Biblia w dramacie
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: Edward Jakiel
cena: 36,99 zł
Książka jest kolejną publikacją, stanowiącą owoc prowadzonych w gdańskim ośrodku polonistycznym (UG) prac badawczych nad obecnością Biblii w polskiej kulturze. Prace w niej zamieszczone skupiają się na dramacie polskim, w którym czytelny jest dialog z dziedzictwem biblijnym. Biblia w dramacie powinna się stać jedną z podstawowych lektur humanisty (polonisty, teatrologa, biblisty i teologa), któremu nieobce są zagadnienia współczesności oraz świadomość tradycji i tożsamości kulturowej.
Spis treści
Wstęp (Edward Jakiel) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Tradycja antyczna
Ks. Marek Starowieyski (Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie)
Między Eurypidesem a Biblią, czyli Chrystus cierpiący . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Realizacje sceniczne, sztuki pokrewne
Jan Ciechowicz (Uniwersytet Gdański)
Hiob w dramacie (i teatrze) polskim . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Stefan Drajewski (Akademia Muzyczna w Poznaniu)
Zatańczyć Biblię. Tematy biblijne w balecie i teatrze tańca
na przykładzie twórczości polskich choreografów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Joanna Puzyna-Chojka (Uniwersytet Gdański)
Rekolekcje w „umarłej klasie”. Historyja o chwalebnym
Zmartwychwstaniu Pańskim Mikołaja z Wilkowiecka
w Teatrze Wierszalin (wobec tradycji inscenizacyjnej) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Dorota Kołodziejczyk (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego)
Inspiracje biblijne w spektaklach Piotra Cieplaka 1993–2013 . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Literatura staropolska
Katarzyna Janus (Akademia Jana Długosza w Częstochowie)
Tragedyja […] o Sądzie Ostatecznym Józefa Andrzeja Załuskiego
wobec literackiego pierwowzoru oraz tradycji biblijnej i apokryfi cznej . . . . . . . . . 81
Krystyna Krawiec-Złotkowska (Akademia Pomorska w Słupsku)
Kreacja Chrystusa-Oblubieńca w melodramie Józefa Andrzeja Załuskiego
Zaślubienie w cierniowym wieńcu dusz pokutujących… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
Radosław Rusnak (Uniwersytet Warszawski)
„O, jakie nieszczęśliwe niewiasty się rodzą”. Jeftes Buchanana-Zawickiego
na tle szesnastowiecznych sporów o godność kobiety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
Wiek XIX
Agnieszka Jarosz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)
Romantyczne kreacje starotestamentowe (Judyta, Samson) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Krzysztof Korotkich (Uniwersytet w Białymstoku)
Problemy z Bożym Narodzeniem w Złotej Czaszce Juliusza Słowackiego . . . . . . . 149
Beata K. Obsulewicz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)
O Przyjaciołach Hioba Adama Asnyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
Wiesława Tomaszewska (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego)
Cytat biblijny i jego funkcje w dramacie historycznym Racławice
Marii Gertrudy Skórzewskiej (Margert) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179
Młoda Polska i nieco później
Wojciech Kaczmarek (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)
Biblijna i/a modernistyczna koncepcja człowieka
w dramacie młodopolskim . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193
Grzegorz Kubski (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Bezimienna Pasja Na Wzgórzu Śmierci Jana Kasprowicza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
Paulina Orczykowska (Uniwersytet Gdański)
Ślady Ewangelii według św. Jana
w dramacie Maria z Magdali ks. Antoniego Szandlerowskiego . . . . . . . . . . . . . . . . 229
Edward Jakiel (Uniwersytet Gdański)
Dwa dramaty o proroku Jeremiaszu
(Michał Żmigrodzki i ks. Witold Nowakowski) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
Elżbieta Mikiciuk (Uniwersytet Gdański)
„Rosyjska apokalipsa”. Motywy biblijne
w dramacie Z dymem pożarów Stanisława Brzozowskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267
Anna Podstawka (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)
Wątek Dawida w dramacie pierwszej połowy XX wieku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287
Mirosław Gołuński (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy)
Nasz Judasz. Imagologiczny obraz
biblijnego zdrajcy w dramatach XX wieku
(K.H. Rostworowski, K. Przerwa-Tetmajer, I. Iredyński) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303
Wiek XX i XXI
Maria Jolanta Olszewska (Uniwersytet Warszawski)
Dramat (nie)wiary w Wieczerniku Ernesta Brylla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317
Maciej Michalski (Uniwersytet Gdański)
Dramatyczność dramatów biblijnych. Przyczynek do teorii zjawiska –
na przykładzie (anty?)biblijnych utworów
Leszka Kołakowskiego i Stanisława Lema . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 339
Ewa Goczał (Uniwersytet Pedagogiczny
im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie)
Tancerka o twarzy Chrystusa i inne kobiety z Monte Olivetto.
Przeobrażanie Biblii w jedynym dramacie Aleksandra Wata . . . . . . . . . . . . . . . . . . 349
Barbara Zwolińska (Uniwersytet Gdański)
Motywy biblijne w radiowej Pułapce Tadeusza Różewicza
(dramat literacki a słuchowisko) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361
Dorota Kulczycka (Uniwersytet Zielonogórski)
„Lęk przed wpływem”? Kontr-obecność Biblii
w Monologu z lisiej jamy i Nartach Ojca Świętego Jerzego Pilcha . . . . . . . . . . . . . . . . 373
ISBN: 978-83-7865-609-8
Rok wydania: 2018
Liczba stron: 392
Format: B5
Na każdą książkę wystawiamy paragon fiskalny lub fakturę VAT.
Książkę można odebrać osobiście w Gdańsku - Ujeścisko
Koszt dostawy jest stały bez względu na ilość zamawianych egzemplarzy!!!.