Audi A8 D3
Tel 509 929 505
Auto w bardzo bogatej wersji wyposażenia
Na szczególną uwagę zasługują:
- Aktywny tempomat z radarem
- Podsufitka z Alcantary
- System Audio BOSE
- 4 strefowa klimatyzacja
- Podwójne klejone szyby (wszystkie)
- system bezkluczykowego dostępu keyless
- podgrzewana kierownica
Ponadto na wyposażeniu:
- Skórzana tapicerka (standard w tym modelu)
- Elektryczne podgrzewane fotele
- Dodatkowe podświetlenie w postaci listw led
- Nawigacja
- Zmieniarka CD
- Elektryczna żaluzja tylnej szyby
- Żaluzje w drzwiach bocznych
- Dach solarny (w okresie letnim zasila wentylację w trakcie postoju)
- Szyberdach
- Elektryczna klapa bagażnika
- podświetlane klamki
- składane elektrycznie lusterka
- webasto - wersja bez pilota z programatorem czasowym
- tunel na narty z pokrowcem
Dodatkowo w aucie zostało zmienione - poprawione:
- Wizualny Park tronik - zmieniony moduł -wcześniej była tylko sygnalizacja dzwiękowa
- Zestaw głośnomówiący bluetooth - oryginalnie w podłokietniku była słuchawka po której została tylko dziura. Jednostka centralna zostałą wymieniona na taką która obsługuje Każdy telefon.
- Cięgna gruszek - zmienione na metalowe - ogólnie znany problem w modelach audi - cięła plastikowe po pewnym czasie po prostu pękają
- Światła dzienne - obecnie przednie światła przeciwmgielne pełnią funkcję świateł dziennych
- Dystanse - auto jest delikatnie poszerzone
Bezwypadkowość lub wypadkowość
Auto posiadam od 4 lat - jestem jego pierwszym właścicielem w Polsce. W trakcie mojej ekspoloatacj nie było żadnych napraw lakierniczych niemniej jednak auto na 100% miało naprawiany tył - co konkretnie - nie wiem ale przy głębszej analizie widać ślady naprawy.
Obecnie auto ma sporo delikatnych otarć i uszkodzeń. Najbardziej istotne: pod czas zeszłorocznej wichury oberwał się tynk z budynku i spadł na moje auto co zaowocowało kilkoma wgniotkami, po za tym kiedyś zahaczyłem zderzakiem o krawężnik i uszkodziłem jego dolną część (obecnie jest skręcona na wkręty), raz przy ruszaniu udało mi się wyrwać z podłoża element chodnika który delikatnie uszkodził osłonę progu.
Przebieg
Obecnie auto ma prawie 285 tyś na liczniku - w momencie zakupu miało lekko ponad 200 - do przebiegu 190 tysięcy przebieg jest udokumentowany historią serwisową.
Naprawy i stan pojazdu
Z tematów istotnych.
Rozrząd
2 razy zmieniałem - ostatnio przy przebiegu około 265 tyś. Łańcuch jak to bywa w tym modelu silnika czasem potrafią postukać przy odpalaniu. Ostatnio wymieniałem zawory olejowe ale nic to nie zmieniło. Z moich obserwacji wynika że zależy to od jakości i stanu oleju.
Skrzynia
Procedura serwisowa audi nie przewiduje wymianu oleju w skrzyniach Często zdarza się że takim przebiegu źle zrobiona wymiana potrafi uszkodzić skrzynię. W moim egzemplarzu w po roku eksploatacji zaczęła przeciekać uszczelka. Udałem się z tym do serwisu polecanym na forum A8 i przy tej okazji został wymieniony olej. Po tej wymianie Skrzynia działa płynnie i bez zarzutów - nie szarpie co znaczy że wszystko jest OK.
