Księgarnia internetowa od 2004 r.
Badania stanowiskowe i diagnostyka-SAM NAPRAWIAM
Badania stanowiskowe i diagnostyka
Autor: KAZIMIERZ SITEK,STANISŁAW SYTA
ISBN: 978-83-206-1820-4
Wydanie: 1 / 2011
Format: B5
Liczba stron: 360
Liczba ilustracji: 425
Liczba tabel: 27
Seria: Pojazdy samochodowe
Oprawa: twarda
Opis
Podręcznik akademicki poświęcony badaniom stanowiskowym i diagnostyce pojazdów samochodowych, zawierający klasyfikacje badań i wymagania przepisów oraz norm, opis organizacji i techniki badań stanowiskowych (metodyka badań, wybrane czujniki i aparatura pomiarowa, symulacyjne stanowiska badawcze i ich wyposażenie, podstawowe informacje o programowaniu badań, sterowanie stanowiskami i opracowywanie wyników). Przedstawiono w nim zagadnienia dotyczące laboratoryjnych badań silników, układów napędowych i jezdnych, jak również problematykę badań akustycznych pojazdów i ich zespołów oraz badań zderzeniowych samochodów (w tym zderzenie z pieszym). Opisano także diagnostykę na stacji kontroli pojazdów, diagnostykę serwisową (na stacji obsługi) i diagnostykę pokładową (OBD II / EOBD). Autorzy wykorzystali własne doświadczenia i praktykę, zdobyte zarówno w kraju, jak i za granicą. Odbiorcy książki: studenci kierunków samochodowych i transportowych wyższych uczelni technicznych oraz ich pracownicy naukowo-dydaktyczni, inżynierowie zatrudnieni w biurach konstrukcyjnych, instytutach naukowych lub ośrodkach badawczo-rozwojowych przemysłu motoryzacyjnego, pracownicy stacji obsługi, diagności zatrudnieni w stacjach kontroli pojazdów, wszyscy zainteresowani problematyką badań samochodów. Spis treści
- Wykaz ważniejszych oznaczeń 9
- Wstęp 11
Rozdział 1. Środowisko badań stanowiskowych
- 15
- 1.1. Zadania i rodzaje badań 15
- 1.2. Klasyfikacja badań i stanowisk badawczych 20
- 1.3. Organizacja laboratorium 24
- 1.4. Podstawowe moduły stanowisk 27
- 1.4.1. Jednostki napędowe 27
- 1.4.2. Hamulce 28
- 1.4.3. Reduktory i skrzynki przekładniowe 31
- 1.5. Urządzenia wykonawcze stanowisk serwohydraulicznych 33
- 1.5.1. Zasilacz hydrauliczny 33
- 1.5.2. Wzbudniki elektrohydrauliczne 34
- 1.5.3. Serwozawory 36
- 1.5.4. Serwosterownik 38
- 1.6. Programowanie pracy stanowisk 39
- 1.6.1. Symulacja obciążeń rzeczywistych 39
- 1.6.2. Obciążenia równoważne 41
- 1.6.3. Obciążenia równoważne blokowe 46
- 1.7. Stanowiska do badań samochodów 51
- 1.7.1. Stanowiska quasi-statyczne 51
- 1.7.2. Hamownie podwoziowe 53
- 1.7.3. Symulatory drogi 55
Rozdział 2. Badania silników
- 62
- 2.1. Wiadomości wstępne 62
- 2.2. Stanowiska badawcze 63
- 2.3. Wskaźniki i charakterystyki pracy silnika 68
- 2.4. Badania procesów roboczych 76
- 2.4.1. Indykowanie silnika 77
- 2.4.2. Wizualizacja spalania 90
- 2.5. Badania emisji substancji szkodliwych 99
- 2.5.1. Uwagi ogólne 99
- 2.5.2. Badania pojazdów na hamowni podwoziowej 99
- 2.5.3. Badania silników na hamowni silnikowej 105
- 2.5.4. Badania zadymienia i cząstek stałych w spalinach 110
Rozdział 3. Badania układów napędowych
- 116
- 3.1. Wiadomości wstępne 116
- 3.2. Sprzęgła 122
- 3.3. Skrzynki przekładniowe 129
- 3.3.1. Uwagi ogólne 129
- 3.3.2. Badania funkcjonalne 130
- 3.3.3. Badania skrzynek hydromechanicznych 139
- 3.3.4. Badania trwałościowe 141
- 3.4. Wały i półosie napędowe 142
- 3.5. Osie i mosty napędowe 144
- 3.6. Koła i opony 145
Rozdział 4. Badania układów jezdnych
- 155
- 4.1. Badania zawieszeń 155
- 4.1.1. Uwagi ogólne 155
- 4.1.2. Kompletne zawieszenia 157
- 4.1.3. Amortyzatory 163
- 4.2. Badania układów kierowniczych 167
- 4.3. Badania zespołów układów hamulcowych 171
Rozdział 5. Badania akustyczne
- 184
- 5.1. Środowisko badań akustycznych 184
- 5.2. Badania samochodów 187
- 5.3. Badania układów napędowych 194
