BMW E31 – seria 850 V12 300KM
Ten nietuzinkowy samochód jest z pewnością obiektem marzeń i westchnień wielu fanów BMW. Zapisał się w historii marki jako jeden z najdroższych produkcyjnych modeli. Zarówno pod względem opracowania technologii użytych w samochodzie, przez same pojazdy doświadczalne, aż po egzemplarze produkcyjne, ale o tym trochę później.
Jest to jedno z najładniejszych coupe jakie BMW wypuściło na rynek, pewnie dlatego 25 lat temu plakaty z tym właśnie modelem zdobiły sypialnie nastolatków, tuż obok Porsche 911, czy też Ferrari Testarossa i Lamborghini Diablo.
Niejeden dorosły już nastolatek ma możliwość spełnienia właśnie teraz swojego marzenia motoryzacyjnego, kiedy jest jeszcze możliwość kupna BMW E31 w przyzwoitym stanie i za stosunkowo „rozsądną” cenę, ponieważ aktualnie BMW seria 8 z roku na rok drożeje średnio o ok 10.000 pln.
Długo szukałem wymarzonej 850-tki na rynku Polskim, aż postanowiłem samodzielnie sprowadzić całe auto ze Szwajcarii pod koniec 2016 roku.
Warto wiedzieć, że po Szwajcarii, z małymi wyjątkami, jeżdżą samochody w bardzo dobrym stanie. Przechodzą one bardzo szczegółowy, restrykcyjny przegląd techniczny, tzw. MFK (Motorfahrzeugkontrolle), a sami Szwajcarzy po pierwsze, mają świetne drogi, po drugie dbają o swoje samochody. Wybierane przez nich auta, to zwykle modele z bogatym wyposażeniem.
Obecnie oferowane BMW E31 stanowi niezłą gratkę dla kolekcjonerów, gdyż powstało ich zaledwie 30.621 sztuk (w tym modeli jaki Ja oferuję - 850i(M70) – 20.072 szt). O ile taki wynik można uznać za porażkę marketingowców biorąc pod uwagę 10-cio letni okres produkcji, to dzięki temu, E31 stało się jeszcze bardziej „niedostępne” po kilku latach od zakończenia produkcji.
Historia projektu BMW E31 – 8er
Decyzja o zbudowaniu luksusowego coupe zapadła w 1981 roku jednak prace ruszyły w 1984. Było to trochę ryzykowne posunięcie ze względu na to, iż miał to być całkowicie nowy projekt, a nie wiadomo jakie będzie zainteresowanie na taki produkt i to w dosyć odległej przyszłości. Wtedy zakładano, że samochód będzie kosztował na poziomie 140.000 DM.
W 1986 zakończono etap prac badawczych i zaczęto prace konstrukcyjne. Rok później BMW zaczęło składać pierwszy prototyp nanosząc poprawki stylistyczne i aerodynamiczne. Pierwszy egzemplarz BMW serii 8 kosztował 2 miliony Marek. Każdy następny egzemplarz testowy, a było ich 100 kosztował raptem 1,5 miliona. Cena wzięła się z tego, że każdy egzemplarz był ręcznie składany z ręcznie wyprodukowanych części. Większość z tych bardzo kosztownych prototypów wylądowała na ścianie. Jeden z tych prototypów został zaprezentowany pracownikom BMW 15 maja 1989 roku, od tej chwili nad projektem pracowało około 2 tysięcy ludzi. Po przeprowadzeniu wielu prób zawieszenia w warunkach laboratoryjnych przyszła pora na testy drogowe. Pierwsze prawdziwe jazdy testowe rozpoczęto 4-tego lipca 1989 roku na torze Nürbugring. Przejechanie próby 8000 km miało odzwierciedlać przejechanie 150.000 km podczas normalnego użytkowania. Pod koniec sierpnia przeprowadzono testy w Stanach Zjednoczonych poddając samochód próbom ekstremalnych temperatur. Przeprowadzono już testy w rejonach polarnych, więc przyszła pora na zmierzenie się z upałami. Jeden z testów obejmował postój w Dolinie Śmierci w temperaturze 50 ° C, czarny samochód stał z pracującym silnikiem przez godzinę podczas największego upału. Na początku września podczas salonu we Frankfurcie nad Menem zaprezentowano BMW serii 8 światu. Podczas ośmiu dni tego motoryzacyjnego wydarzenia złożono ponad 5 tysięcy zamówień mimo iż samochód nie był jeszcze w produkcji, która ruszyła na początku lutego 1990 roku z 14-to dniowym opóźnieniem. Jeżeli wtedy ktoś się zdecydował na ten samochód musiał się ustawić w kolejkę i poczekać sobie 3 lata. Całkowity koszt opracowania BMW 850i wyniósł 1 miliard marek.
