Reprint:
STAN NOWY
Album Widoków
Historycznych Polski
seria VII
POŚWIĘCONY RODAKOM
zrysowany z natury przez NAPOLEONA ORDĘ
VII seria Albumu Widoków Historycznych Polski składająca się z 30 litografii stworzonych przez Napoleona Ordę.
Litografie przedstawiają miejsca historyczne od początku chrześcijaństwa w Polsce: ruiny zamków obronnych z czasów wojen tureckich, tatarskich, krzyżackich, kozackich i szwedzkich. Miejsca, które świadczą o historii i cywilizacji w Polsce oraz miejsca urodzenia ludzi wsławionych orężem, piórem lub nauką.
Komplet albumów składa się z 8 serii i zawiera łącznie 260 litografowanych rysunków i akwarel. Rysunki przeniósł na kamień litograficzny Alojzy Misierowicz, odbitki wykonane zostały w pracowni litograficznej Maksymiliana Fajansa w latach 1873 do 1883.
Napoleon Orda przedstawił zamki, pałace magnackie, kościoły, wiejskie rezydencje i dwory, miejskie kamienice, ruiny twierdz i miejsca bitew tworząc niewątpliwie unikatową kronikę dziejów Rzeczypospolitej.
Reprint grafik wykonano na papierze ecru o gramaturze 240g.
Format:
album: 320 x 455 mm
album w etui: 328 x 458 mm
wymiar plansz: 315 x 450 mm
wymiar litografii: 197 x 298 mm
Wydanie: 2007
Spis litografii w albumie:
VII Seria: Album Widoków Historycznych guberni warszawskiej, piotrkowskiej, kaliskiej, kieleckiej.
201. Częstochowa G. Piotrkowska.
202. Olsztyn (G. Piotrkowska).
203. Brzeźnica m. ur. Długosza G. Piotrkowska.
204. Łęczyca G. Kaliska.
205. Wysocice kościół założony r. 1023. G. Kielecka.
206. Mirów G. Piotrkowska.
207. Bobolice G. Piotrkowska.
208 Wieruszów tu um. Ks. A. Kordecki G. Kaliska.
209. Bieniszewo schronienie 5-ciu towarzyszy Ś-go Wojciecha G. Kaliska.
210. Siewierz G. Piotrkowska.
211. Wieluń G. Kaliska.
212. Olkusz tu um. Ś-ty Jan Kanty G. Kielecka.
213. Wiślica G. Kielecka.
214. Chęciny G. Kielecka.
215. Kielce Zamek Bisk. Zadzika.
216. Bolesławiec G. Kaliska.
217. Koło Zamek Kazimierza W-go G. Kaliska.
218. Smoleń Zamek Bonara G. Kielecka.
219. Gidle G. Piotrkowska.
220. Mojkowce G. Piotrkowska.
221. Rabsztyn Zamek Melsztyńskich G. Kielecka.
222. Ogrodzieniec Zamek Firlejów G. Kielecka.
223. Miechów G. Kielecka.
224. Jędrzejów G. Kielecka.
225. Czarnce tu ur. Stefan Czarniecki G. Kielecka.
226. Książ Wielki Zamek Tenczyńskieh G. Kielecka
227. Bendzin G. Piotrkowska.
228. Grodzisko G. Kielecka.
229. Ojców Zamek Wład. Łokietka G. Kielecka.
230. Pieskowa Skała G. Kielecka.
Wszystkie Albumy zostały ręcznie oprawione w wysokiej jakości karton. Na oprawie znajduje się grafika przedstawiająca Worocewicze - majątek będący do 1831 własnością rodziny Ordy. Cały album umieszczony został w ręcznie wykonanym kartonowym etui - tu także znajduje się grafika z oprawy. Całość wykonana została ogromnym nakładem mozolnej pracy w profesjonalnej pracowni introligatorskiej.
Reprint oddaje wszelką specyfikę litografii z epoki. Zmieniona została jedynie technologia druku, w której kamienie litograficzne zostały zastąpione współczesną formą drukarską.
Plansze do albumu przygotowane zostały z zachowaniem metody druku z epoki uzyskanym poprzez druk na specjalnie przygotowanym papierze w zgodnym z oryginałem wymiarze (wymiar planszy - 45x 31,5 cm; wymiar litografii - 29,8 x 19,7 cm ), w dwóch kolorach, z odpowiednio dobranych farb, przygotowanych na podstawie oryginalnych litografii, wykonanych na kamieniu przez Alojzego Misyrowicza w Zakładzie Maxymiliana Fajansa.
Po precyzyjnym przeniesieniu obrazu z profesjonalnych skanerów na obraz elektroniczny, prace zostały poddane odpowiedniej separacji i obróbce, dzięki czemu można było je rozdzielić ze standardowej triady drukarskiej na druk duotonowy. Starannie przygotowane pantony do druku, właśnie w duotonie, były wielokrotnie sprawdzane za pomocą densytometrów na wymazach i porównywane ze 123-letnim zachowanym oryginałem - z XIX-wieczną litografią.
Farby drukarskie zostały przygotowane w komputerowej mieszalni farb, co zagwarantowało zachowanie koloru podczas powtórzeń wydruku, gdyż już niewielka różnica procentowa jakiegokolwiek składnika farby zmienia kolorystykę druku w poszczególnych tonach. Zastosowana kolorystyka farb, a konkretnie te odcienie, były przygotowane na specjalne zamówienie, nie ma ich w sprzedaży, natomiast ich receptura jest jednym z ważniejszych etapów, które złożyły się do uzyskania tak wspaniałego efektu pracy.
Naświetlarnia współpracująca z drukarnią przygotowała zestaw specjalnych rastrów i liniatur, z których (po dokonaniu wielu prób i porównań) wybrano najbardziej odpowiedni do tego rodzaju druku raster. Każde naświetlenie pracy, przed drukiem, było sprawdzane spektrometrem, aby gęstość druku była zawsze identyczna i wszystkie plansze pod względem technicznym były takie same. Druk ten oddaje wszelką specyfikę litografii z epoki, pomimo pominięcia technologii druku z kamieni litograficznych.
Papier "Munken Pure" w kolorze ecru i gramaturze 240g/m2, na którym wykonano reprodukcje, należy do najbardziej zbliżonych w swoich właściwościach z oryginałem.