Zawieszenie
W temacie zawieszenia pneumatycznego regularnie wymieniam czujniki poziomowania - można przyjąć że 1 na rok. Oczywiście kupuję używane na allegeo. Auto po tygodniowych przestojach co ostatnio ma często miejsce stoi równo - nic nie opada i nie „leży na ziemi”. Mechanik u którego go naprawiałem zawsze przed podniesieniem wprowadzał zawieszenie w tryb serwisowy co jest bardzo ważne w tym modelu. W kwestii mechanicznej obecnie „słychać” troszkę zawieszenie wydaje mi się że trzeba będzie wymienić kilka wahaczy lub tulejek. Auto przez pierwsze 2,5 roku jeździło na kołach 20 cali co zmuszało mnie do częstych napraw zawieszenia i niestety opon. Można przyjąć że wahacze wymieniałem wiadrami a opony - przez ten czas 6 szt + jedna pęknięta felga Obecnie auto jest na 17 calowych felgach z dużymi oponami. Generalnie po tej wymianie komfort jazdy wcale się nie poprawił, auto troszkę gorzej zachowuje się w zakrętach i przy większych prędkościach, nie mniej jednak komfort dla portfela jest kosmiczny - od przeskoku na 17 cali nie kupiłem ani jednej opony i nie robiłem nic przy zawieszeniu.
Silnik
W tym temacie można przyjąć że do tej pory nie było żadnych poważniejszych napraw oczywiście poza normalnymi sprawami eksploatacyjnymi. Świece wymieniane 2 krotnie - ostatnio całkiem niedawno. Rozrząd jak pisałem też świeży wymieniany oczywiście w komplecie ze wszystkimi rolkami, napinaczami, pompą wody itp. itd. Olej staram się zmienić co 10 tyś (wg zaleceń co 30tyś. Obecnie na podłączeniu do komputera pokazuje błąd 2 dolnych poduszek silnika które oczywiście jak to jest w tym modelu mają elektroniczne czujniki. Ignoruję to gdyż nie czuć jakiś większych drgań i szarpnięć. Jedna poduszka „świeci się” już od 4 lat, druga wyskoczyła ostatnio. Ignoruję to gdyż jedną poduszkę już wymieniłem - zakupiłem ją w serwisie Audi - w komplecie dostałem już zwykły kawałek gumy - bez czujnika i zaślepkę na kabel żeby nie pokazywał się błąd. Doszedłem do wniosku że kolejne wymienię jak mi powie mechanik a nie komputer.
Napęd
Absolutne zero problemów, przypomnę że w A8 jest napęd QUATRO co wymaga przestrzegania kilku ważnych zasad przy użytkowaniu - np opony muszą mieć identyczny obwód na każdej osi. Jedyne co przeszkadza to tunel pomiędzy nogami na tylnej kanapie. Ale można przyjąć że to auto 4 osobowe i jest OK ;)
Lampy
Jakieś 2 lata temu oddałem do renowacji lampy przednie i tylne, zostały wypolerowane i polakierowane specjalną powłoką UV, niestety z usługi jestem zadowolony na 95%, powłoka UV jest naniesiona metodą lakierniczą i widać kilka zacieków. W lampach były wymienione odbłyśniki.
Wnętrze
Niestety moje dzieci skutecznie i regularnie niszczyły wnętrze. W tylnej części panel klimatyzacji jest porysowany i podrapany, podobnie jak elementy bocznych tapicerek tylnych drzwi. Nie jest to może tragedia ale daleko tym kilku elementom do ideału.
Gaz
Instalację założyłem zaraz po zakupie pojazdu u mojego ulubionego gazownika firmy STAG. Od momentu instalacji z serwisem widziałem się tylko na przeglądach i 1 raz na regulacji. Nie ma żadnych problemów z instalacją. Różnica pomiędzy osiągami na benzynie i gazie jest mało odczuwalna. Ostatnio po wymianie świec zapala się CHECK ENGINE nie miałem niestety czasu się tym zająć - poza zapaloną kontrolką nie odczułem żadnego dyskomfortu. Zbiornik znajduje się w kole zapasowym i mieści całe 64 lity gazu co wystarcza mi przy dynamicznej jeździe na około 300 km po mieście i 360 w trasie. Parę razy udało mi się przejechać ponad 400 km na jednym tankowaniu ale tylko przy naprawdę spokojnej jeździe. Dodam że auto nie jest zablokowane i myślę że może rozpędzić się do 270 km/h
Podsumowanie
Ogólnie bardzo przyjemne i luksusowe auto, idealne na długie trasy, dobrze się prowadzi i mimo pojemności dzięki LPG w miarę ekonomiczny. Przy prędkościach autostradowych 120-140 km/h spalanie jest całkiem przyzwoite. Ogólnie jak na swój wiek auto jest w miarę zadbane choć ma już swoje kaprysy. W samochodzie starałem się zawsze robić wszystko na czas. W Kwestii estetycznej auto zostało poszerzone - zamówiłem na wymiar dystanse do kół, były przewidziane do felg 20 cali i przy obecnych 17 calowych opony lekko wystają poza obrys (kilka mm) - oczywiście można zdemontować.
