigowych.
• Najwyższa zdolność zapłonu zwiększa moc silnika - niższe wymagane dostarczane napięcie zapłonu.
• Dobra odporność na zanieczyszczenia i łatwiejsze rozruchy.
• Lepsze dopasowanie do pracy w silnikach wyścigowych i silnikach z trudnymi do zapalenia paliwami (silniki z doładowaniem / z turbodoładowaniem / na bazie azotu - szczególnie świece z Serii Brisk Silver Racing)
• Doskonały do systemów zapłonu totalnego (szczególnie świece z Serii Brisk Silver Racing)
• Doskonały wybór świecy zapłonowej do dowolnego pojazdu, zapasów lub modyfikacji, nawet w przypadku pojazdów o dużym przebiegu i pojazdów z problemami zużycia oleju.
Podsumowanie zalet:
• Srebro jest najlepszym przewodnikiem termicznym (cieplnym) ze wszystkich metali stosowanych do produkcji świec
• Pozwala na szeroki zakres temperatur świecy zapłonowej
• Doskonałe odprowadzanie ciepła poniżej max. mocy
• Doskonała odporność na obrastanie (zbieranie się nagaru czy innych zanieczyszczeń olejowo-paliwowych) przy niewielkim obciążeniu
• Srebro jest najlepszym przewodnikiem elektrycznym ze wszystkich metali stosowanych do produkcji świec
• Więcej wolnych elektronów
• Najlepsza dostawa mocy
• Najmocniejsza iskra
Dlaczego świece do gazu są inne?
- mają obniżoną ciepłotę specjalnie do zastosowań w spalaniu paliw gazowych
Obojętne, czy pojazd jest jednopaliwowy czy dwupaliwowy, zasilany benzyną czy gazem – zasada działania silnika z zapłonem iskrowym pozostaje niezmieniona. Jednak pomimo niezmienionej zasady działania, zmianie ulegają niektóre parametry:
1) Wyższe zapotrzebowanie na napięcie zapłonowe
Silnik z zasilaniem benzynowym potrzebuje napięcia 14 kV, a silnik zasilany gazem – 16 kV. Wynika to z wyższej temperatury zapłonu gazu.
2) Większa temperatura w komorze spalania
Odparowująca benzyna odbiera ciepło, co schładza świecę zapłonową i inne części komory spalania. Gaz wytraca ciepło poza silnikiem, w parowniku, a efekt chłodzenia komory spalania nie występuje. W rezultacie, w komorze spalania powstają wyższe temperatury. Z tego względu, elektrody świecy zapłonowej nagrzewają się bardziej.
Dodatkowo obniżona wartość cieplna wynika z faktu spalania się gazu w wyższej temperaturze.
Dlaczego ciepłota jest tak ważna?
Z jednej strony świeca musi osiągać określoną temperaturę minimalną, co zapobiega jej okopceniu i występującemu przy tym zanikaniu iskry. Z drugiej strony nie wolno przekroczyć określonej maksymalnej temperatury, aby zapobiegać samozapłonowi. Dlatego wartość cieplna musi być dobrana do charakterystyki pracy silnika.
Zazwyczaj niska wartości cieplne są w silnikach wysilonych, a samo zastosowanie gazu jest już pewnym wysileniem.
- mają podwyższoną wytrzymałość
Srebro to bardzo dobry przewodnik i odporny materiał. Dzięki temu świeca doskonale rozpala mieszankę w różnych warunkach:
W wyniku wielokrotnych zapłonów w pierwszej kolejności degradacji poddaje się (utlenianiu i wypaleniu) elektroda dodatnia (ta w białej osłonce porcelanowej, generująca iskrę). TO WŁAŚNIE TA ELEKTRODA WYKONANA JEST ZE SREBRA W OFEROWANYCH PRZEZ NAS ŚWIECACH.
Zużyta elektroda ma już nierówną powierzchnię, co uniemożliwia jej wykonanie zapłonu o powtarzalnych parametrach. Jej utlenienie także wpływa negatywnie na przewodzenie (jest słabsze), w wyniku czego świeca daje iskrę słabszą i/lub z opóźnieniem. Jazda na takiej świecy powoduje silniejsze zużycie elementów silnika (uszczelek, zaworów) oraz elektryki zapłonowej.
Świece srebrne są znacznie odporniejsze od zwykłych świec. Świeca srebrna BRISK dedykowana do gazu ma okres zalecanego użytkowania między wymianami na poziomie 30.000 km (to dwa razy tyle niż standardowe świece używane przy mieszankach opartych na gazie).