Dane techniczne
E31 charakteryzuje się opływową linią nadwozia w kształcie klina, współczynnik oporu powietrza cx wynosi 0,29.
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy:
830i - 18 szt. (wszystkie zniszczone w czasie testów)
840Ci - 7803 szt.
850i(M70) - 20072 szt.
850Ci(M73)- 1218 szt.
850CSi - 1510 szt.
W sumie 30621 szt.
Oferowane auto posiada silniki M70
Układ cylindrów V12
Ilość zaworów 24
Pojemność 4988 cm3
Moc 300 KM przy 5200 obr./min.
Maksymalny moment obr. 450 Nm przy 4100 obr./min.
0-100 km/h 7.4s
V-max 250 km/h
Masa własna
850i M70
Automat 1790 kg
Manual 1790 kg
BMW 8 (E-31) dziś
Ósemka w XXIw. równie mocno przyciąga wzrok, jeżeli nie bardziej niż za czasów jej produkcji, głównie ze względu na rzadkość jej występowania na drodze.
Co czyni E31 atrakcyjnym, na pewno sylwetka rasowego GT. Zwarta, smukła forma zyskała agresji dzięki podnoszonym lampom i 4 końcówkom układu wydechowego. Z pewnością uroku dodaje brak słupka środkowego, co przy otwartych wszystkich szybach daje bardzo ładny wizualny efekt. Dość ciasne wnętrze jest teoretycznie przewidziane na 4 osoby, ale w praktyce mieszczą się tam 2 + zakupy na tylnych siedzeniach, tudzież foteliki dla dzieci. Wygląd w środku jest równie imponujący co na zewnątrz. Deska rozdzielcza jak na lata 90-tejest bardzo nowoczesna i płynnie zlewała się z panelami drzwiowymi tworząc smukłą całość, konsola środkowa jest tradycyjnie zwrócona w stronę kierowcy, co jest charakterystyczne dla BMW.
Z całą pewnością posiadanie tego ponadczasowego auta w swoim garażu odegra dużą rolę w życiu każdego fana motoryzacji. Często ludzie na stacji będą pytali co to za model i czy to jakieś nowe BMW, natomiast znawcy docenią kunszt i klasę. Do tego dochodzą różnego rodzaju zloty, gdzie to auto z pewnością nie pozostanie niezauważone co połechce trochę ego właściciela.
Także prężnie rozwijający od 2009 roku E31 Klub Polska jest świetnym miejscem do poznania ciekawostek na temat serii 8. Raz w roku organizowany jest główny zlot właścicieli E31, gdzie możemy podziwiać te piękne auta. Posiadanie takiego samochodu obliguje również do korzystania z niego w taki sposób w jaki zostało zaprojektowane, czyli jako luksusowe coupe, najlepiej zatem czuje się na autostradzie przemierzając kilometry i nadając nowego znaczenia dla słowa czasoprzestrzeń :-)
Więcej informacji i ciekawostek o „ósemce” znajdziecie na e31-klub.pl
Oferowane auto do obejrzenia w Poznaniu.
Proszę o telefon z 1-2 dniowym wyprzedzeniem abym mógł zarezerwować sobie czas na spotkanie.
Do auta dodaję:
- komplet oryginalnych alufelg BMW z oponami zimowymi jaki dostałem od Szwajcara.
- dwa komplety kluczyków.
- pełna dokumentacja serwisowa - książka serwisowa.
Auto po wszystkich opłatach (VAT + cło), zarejestrowane, ubezpieczone w Polsce i gotowe do jazdy :-)
Serdecznie polecam ponieważ auto jest w dobrym stanie i zapewnia niesamowitą radość z jazdy.
Aktualna cena tylko do 20.12.2017.
Znakomita lokata kapitału!
Od kilku lat jest wyraźny wzrost ceny BMW 850 o ok 8.000 pln - 10.000 pln rocznie. Pragnę tym samym zwrócić uwagę, iż taka skromna tendencja wzrostowa wartości BMW E31 będzie się utrzymywać tylko do czasu (już zapowiedzianej na 2018/2019) zejścia z produkcji nowej BMW serii 8, która spowoduje zapewne podwojenie ceny modelu E-31 :-)))
Spójrz na aktualne ceny Porsche z lat 1989-1994, które pomimo, iż technologicznie w tamtych latach były kilka pokoleń za BMW E31 dzisiaj są po 230.000 - 280.000 pln ;-)
Gorąco polecam.
Telefon kontaktowy 664 966 166