Obecne problem poza tymi które już opisałem:
- Od kilku tygodni zawuażjyłem że zaczęło gorzej pracować wspomaganie kierownicy. Ostatnio wymieniałem płyny, pasek i rolki w układzie.
- Hamulec ręczny - obecnie świeci się błąd - hamulec jest elektryczny - jest to najbardziej problemowy temat tego auta - zmieniałem już silniki i sterownik - co jakiś czas problem powraca. Generalnie w związku że jest to automat hamulca postojowego nie używam.
- Klimatyzacja - obecnie auto jest mało używane - mam wrażenie że po długim postoju z układu wydobywa się nieprzyjemny zapach. Oczywiście klima działa i jest regularnie serwisowana nie mniej jednak ze względu na wiek wydaje mi się że przydało by się solidne czyszczenie całego układu.
- Zawieszenie - delikatnie stuka i puka - do przeglądu. Czasem zawiesza się któryś czujnik poziomowania - układ w mojej ocenie jest szczelny, kompresor sprawny.
- Silnik - 2 poduszki dają znać po podłączeniu komputera oraz świeci się check engine - podejrzewam że to temat regulacji LPG - pewności nie mam.
- Elektryczna klapa - bardzo problemowy temat tego modelu - działa ale niestety z problemami - słabo się otwiera bo z zamka wyleciała jakaś sprężynka. Sam mechanizm jest OK klapa otwiera się i zamyka bez problemów - W momencie otwierania trzeba jej troszkę pomóc.
- Akumulator - myślę że to jego ostatni sezon - był wymieniany 4 lata temu
- Korek paliwa - zgubiłem ostatnio przy tankowaniu
- Eklektyczne szyby - zacina się przycisk szyby kierowcy - sama elektryka jest ok
- Rozrząd - czasem stuka przy odpalaniu - jest wiele mitów i teorii na ten temat - ja przyjmuję że stukać musi i tyle. Koszt wymiany napinaczy jest prawie równy wymianie silnika a szansa na przeskoczenie rozrządu - minimalna - ja nie słyszałem o takim przypadku.
- czujniki ciśnienia a raczej ich brak. Auto ma cały system ale w związku z licznymi wymianam kół czujniki nie przetrwały
- Lampy w jednej z lamp uszkodzona jest zapinka przez co często na wyświetlaczu wyskakuje informacja o przepalonej żarówce
- Po podłączeniu do komputera jest kilka błędów których nie da się skasować ale nie ma to wpływu na eksploatację. Między innymi dotyczą alarmu, silnika sterującego ogrzewaniem itp.
- Od czasu do czasu dają znać o sobie któreś czujniki których w tym aucie są dziesiątki - błędy są najczęściej chwilowe.
Do pojazdu dodatkowo posiadam komplet felg ALU 17’ oraz komplet felg ALU 20’ niestety tylko z 2 oponami - dwie pozostałe są uszkodzone. Na feldze 20’ auto wygląda naprawdę efektowanie nie mniej jednak efektownie sypało się zawieszenie i efektownie niszczyły się opony. Po ostatniej wpadce jakieś 2 lata temu postanowiłem przejść na felgi 17 cali. Felgi zakupiłem nowe (zamiennik) opony także. Felgi oryginalnie mają kolor srebrny - obecnie pomalowane zostały Gumą w spraju na kolor czarny którą bez problemowo można zerwać - co zresztą widać na zdjęciach. Oczywiście posiadam wszystkie dekielki. Dodatkowe felgi 17 cali dokładam gratis a 20 oddam za dopłatą - do uzgodnienia. Na każdym kole jest śruba patentowa.
Do auta posiadam troszkę dokumentów oryginalnej teczce, dwa kluczyki + kluczyk Serwisowy. Co ciekawe Auto zapamiętuje ustawienia dla każdego kluczyka osobno - ustawienia kierownicy i foteli. Do przebiegu 190 tyś naprawy do potwierdzenia w serwisie Audi.
Auto jest sprawne, cena okazyjna gdyż pojazd ma troszkę wgniotek i otarć, kilka rzeczy trzeba naprawić, poza tym zależy mi na szybkiej sprzedaży.
Polisa OC opłacona prawie do końca października - przegląd podobnie
Zapraszam.