Brak absolutu. Pojęcia dobra i zła w japońskiej popkulturze
Dorota Barańska
TAiWPN UNIVERSITAS
ISBN: 978-83-242-2323-7
Kraków 2014
Str. 232
Okładka miękka ze skrzydełkami
SPIS TREŚCI
Wstęp
ROZDZIAŁ 1. JAPOŃSKA KULTURA POPULARNA
1.1. Kultura popularna i społeczeństwo – problem definicyjny
1.2. Popkultura japońska. Rozumienie i przykłady
ROZDZIAŁ 2. RELIGIE JAPOŃSKIE – ASPEKT HISTORYCZNY
2.1. Historia religii japońskich jako historia synkretyzmu
2.1.1. Rozwój i wpływ shintō na japońskie społeczeństwo
2.1.2. Buddyzm – zmiany w religijnym oglądzie świata
2.1.3. Trudna asymilacja chrześcijaństwa .
2.2. Znaczenie historii religii japońskich dla zrozumienia kultury popularnej
ROZDZIAŁ 3. DOBRO I ZŁO W JAPOŃSKIEJ RELIGII I FILOZOFII
3.1. Problem rozumienia pojęć dobra i zła w japońskiej kulturze
3.2. Dobro i zło w kontekście japońskich wierzeń
3.3. Dobro i zło w życiu codziennym
3.4. Etyczny wymiar zemsty – zemsta doczesna i z zaświatów
3.5. Kwestia lingwistyczna – japońskie terminy związane ze złem
ROZDZIAŁ 4. DEMONOLOGIA, PRZESĄDY, RYTUAŁY I LEGENDY MIEJSKIE.
BEZPOŚREDNIE ŹRÓDŁA ZŁA I DOBRA W POPKULTURZE
4.1. Duchy jak uniformy. Japońska demonologia, klasyfikacja
4.2. Festiwale religijne a kultura popularna
4.3. Pochodzenie przesądów i związanych z nimi rytuałów
oraz ich znaczenie w kulturze popularnej
4.4. Japońskie legendy miejskie – społeczne tło lęków
ROZDZIAŁ 5. JAPOŃSKI HORROR – FILMOGRAFIA POD ZNAKIEM DOBRA I ZŁA
5.1. Tradycja filmowa i tradycja horroru w Japonii
5.1.1. Pojęcie J-horroru i japońska specyfika filmów grozy
lat dziewięćdziesiątych XX oraz XXI wieku
5.2. Czy dobro zawsze zwycięża? Duchy w kontekście dobra i zła
w japońskiej kinematografii
5.3. Walka dobra ze złem w kontekście różnych rodzajów
bakemono i yōkai. Legendy miejskie w filmie
ROZDZIAŁ 6. W KRĘGU JAPOŃSKIEJ ANIMACJI
6.1. Podbój kosmosu, wielkie roboty, świat duchów i sprawy
codzienne – krótka historia anime
6.1.1. „Manga w mundurku” – podział mangi i anime ze względu
na adresatów i na tematykę
6.2. Religia narysowana. Bogowie i bakemono w anime
6.3. Świat duchów w anime
ROZDZIAŁ 7. HORROR W GRACH. ZŁO, KTÓRE JEST DOBREM, I DOBRO, KTÓRE JEST ZŁEM
7.1. Gry jako dzieła artystyczne. Krótka historia gier konsolowych
7.2. Bakemono, rytuały, kulty – postacie zła w grach
7.3. Rola duchów w grach. Duchy dobre i złe
Zakończenie. Dalsze losy bogów i demonów w japońskiej kulturze
popularnej
Bibliografia
Podziękowania
Posłowie
Indeks nazwisk