- 5.4. Specjalna technika pomiarowa 197
- 5.4.1. Kamery akustyczne 197
- 5.4.2. Wibrometry laserowe 200
- 5.5. Eksperymentalna analiza modalna 204
Rozdział 6. Laboratorium badań zderzeniowych
- 208
- 6.1. Środowisko badań zderzeniowych 209
- 6.1.1. Uwagi ogólne 209
- 6.1.2. Tory zderzeniowe 210
- 6.1.3. Stanowiska saniowe z katapultami 212
- 6.1.4. Bariery 217
- 6.1.5. Manekiny 221
- 6.2. Zderzenie samochodu z pieszym 224
- 6.2.1. Uwagi ogólne 224
- 6.2.2. Testy Full-Scale 227
- 6.2.3. Testy na komponentach 229
Rozdział 7. Diagnostyka na stacji kontroli pojazdów
- 237
- 7.1. System badań technicznych pojazdów 237
- 7.1.1. System badań technicznych pojazdów w Unii Europejskiej 237
- 7.1.2. System badań technicznych pojazdów w Polsce 238
- 7.2. Rodzaje badań technicznych pojazdów 240
- 7.3. Rodzaje i uprawnienia stacji kontroli pojazdów 240
- 7.4. Wymagania w stosunku do stacji kontroli pojazdów 241
- 7.4.1. Stanowisko kontrolne 241
- 7.4.2. Wyposażenie kontrolno-pomiarowe 242
- 7.5. System kształcenia diagnostów 242
- 7.5.1. Kwalifikacje pracowników stacji kontroli pojazdów 243
- 7.5.2. Rodzaje szkolenia i egzamin kwalifikacyjny 243
- 7.6. Identyfikacja pojazdu 243
- 7.6.1. Uwagi ogólne 243
- 7.6.2. Numer identyfikacyjny pojazdu VIN 244
- 7.6.3. Wykonanie i usytuowanie oznaczeń identyfikacyjnych 246
- 7.6.4. Ocena autentyczności numerów identyfikacyjnych 247
- 7.6.5. Rozkodowanie numerów identyfikacyjnych pojazdów 247
- 7.7. Linie diagnostyczne (diagnozowanie układów podwozia) 248
- 7.7.1. Uwagi ogólne 248
- 7.7.2. Linie do diagnozowania samochodów osobowych 249
- 7.7.3. Linie do diagnozowania samochodów ciężarowych 256
- 7.7.4. Uniwersalne linie diagnostyczne 256
- 7.7.5. Kierunki rozwoju linii diagnostycznych 262
- 7.7.6. Komputerowa rejestracja i przetwarzanie wyników badań 263
- 7.8. Eksploatacyjne badania toksyczności spalin 267
- 7.8.1. Analiza spalin 267
- 7.8.2. Pomiar zadymienia spalin 272
- 7.9. Badanie instalacji zasilania gazem 275
- 7.9.1. Procedura badania instalacji gazowej 276
- 7.9.2. Ocena wyników badania 277
- 7.9.3. Przyrządy do badania instalacji gazowej 277
- 7.10. Pomiar hałasu zewnętrznego 280
- 7.11. Diagnozowanie oświetlenia pojazdu 282
- 7.11.1. Wymagania prawne 282
- 7.11.2. Parametry diagnostyczne świateł 283
- 7.11.3. Metody diagnozowania 286
- 7.11.4. Urządzenia diagnostyczne 287
- 7.12. Diagnozowanie nadwozia 290
Rozdział 8. Diagnostyka na stacji obsługi
- 293
- 8.1. Wiadomości wstępne 293
- 8.2. Diagnostyka kompleksowa pojazdu 294
- 8.3. Diagnozowanie silnika spalinowego 298
- 8.3.1. Diagnostyka kompleksowa silnika (diagnozowanie ogólne) 298
- 8.3.2. Diagnozowanie przestrzeni roboczej 305
- 8.3.3. Diagnozowanie układów silnika 310
- 8.4. Diagnozowanie układów podwozia 313
- 8.5. Diagnozowanie instalacji elektrycznej 318
- 8.5.1. Diagnozowanie obwodu zasilania energią elektryczną 318
- 8.5.2. Diagnozowanie obwodu rozruchowego 322
- 8.5.3. Diagnozowanie obwodu oświetlenia 324
- 8.5.4. Diagnozowanie obwodu urządzeń sygnalizacyjnych 324
- 8.5.5. Diagnozowanie urządzeń kontrolno-pomiarowych i sterująco-diagnostycznych 324
- 8.5.6. Diagnozowanie przewodów i urządzeń pomocniczych 327
- 8.5.7. Urządzenia diagnostyczne 328
- 8.6. Diagnozowanie nadwozia 331
Rozdział 9. Diagnostyka pokładowa
- 337
- 9.1. Wiadomości wstępne 337
- 9.2. Cele systemu diagnostyki pokładowej 338
- 9.3. Działanie systemu diagnostyki pokładowej 339
- 9.4. Monitory diagnostyczne w systemie OBD 342
- 9.5. Komunikacja w systemie OBD 343
- 9.6. Czytnik informacji diagnostycznych 346
- 9.6.1. Uwagi ogólne 346
- 9.6.2. Podstawowe tryby pracy czytnika informacji diagnostycznej 349
- 9.6.3. Kod usterki 350
- 9.6.4. Wskaźnik nieprawidłowej pracy MIL 352
