Do sprzedania prawie 40 letnie BMW serii 3 z 1981 roku.
Samochód jest w bardzo dobrym stanie, niewymagającym inwestycji, można od razu cieszyć się z jazdy klasykiem.
Jest to ciekawa wersja silnikowa, ponieważ ma stosunkowo niewielką pojemność (2.0), ale rozłożoną na 6 cylindrów, więc jeździ zdecydowanie bardziej dostojnie niż plebejskie czterocylindrowce. Nie ma potrzeby tak często wachlować dźwignią zmiany biegów. Biegów jest aż pięć, co na początku lat 80’ nie było standardem i nawet w BMW trzeba było za to dopłacić. W takiej specyfikacji samochód opuścił fabrykę, ten silnik, ta skrzynia biegów. Jest pełna zgodność numerów nadwozia i silnika. Jeszcze słowem komentarza: wersje sześciocylindrowe pozycjonowane były przez samego producenta zdecydowanie wyżej niż czterocylindrowe, na przykład inne były tapicerki czy światła przednie.
Samochód został kompleksowo odrestaurowany blacharsko i lakierniczo (mnóstwo zdjęć – link w sekcji „technicznej” tego ogłoszenia) oraz na przyszłość zabezpieczony antykorozyjnie. Temat korozji został wyeliminowany i nie będzie niepokoił następnego właściciela.
Mechanicznie: silnik został kompleksowo wyremontowany (cała historia remontu - link w sekcji „technicznej” tego ogłoszenia), wszystkie podzespoły wymagające interwencji (nie tylko silnikowe, ale w całym samochodzie) zostały albo wyremontowane, albo wymienione na nowe. Wszystko opisane w sekcji technicznej.
Historia: w pełni znana i udokumentowana od momentu opuszczenia fabryki. Osobiście pojechałem do Niemiec w 2010 r. i kupiłem ten samochód od właściciela, który posiadał go od 1992r. Pozostali właściciele wyszczególnieni w niemieckich dokumentach. Wszystkie dokumenty niemieckie i polskie są (w tym nawet książeczka serwisowa z datą wydania z salonu i przeglądami po zakupie)
Pomysł był taki, aby BMW było w pełni seryjne (a ewentualne modyfikacje były łatwo odwracalne i bezszkodowe) oraz aby pozwalało na udział w amatorskich imprezach sportowych typu Classicauto Cup jak również nadawało się do jazdy, na co dzień. Udało się osiągnąć taki kompromis. Byłem nim w niemieckich Alpach (Niemiecka Droga Alpejska) oraz w Monachium i Stuttgarcie – oczywiście bezawaryjnie.
Samochód nigdy niewidziany na Youngtimer Warsaw czy innych tego typu imprezach. Bardzo dobrze za to znany uczestnikom rajdów nawigacyjnych, imprez typu Classicauto Cup czy Interia Drive Cup oraz Puchar Youngtimer Party (Poznań).
Samochód garażowany (sucho, ciepło), od kiedy go posiadam, czyli od 2010 roku.
Można go oglądać w Warszawie na Ursynowie.
Zgadzam się na sprawdzenie w dowolnym w warsztacie.
Kontakt: Jędrzej 501-053-733
Na życzenie mogę podesłać jeszcze wiele zdjęć.
Zdjęcia sportowe:
https://www.fotosik.pl/u/jakr2/album/2450248
https://www.fotosik.pl/u/jakr2/album/2429123
Film sportowy (jeszcze sprzed remontu silnika):
https://www.youtube.com/watch?v=asvW46HfqJo
Zdjęcia cywilne:
https://www.fotosik.pl/u/jakr2/album/2474366
Sekcja techniczna
BMW e21 320/6 – to znaczy pojemność tylko 2.0 ale 6 cylindrów, tzw. „mała szóstka” zasilania ostatnim gaźnikiem w historii marki, później był już tylko wtrysk.
Rok produkcji: 1981 (pierwsza rej 1982)
Przebieg: 233 000 km
VIN: WBAAH1106C6969186
Kolor: zypryssen gruen, tapicerka beżowa
- Silnik: m20b20 po remoncie generalnym (zima 2014/2015), pełna dokumentacja fotograficzna tutaj: http://garazmarcina.pl/bmw_m20b20/001.html
Numer silnika zgadza sie z numerem VIN.
Przebieg od remontu - 22 000 km
Silnik eksploatowany na oleju 10W60 (zmieniany co roku niezależnie od przebiegu)
Dodatkowe wyposażenie: http://www.accusump.com/ - zapobiega utracie smarowanie silnika w czasie szybko pokonywanych zakrętów, ale również umożliwia przesmarowanie silnika, przed uruchomieniem po dłuższym postoju (na przykład zimowym)
Osprzęt silnika po regeneracji: alternator, rozrusznik (IV 2017), gaźnik po regulacji, aparat zapłonowy po regeneracji
Wykres z hamowni dostępny.
- Skrzynia biegów 5 biegowa (nie dogleg). To jest duży atut tego samochodu. To była opcja, dostępna za dopłatą. Zasadniczo podnosi komfort podróży oraz obniża spalanie.
- Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (szpera). To zostało dołożone, nie była zamontowana fabrycznie. Kupiony oryginał od e21. Świeżo po regeneracji – nowe tarczki, sprężyny, świeży olej (CASTROL SYNTRAX 75W-140 ). Wykonał: Michał Dziedziczak, Stryków. Przełożenie takie, z jakim wyszedł z fabryki: 3,64. To jest bardzo rzadki i drogi element.
- Hamulce: zestaw seryjny, czyli przód tarcza lita, tył bęben. Zalany płynem hamulcowym Motul do sportu, wymienianym co roku. Obecnie klocki Ferodo DS Performance, tarcze Brembo.
- Zawieszenie bardzo delikatnie obniżone i utwardzone: sprężyny H&R dedykowane do e21, amortyzatory Bilstein B6, gumy zawieszenie wymienione na czerwony poliuretan PowerFlex (ten bardziej miękki, do cywilnej jazdy). Camber plates, czyli zmiana kąta pochylenia przedniego koła (współczesne samochody mają taką możliwość fabrycznie, w tamtych czasach, ten parametr był nieregulowalny. Dokładam też oryginalne mocowania. Świeżo zrobiona geometria – samochód jest idealnie prosty. Oczywiście potwierdzenie na papierze mam.
- Przekladnia kierownicza po regeneracji (mocowana na poliuretanach, przełożenie seryjne)
- Brak szyberdachu – to w tym modelu jest atut
- Brak wspomgania kierownicy
- Rozpórka tylna Wiechers
- Jest obrotomierz (z zegarkiem LEDJ)- oryginał
- Radio Blaupunkt Frankfurt Stereo (bez kaset), 4 głośniki, wszystko z epoki, radio po czyszczeniu i regulacji, nowa antena BMW.
- Koła
Dojazdowe (na codzień): BBS Mahle RA96 13’ po pełnej regeneracji, malowane pistoletem na oryginalne kolory, nowe wentyle skręcane , nowe opony (2017) Uniroyal Rain Expert 3
Do sportu: 10 sztuk felg etabeta 15’ (dwa komplety po pełnej regeneracji, niestety dwie już krzywe, oraz dwie praktycznie nowe felgi z dekielkami, czyli dwa proste komplety)
Koła zimowe – komplet (dostałem wraz z samochodem w momencie zakupu), klasyczne felgi stalowe od e21)
Czyli poza tym, co jest na samochodzie jest jeszcze 10 felg i 4 koła.
- Oba lusterka sterowane elektrycznie (sprawne) – wiązki po odbudowie, prawe lusterko zupełnie nowe.
- Samochód przeszedł bardzo solidną odbudowę blacharską-lakierniczą w 2012/2013 roku oraz został zabezpieczony antykorozyjnie (zarówno profile zamkniętę, jak i wszystkie inne elementy, zgrzewy itp). Dokumentacja zdjęciowa tu:
https://get.google.com/albumarchive/110023921500520381881/album/AF1QipPPvZYDnqkQ07Msng5kuCbi-MMjfj4fSA7EdJGL?source=pwa&authKey=CLSy_8ni7bKSDg
Nowe znaczki bmw na maskę i klapę (z ASO, a nie z allegro)
Nowe kliny do szyb
Samochód był malowany patrząc od dołu do przetłoczenia na wysokości klamek w drzwiach. Jakość powłoki oraz wykonanie bardzo dobra, odcięcia nie widać.
W późniejszym terminie malowana była maska.
- Tapicerka
kupiłem drugi komplet i zleciłem tapicerowi zrobienie jednego jak najlepszego, zostały poprawione stelaże i formatki, wymienione sprężyny, podszycie z pianki, żeby nie wychodziło włosie.
Dodatkowe dokładam fotele kubełkowe Recaro dedykowane do e21 (tuner D&W). Fotele są po pełnej renowacji, zarówno stelaże, formatki jak i poszycie. Mam też szyny montażowe, nowe, dorabiane na wzór. Te fotele przez 2 lata jeździły w tym samochodzie.
Deska rozdzielcza z minimalnym pęknięciem (trzeba się bardzo przyjrzeć, aby zobaczyć). Piszę o tym dlatego, że w większości samochodów deska ma duże lub bardzo duże pęknięcie.
- Części luzem
- dyferencjał (oryginalny z tego samochodu), w jego miejsce został zamontowany wspomniany wcześniej dyferencjał ze „szperą”
- płyta pod silnik: na stelażu, solidna aluminiowa, wykonana przez firmę Wiechers, dedykowana do e21
- zapasowe gaźniki Solex 4A1 (jako dawcy newraligicznych części) – 2 sztuki
- Cała torba galanterii. Kupiłem wnętrze od takiego samochodu (w tej kolorystyce) i zrobiłem z dwóch jedno najlepsze (jest na przykład dodatkowa osłona kolumny kierownicy w dobrym stanie). Jest też dodatkowa nerka.
- Dorzucam podkładki do garażowania zimą żeby nie odkształcały się opony oraz pokrowiec oraz książkę napraw Haynes.
- Wady:
Naklejka sponsorska uszkodziła klar na klapie bagażnika
Podsufitka ma rozdarcie 3cm w okolicach głowy kierowcy
Na drzwiach kierowcy minimalny purchel (drzwi nie były naprawiane blacharsko w czasie głównej naprawy)
Tapicerka fotela kierowcy ma uszkodzenie w wyniku zahaczenia suwakiem kieszeni spodni, a boczek drzwi kierowcy w okolicach klamki jest przetarty.