Andrzej Pronaszko (1888 - 1961)
"Martwa natura z książką"
Autentyczny obraz znanego, krakowskiego malarza - Andrzeja Pronaszki, przedstawiający martwą naturę z książką. W poziomej kompozycji artysta ukazał oszczędną martwą naturę z książką, kwiatem w doniczce oraz huculskim wazonikiem. Całość przedstawiona została w bliskim kadrze, na tle kraciastej draperii.
Andrzej Pronaszko, po okresie formistycznym i konstruktywistycznym, od lat 40. XX wieku skierował się ku sztuce bardziej figuratywnej i realistycznej, tworząc w tym okresie głównie martwe natury, bardzo często z użyciem instrumentów muzycznych.
Technika: akwarela na papierze. Praca sygnowana w prawym, dolnym rogu: "Pronaszko". (sygnatura oryginalna, autorska). Na odwrocie pieczęć proweniencyjna: "ZE ZBIORÓW | Henryka Bednarskiego | we Lwowie | L. p. 686" (Henryk Bednarski (1907-1991) był znanym, lwowskim kolekcjonerem, w 1945 roku przeniósł się do Krakowa; autor wielu tekstów i publikacji na temat historii, sztuki, architektury i archeologii).
Andrzej Pronaszko (1888 - 1961) malarz, scenograf, pedagog, reprezentant awangardowej sztuki lat 20. i 30. XX wieku, członek ugrupowań Formiści i Praesens. Młodszy brat artysty malarza - Zbigniewa. Edukację artystyczną rozpoczął w 1906 roku w Wyższej Szkole Przemysłowej w Krakowie. Studia odbył w latach 1909-1910 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie był uczniem Leona Wyczółkowskiego i Stanisława Dębickiego. Następnie wyjechał doskonalić swój warsztat artystyczny w Monachium i Paryżu. W czasie I wojny światowej przebywał w Zakopanem, gdzie zrealizował z bratem, Zbigniewem Pronaszko pierwsze projekty scenograficzne. Należał wtedy do konspiracyjnej Rady Teatralnej. W 1917 roku wraz z bratem i Tytusem Czyżewskim założył grupę Ekspresjonistów Polskich (przemianowaną w 1919 roku na Formistów). W 1926 roku związał się z awangardową grupą Praesens skupiającą architektów i malarzy. Wspólnie z Szymonem Syrkusem wykonał w 1928 roku projekt Teatru Symultanicznego. We wczesnej fazie twórczości postawa artystyczna Pronaszki kształtowała się w sferze oddziaływania sztuki młodopolskiej; stylistyczne pokrewieństwo łączyło jego prace z symbolistycznym malarstwem Jacka Malczewskiego i Vlastimila Hofmana. W okresie formistycznym artysta pozostawał pod wpływem estetyki kubizmu poszukując jednocześnie nowej formy wyrazu dla pierwiastków narodowych. Pod koniec lat 20. sięgnął po nowe rozwiązania kolorystyczne i odmienną tematykę - batalistyczną i rodzajową. Do syntetycznej figuratywności w ujęciach martwych natur Pronaszko powrócił w obrazach z lat 50., w których częstym motywem stały się instrumenty muzyczne wtopione we złożony układ przestrzennych segmentów określających wnętrze pracowni. Zajmował się ponadto grafiką użytkową.
Wymiary: 34 x 44 cm, z ramą: 45,5 x 55,5 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona w profilowaną ramę w kolorze ciemnego drewna z brązowym passe partout.
Do pracy (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie. Istnieje możliwość dołączenia dodatkowej, zewnętrznej ekspertyzy - rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (usługa dodatkowo płatna, dostępna na innej naszej aukcji).
Gwarantujemy oryginalność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do każdego przedmiotu zakupionego na naszych aukcjach wystawiamy paragon fiskalny, na życzenie fakturę VAT marża.
W razie pytań jesteśmy dostępni pod numerami telefonu 503 51 71 71 lub (12) 421 02 34 oraz poprzez email: galeria@koneser.krakow.pl . Wszystkie wystawiane przedmioty można oglądać i odbierać w naszej siedzibie:
CONNAISSEUR Salon Dzieł Sztuki, Rynek Główny 7, Kraków