"Światło obrazu. Uwagi o fotografii" tytuł oryginału La chambre claire : note sur la photographie
Wydawnictwo: Wydawnictwo Aletheia
Tłumaczenie: Jacek Trznadel
Objętość: str. 224
ISBN: 978-83-61182-14-6
Wydanie: ? z 2008
Pod koniec życia, w 1977 roku, Rołand Barthes (1915-1980), klasyk współczesnej francuskiej humanistyki, zaczął po śmierci matki pisać książkę o fotografii. Osobistym motywem była próba odnalezienia „istoty" zmarłej Henriette Barthes w fotografiach, jakie po niej pozostały. Paradoksalnie autor odnajduje to, czego szuka, w zdjęciu matki z jej dzieciństwa, z okresu,. w którym jej nie znał, przewrotnie zaś - zdjęcia tego czytelnikowi nie pokazuje, uważając, że byłoby dla niego banalne. Dowodzi to, jak subtelne rozważania i doświadczenia podjął w tej bardzo prywatnej książce o nowym zjawisku w sztuce, którego naturę stara się wyjaśnić (tytułowy chambre claire, „jasny pokój", nawiązuje w formie gry słów do chambre noire, „ciemni", a zarazem chodzi odpowiednio o camera lucida i campra obscura). Inaczej niż malarstwo, fotografia ma u podłoża pewien niewymyślony fakt, mgnienie owego „to było", „zdjęcie" obrazu z rzeczywistości. Jako odmiana pamięci wprowadza w czas i cały dramat egzystencji. Barthes rozważa „zdjęcie" od strony studium, dociekliwości, analizy, i punctum, owego „ukłucia", o jakie fotografia przyprawia widza. Czytelnik znajdzie w książce wiele takich puncta w zamieszczonych przez autora reprodukcjach klasycznych dzieł z historii fotografii.
Spis treści:
I
- Szczególność Zdjęcia 11
- Zdjęcie nie do zaklasyfikowania 12
- Emocja jako punkt wyjścia 19
- Operator, Spectrum i Spectator 21
- Ten, kto jest fotografowany 23
- Spectator: pomieszanie gustów 32
- Fotografia jako przygoda 37
- Fenomenologia swobodna 40
- Podwójność 45
- Studium i punctum 49
- Studium 52
- Informować 54
- Malować 58
- Zaskakiwać 60
- Znaczyć 64
- Budzić pożądanie 72
- Fotografia jednolita 76
- Współobecność Studium i Punctum 78
- Punctum: cecha częściowa 80
- Cecha mimowolna 89
- Baton 91
- Po wszystkim - i milczenie 95
- Ślepe pole 102
- Palinodia 111
- II
- „Pewnego wieczoru..." 115
- Historia jako oddzielenie 116
- Rozpoznać 119
- Fotografia z Cieplarni 122
- Dziewczynka 128
- Ariadna 131
- Rodzina, Matka 133
- „To było" 136
- Pozowanie 139
- Promienie świetlne, kolor 143
- Zdziwienie 146
- Poświadczenie autentyczności 151
- Znieruchomienie 158
- Płaska śmierć 163
- Czas jako punctum 168
- Osobiste / publiczne 172
- Badać 175
- Podobieństwo 178
- Ród 183
- W pełnym świetle 187
- „Wyraz" 190
- Spojrzenie 196
- Szaleństwo. Litość 203
- Fotografia oswojona 207
Bibliografia
I. Dzieła 213
II. Albumy i czasopisma ilustrowane 215
Spis zdjęć 217
KSIĄŻKA JEST W STANIE DOBRYM