- 9.7. Procedura badań kontrolnych pojazdów z systemem OBD 352
- Literatura 355
O autorach / z książki
Dr inż. Kazimierz Sitek
Dr inż. Kazimierz Sitek jest absolwentem Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie (1974). Stopień doktora nauk technicznych uzyskał na Wydziale Mechanicznym WAT (1983). Pracował na stanowiskach eksploatacyjnych w jednostkach wojskowych oraz na stanowiskach dydaktycznych i naukowych w wojskowym szkolnictwie technicznym (Wyższa Oficerska Szkoła Samochodowa i Centrum Szkolenia Czołgowo-Samochodowego w Pile). Jego zainteresowania naukowe i zawodowe dotyczą m.in.: badań procesów napełniania cylindrów silników spalinowych, badań stanowiskowych i trakcyjnych pojazdów samochodowych oraz eksploatacji i diagnostyki pojazdów mechanicznych, w szczególności układów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy. Specjalizuje się w zakresie badań pojazdów samochodowych na liniach diagnostycznych. Wieloletni kierownik stacji kontroli pojazdów i organizator szkolenia diagnostów w zakresie przeprowadzania badań technicznych pojazdów. Zagraniczny staż naukowo-dydaktyczny: Offieziershochschule der Landstreitkräfte (1988, Löbau).
W latach 2001–2008 pracował w przemyśle na stanowisku starszego specjalisty ds. diagnostyki (Unimetal, Złotów). Od 2002 roku pełni obowiązki starszego specjalisty ds. szkolenia i wykładowcy (WORD, Piła). Obecnie zajmuje się zagadnieniami eksploatacji i diagnostyki pojazdów samochodowych oraz problemami transportu drogowego. Prowadzi zajęcia dydaktyczne na kursach: przedsiębiorców i kierowców wykonujących transport drogowy osób i rzeczy (kwalifikacja wstępna, szkolenia okresowe, ADR, certyfikat kompetencji zawodowych, użytkowanie tachografów cyfrowych), kandydatów na egzaminatorów i instruktorów nauki jazdy oraz kandydatów na diagnostów. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Technicznej. Posiada uprawnienia rzeczoznawcy SIMP i do wykonywania badań technicznych pojazdów. Jest autorem lub współautorem ponad 200 publikacji w czasopismach naukowo-technicznych i materiałach konferencyjnych oraz 15 publikacji książkowych.
Dr inż. Stanisław Syta
1970 – obrona pracy dyplomowej na Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej
1970–1978 – asystent w Zakładzie Budowy Samochodów Instytutu Pojazdów PW
1978–1979 – stypendysta DAAD (Deutscher Akademischer Austausch-Dienst) w Instytucie Techniki Samochodowej Uniwersytetu Technicznego w Brunszwiku, RFN (dyrektor – prof. M. Mitschke)1978/79 – obrona pracy doktorskiej Analiza obciążeń układu napędowego w samochodzie osobowym (pod kierunkiem prof. Z. Jaśkiewicza)
1979–1983 – adiunkt w Instytucie Pojazdów PW
1984–1985 – pracownik naukowy na Uniwersytecie w Brunszwiku (RFN)
1986–2006 – praca w niemieckim przemyśle samochodowym w biurach inżynierskich VOLKE i Rücker AG (od 1996); w obu firmach – biurach konstrukcyjnych stworzenie od podstaw działów badań samochodów z wieloma stanowiskami badawczymi i własną aparaturą pomiarową, zwłaszcza w dziedzinie badań akustycznych i drganiowych (np. Centrum Akustyczne firmy Rücker z ponad 70 pracownikami); główni zleceniodawcy: koncern Volkswagena (VW i Audi), ale również Mercedes i Bosch
2006 – powrót do Polski, praca jako doradca techniczny (np. 3 miesiące w firmie Magna w Grazu/Austria) i jako autor fachowych publikacji (AUTO Technika Motoryzacyjna, Supplier Magazyn)
Ponadto:
– liczne publikacje specjalistyczne (Technika Motoryzacyjna, Automobil Technische Zeitschrift ATZ, Bosch Technische Berichte itp.);
– działalność dydaktyczna, również w okresie pracy w przemyśle – prowadzenie ponad 50 prac dyplomowych, szczególnie przydatnych przy projektowaniu i budowie nowych stanowisk badawczych.
infocars_1693