Irydowa świeca zapłonowa firmy Bosch (seria iridium dedykowana do gazu LPG i CNG).
Świeca ma numer FR6Ki332S (0242240653)
Dane techniczne:
- Dostawca: BOSCH
- Technologia: IRIDIUM
- Średnica [mm]: 14
- Rozmiar klucza: 16
- Moment dokręcenia [Nm]: 28
- Rozmiar gwintu: 19
- Materiał: iryd
- Ilość elektrod uziemiających: 1
- Ciepłota w skali Bosch*: 6
* skale producentów świec różnią się od siebie (nie ma bezpośredniego przelicznika)
Świeca jest oryginalna, pochodzi od oficjalnego dystrybutora marki BOSCH. Kupując u nas unikną Państwo świec podrabianych, odrzutów kategorii drugiej czy nieoficjalnych importów niewiadomego pochodzenia.
Marka Bosch jest liderem w technologicznym, produkuje świece od 1902 roku, jej wyroby są/były stosowane fabrycznie (pierwszy montaż) przez następujących producentów:
Alfa Romeo, Audi, BMW, BYD, Cadillac, Changan, Chery, Chevrolet, Chrysler, Citroën, Fiat, Ford, Geely, Haima, Holden, Honda, Lamborghini, Lancia, Mercedes-Benz, Mini, Mitsubishi, Opel, Peugeot, Porsche, Renault, Saab, Seat, Skoda, Smart, SsangYong, Suzuki, Tata, Toyota, Vauxhall, Volkswagen, Volvo
Zastosowanie w konkretnych modelach aut podajemy na dole opisu.
Oferowane świece pośród swoich zalet mają dwie bardzo istotne cechy:
1. wykonane są z irydu.
To bardzo dobry przewodnik i niesamowicie odporny materiał. Dzięki temu świeca doskonale rozpala mieszankę w różnych warunkach:
W pierwszej kolejności zaznaczyć należy, że świece irydowe mają elektrodę dodatnią znacznie cieńszą a przy tym odporniejszą. Dzięki zastosowaniu irydu możliwej jest w ogóle zastosowanie tak cienkiej elektrody bez ryzyka szybkiej jej degradacji. Tak cienka elektroda to nieporównywalnie dokładniejszy zapłon. Iskra jest identyczna w każdym cyklu co wyjątkowo wyrównuje pracę silnika (szczególnie przy wyższych obrotach, gdzie iskra przeskakuje znacznie częściej).
W wyniku wielokrotnych zapłonów w pierwszej kolejności degradacji poddaje się (utlenianiu i wypaleniu) elektroda dodatnia (na grafice obok ta w białej osłonce, generująca iskrę). TO WŁAŚNIE TA ELEKTRODA WYKONANA JEST Z IRYDU W OFEROWANYCH PRZEZ NAS ŚWIECACH.
Zużyta elektroda ma już nierówną powierzchnię, co uniemożliwia jej wykonanie zapłonu o powtarzalnych parametrach. Jej utlenienie także wpływa negatywnie na przewodzenie (jest słabsze), w wyniku czego świeca daje iskrę słabszą i/lub z opóźnieniem. Jazda na takiej świecy powoduje silniejsze zużycie elementów silnika (uszczelek, zaworów) oraz elektryki zapłonowej.
Świece irydowe są znacznie odporniejsze od zwykłych świec. Świeca irydowa BOSCH dedykowana do gazu ma okres zalecanego użytkowania na poziomie 30.000 km (to dwa razy tyle niż standardowe świece używane przy mieszankach opartych na gazie).
2. mają obniżoną ciepłotę specjalnie do zastosowań w spalaniu paliw gazowych.
Obojętne, czy pojazd jest jednopaliwowy czy dwupaliwowy, zasilany benzyną czy gazem – zasada działania silnika z zapłonem iskrowym pozostaje niezmieniona. Jednak pomimo niezmienionej zasady działania, zmianie ulegają niektóre parametry:
1) Wyższe zapotrzebowanie na napięcie zapłonowe
Silnik z zasilaniem benzynowym potrzebuje napięcia 14 kV, a silnik zasilany gazem – 16 kV. Wynika to z wyższej temperatury zapłonu gazu.
2) Większa temperatura w komorze spalania
Odparowująca benzyna odbiera ciepło, co schładza świecę zapłonową i inne części komory spalania. Gaz wytraca ciepło poza silnikiem, w parowniku, a efekt chłodzenia komory spalania nie występuje. W rezultacie, w komorze spalania powstają wyższe temperatury. Z tego względu, elektrody świecy zapłonowej nagrzewają się bardziej.
Dodatkowo obniżona wartość cieplna wynika z faktu spalania się gazu w wyższej temperaturze.
Dlaczego ciepłota jest tak ważna?
Z jednej strony świeca musi osiągać określoną temperaturę minimalną, co zapobiega jej okopceniu i występującemu przy tym zanikaniu iskry. Z drugiej strony nie wolno przekroczyć określonej maksymalnej temperatury, aby zapobiegać samozapłonowi. Dlatego wartość cieplna musi być dobrana do charakterystyki pracy silnika, a określa ją liczba, która jest zawarta w oznaczeniu typu świec zapłonowych Bosch.
Zazwyczaj niska wartości cieplne są w silnikach wysilonych. Samo zastosowanie gazu jest już pewnym wysileniem.
Wato pamiętać, że:
- 1 litr LPG odpowiada energetycznie ok. 0,8 litra benzyny
- 1 kg CNG odpowiada energetycznie ok. 1,5 litra benzyny
Zużycie paliwa przekraczające znacznie powyższe wartości może być wynikiem zastosowania nieodpowiednich świec.
Właściwie dobrane świece nie zapewnią ogromnej ilości zaoszczędzonego paliwa, ale przy przemnożeniu ich przez wytrzymałość 30.000 km wychodzi na to, że świeca droższa zwraca nam się jako oszczędność w rachunkach za tankowanie. Dodatkowo optymalne działanie nie generuje podwyższonego zużycia wielu elementów auta (jest obiegowa opinia, "że na gazie auta szybciej się niszczą" - przy niewłaściwych świecach jest trochę prawdy w tym sformułowaniu).
Więcej na ten temat świecy irydowej bosch znajdą Państwo w materiałach firmy dostępnych w portalu youtube:
https://youtu.be/m-oLGUE3hFE