Tytuł: BOHATEROWIE, BOGOWIE i demony dawnego IRANU.
Autor: Maria SKŁADANKOWA.
Wydawca: Państwowe Wydawnictwo ISKRY, Warszawa 1984, wydanie I. 300 stron, zdjęcia we wklejkach, oprawa twarda kartonowa, format 12,5x19,5 cm.
Stan dobry - ogólne podniszczenie i zabrudzenia okładki oraz środka – poza tym stan OK.
„BOHATEROWIE, BOGOWIE i demony dawnego IRANU” - Mimo wielkich tradycji badania nad mitologią irańską nie doprowadziły do stworzenia jakiegoś spójnego i jasnego jej obrazu. Wśród ogromnej liczby prac poświęconych wierzeniom dawnego Iranu nie ma żadnej, która by stanowiła syntezę mitycznego systemu ludu tego kraju. Oferowana praca jest próbą wypełnienia tej luki w badaniach.
„BOHATEROWIE, BOGOWIE i demony dawnego IRANU”. Wstęp - Wierzenia, legendy i mity Iranu od bardzo dawnych czasów niezwykle interesowały wszystkich, którzy się a nimi stykali Już starożytni Grecy byli zafascynowani odmiennością kultury perskiej, której elementy przenikały do nauk filozofów HELLADY za ludzi obdarzonych niezwykłymi zdolnościami uważano od wieków perskich kapłanów-magów. Od nich wywodzi się termin „magia”, trwale zakorzeniony we współczesnym religioznawstwie.
Mimo wielkich tradycji badania nad mitologią irańską nie doprowadziły do stworzenia jakiegoś spójnego i jasnego jej obrazu. Wśród ogromnej liczby prac poświęconych wierzeniom dawnego IRANU nie ma żadnej, która by stanowiła syntezę mitycznego systemu ludu tego kraju. Złożyły się na to rożne przyczyny, główną jednak wyda je się to. że mitologia ta jest poświadczona na bardzo różnych poziomach, a zapisy, z których wypada korzystać, pochodzą ze starożytności, średniowiecza i czasów nowożytnych. a w każdym z tych okresów język i konwencja literacka jest specyficzna, odmienna. Bywa, że o perypetiach tych samych postaci rozmaite źródła opowiadają w różny sposób, nadając im imiona tak przekształcone, nawet trudno je zidentyfikować. Mamy do czynienia i obrazem mitologii nie statycznym, do jakiego przyzwyczaiły na opracowania z innych terenów, lecz dynamicznym Daje to wprawdzie ogromną szansę na zbadanie prawidłowości rozwoju mitologii, ale utrudnia syntetyczne jej przedstawienie. Choć rozmaite wersje tych samych nutów pozwalają na lepsze rozumienie ich sensu, nie ułatwia to pracy, gdy chce się ów obraz przedstawić innym. Którą wersję uznać za główną i traktować jako właściwą, to problem właściwie nie do rozwiązania.
Zwyczajem filologów było uznawanie najstarszych zapisów za podstawowe. W przypadku jednak mitologii perskiej sytuacja jest niezmiernie skomplikowana i takie podejście nie daje zbyt dobrych rezultatów. W stosunku bowiem do najstarszych danych pisanych musimy stosować zasadę ograniczonego zaufania i zdawać sobie sprawę z tego, te ich redaktorzy nie zapisywali treści przekazanych przez przodków mitów, lecz wykorzystywali ich elementy do określonych celów propagandowych. Odnosi się to zarówno do klinowych napisów ACHEMENIDÓW, władców starożytnego imperium perskiego, jak i do tekstów Awezty przekazanych przez dokumenty wczesnośredniowieczne, czyli sasanidzkie. Najstarsze teksty Awerty mają ogromną wartość, ale są to właśnie tylko nutów pozwalają na lepsze ich rozumienie ich leniu, nie ułatwia to pracy, gdy chce się ów obraz przedstawić innym. Którą wersję uznać za główną i traktować jako właściwą, to problem właściwie nie do rozwiązania.
Zwyczajem filologów było uznawanie najstarszych zapisów za podstawowe. W przypadku jednak mitologii perskiej sytuacja jest niezmiernie skomplikowana i takie podejście nie daje zbyt dobrych rezultatów. W stosunku bowiem do najstarszych danych pisanych musimy stosować zasadę ograniczonego zaufania i zdawać sobie sprawę z tego, te ich redaktorzy nie zapisywali treści przekazanych przez przodków mitów, lecz wykorzystywali ich elementy do określonych celów propagandowych. Odnosi się to zarówno do klinowych napisów ACHEMENIDÓW, władców starożytnego imperium perskiego, jak i do tekstów Awezty przekazanych przez dokumenty wczesnośredniowieczne, czyli sasanidzkie. Najstarsze teksty Awerty mają ogromną wartość, ale są to właśnie tylko fragmenty, nie dające pełnego obrazu starożytnych wierzeń…
Spis treści:
Wstęp;
- I. Zanim drgnęło koło czasu;
- II. Drogie duchy stworzone na początku;
- III. Demony;
- IV. Nasiona bytu;
- V. Lament Gawy;
- VI. Przebudzenie;
- VII. Kolebka Ariów;
- VIII. Pod władzą smoka;
- IX. Smok i Kowal;
- X. Feridun dzieli królestwo;
- XI. Garszasp;
- XII. Smoki i ptaki;
- XIII. Kej Kawus;
- XIV. Gusztasp i Zarir;
- XV. Zoroaster;
- XVI. Siedem postojów;
- XVII. Napój poznania i nieśmiertelności;
- XVIII. Ogień chwały;
- XIX. Sprawy ostateczne.