Andrzej Oleś (1886 - 1952)
"Kaplica Na Dietlówce w Krynicy", 1926 rok
akwarela na papierze, 24,5 x 33,5 cm
Autentyczny obraz znanego, polskiego malarza - Andrzeja Olesia, przedstawiający kaplicę "Na Dietlówce" w Krynicy. W poziomej kompozycji artysta ukazał sylwetkę neobarokowej, drewnianej kaplicy .
Budowla nawiązuje do łacińskich wzorów barokowych oraz tradycji budownictwa cerkiewnego, do 1892 roku był to kościół zdrojowy, obecnie pełni funkcję kościoła pomocniczego. Kościół jest potocznie nazywany kaplicą "Na Dietlówce". Sylwetka budowli została ukazana pośród bujnej zieleni drzew iglastych. Na pierwszym planie widoczna jest zielona polanka. Nad całością góruje jasne niebo. Obraz jest malowany szkicowo, za pomocą szerokich plam barwnych, w stonowanej kolorystyce.
Andrzej Oleś podejmował się przede wszystkim tematyki pejzażu, czasem z motywami architektonicznymi, czego przykładem jest prezentowana praca.
Technika: akwarela na papierze. Sygnowana i datowana w lewym, dolnym rogu: "A. Oleś | Krynica 1926." (sygnatura oryginalna, autorska).
Andrzej Oleś (1886 - 1952) polski malarz urodzony w Iwoniczu. Po ukończeniu Gimnazjum św. Anny w Krakowie w roku 1907 wstąpił do Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1907-1908 uczęszczał do pracowni Leona Wyczółkowskiego, a w latach 1911-1913 do pracowni Stanisława Dębickiego. W czasie studiów otrzymał nagrodę oraz medale brązowe za prace perspektywiczne i akt. Równocześnie studiował na Wydziale Prawa i administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie w 1913 roku uzyskał stopień doktora. Przez kolejne trzy lata uczył rysunku w Gimnazjum św. Jacka w Krakowie. Od 1915 do 1917 roku kontynuował sam studia u Wojciecha Weissa. Otrzymał wówczas nagrodę i brązowy medal na wystawie dorocznej. Odbył podróże artystyczne do Wiednia, Włoch i na Węgry. W roku 1936 zamieszkał na stałe w Kielcach, gdzie pracował jako konserwator wojewódzki i kierownik Oddziału Sztuki przy Urzędzie Wojewódzkim w Kielcach. W czasie okupacji udzielał prywatnych lekcji rysunku i malarstwa, od roku 1944 prowadził wykłady z historii sztuki na kursach tajnego Uniwersytetu w Kielcach. Po wojnie przyczynił się do powstania kieleckiego oddziału ZPAP, którego został prezesem. W latach 1946-1947 prowadził kursy rysunku i malarstwa przy Szkole Rzemiosł Artystycznych. Wykładał też historię sztuki w seminarium duchownym. Od 1948 roku opiekował się działem malarstwa w Muzeum Świętokrzyskim. Od roku 1932 był członkiem grupy Zwornik i Towarzystwa Grafików, ponadto należał do Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych, Związku Polskich Artystów Plastyków, Towarzystwa Miłośników Przeszłości Krakowa. Brał udział w pracach Komisji do Badań Historyków Sztuki w Kielcach, w którym przewodniczył sekcji plastycznej. Brał udział w licznych wystawach w Krakowie, Warszawie, Lwowie, Łodzi, Wilnie, Bydgoszczy, Poznaniu, Zakopanem, Kielcach, Radomiu, Zagrzebiu, Belgradzie, Paryżu, Sztokholmie, Kapsztadzie i Chicago.
Wymiary: 24,5 x 33,5 cm, z ramą: 29,5 x 38 cm. Stan zachowania: bardzo dobry (delikatne zadrapania ramy). Obraz oprawiony w szeroką, złoconą ramę.
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.
Istnieje możliwość dołączenia dodatkowej, zewnętrznej ekspertyzy - rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (usługa dodatkowo płatna, dostępna na innej naszej aukcji).