Kolumny Akustyk AR3 to specjalny projekt Andrzeja Kisiela, stworzony aby jak najlepiej wykorzystać potencjał głośników ATC. Powstało tylko trzydzieści zestawów tych kolumn. Skomponowano je z 30-cm głośnika basowego ATC, kopułki średniotonowej tejże firmy oraz wysokotonowego pierścieniowego Scan-Speaka z serii Revelator. Szczegółowy opis całego projektu oraz strojenia znajduje się poniżej.
AR3 są zestrojone maksymalnie liniowo, bez żadnych dziur w paśmie przenoszenia, doskonałe zszycie podzakresów powoduje, że dźwięk jest płynny i naturalny, a przy tym energetyczny. Przekaz nie epatuje sztucznymi efektami, brak jakiejkolwiek nachalności, barwa jest naturalna i odtwarzająca prawdziwe brzmienie instrumentów. Dźwięk jest muzykalny, a przy tym pozwalający na śledzenie szczegółów realizacji i wszelkich smaczków nagrania - wzorcowy w każdym aspekcie. Posłuchanie ich pokazuje jak „zrobione” jest brzmienie innych kolumn, jak jest wymodelowane aby ukryć niedomagania przetworników albo kupić słuchacza swoją „fajnością”.
AR3 są odpowiednikiem ATC SCM 100 (cena 75 tys. zł), przy tym są to ATC, które można wysterować lampą (sic!) – ja używam LAR IA 30 mk II o mocy 30W i nie przekraczam godz. 10.00 na gałce wzmocnienia.
Kolumny charakteryzują się dużą skalą prezentacji, potrafią nagłośnić duże pomieszczenia, u mnie grają w 25 m2, ale i 45 m2 więcej nie będzie im straszne. Zwraca uwagę prezentacja basu, który brzmi bardzo naturalnie – temu służy zastosowanie tak dużego głośnika niskotonowego.
Akustyk AR3 są produktem unikatowym, dla osoby osłuchanej, która wie czego szuka w dźwięku.
Wymiary kolumn: 101 x 33 x 45 cm
Waga: 70 kg jedna sztuka
Na maila mogę przesłać wykresy z pomiarów kolumn.
Kontakt: orellus@gazeta.pl, tel. 505 053 373
Opis projektu ze strony firmy Akustyk.
W limitowanej serii dla koneserów, którzy już na pierwszy rzut oka będą wiedzieli, o co tutaj chodzi. Stylowa konstrukcja, nawiązująca do schematu i proporcji z lat 70. i 80. ubiegłego wieku. Projekt wykorzystuje najlepsze przetworniki renomowanej brytyjskiej firmy ATC – 30-cm niskotonowy (SB75-314SC) i 75-mm kopułkę średniotonową (SM75-150). Obydwa mają cewki o średnicy 75mm, nawinięte płaskim drutem, pracujące w bardzo długich szczelinach potężnych układów magnetycznych. Zapewnia to najniższe zniekształcenia, wymaga jednak najwyższej precyzji i najlepszych materiałów. Parametry T-S zastosowanego głośnika niskotonowego (fs=23 Hz, Qts=0,26) pozwalają uzyskać z bas-refleksu niską częstotliwość graniczną i bardzo dobrą kontrolę. Membrana jest celulozowa, powlekana, a liniowa charakterystyka i niskie zniekształcenia pozwalają ustalić wysoką częstotliwość podziału z głośnikiem średniotonowym. Głośnik SM75-150, czyli "kopułka ATC", to chyba najlepiej znany przetwornik brytyjskiego producenta, stosowany w jej wszystkich konstrukcjach trójdrożnych, a także w referencyjnych konstrukcjach kilku innych firm (np. ProAc). SM75-150 jest uznawany za najlepszy kopułkowy głośnik średniotonowy i jeden z najlepszych średniotonowych w ogóle; zmodyfikowaliśmy jednak nieco sposób jego aplikacji w stosunku do oryginalnych "przepisów" firmy ATC. W kolumnach ATC głośnik ten pracuje już od ok. 400 Hz (katalogowo rekomendowany zakres wykorzystania to 380 Hz – 3,8 kHz), co jest dopuszczalne dzięki niskiemu rezonansowi i dużej wytrzymałości cieplnej cewki. Ale na podstawie naszych doświadczeń wybraliśmy wyższe filtrowanie górnoprzepustowe, na co pozwala głośnik niskotonowy SM75-314SC; mimo jego dużej średnicy, doskonale radzi sobie z czystym i dynamicznym odtworzeniem "niskiego środka", zostawiając kopułce zakres powyżej 800 Hz, gdzie pracuje ona bezstresowo. To nie tylko lepiej brzmi, ale i lepiej zabezpiecza głośnik średniotonowy przed przeciążeniem. Cały zakres średniotonowy przetwarzany jest z niezwykłą liniowością i stabilnością (pomiary pod różnymi kątami), charakterystyka spokojnie mieści się w ścieżce +/- 1dB, a nawet jeszcze węższej. Firma ATC nie produkuje własnych przetworników wysokotonowych, w kolumnach sygnowanych swoją marką stosuje różne ich modele dostarczane przez innych producentów, głównie skandynawskich. My sięgnęliśmy po najlepszy – pierścieniowy R2904 Scan-Speaka – i wkomponowaliśmy go z pieczołowitością należną tej wyjątkowej konstrukcji. Przez częstotliwość podziału 3,5 kHz charakterystyka przechodzi gładko i biegnie dalej bez zakłóceń. Wraz z takim potencjałem przetworników idea przyświecająca strojeniu zwrotnicy mogła być tylko jedna – bezkompromisowa liniowość i wynikająca stąd neutralność; wraz z jakością samych przetworników pojawiają się niskie zniekształcenia i dynamika, a jako suma wszystkich cech elementarnych wierna oryginałowi przestrzeń, plastyczność i klarowność. Kolejny atut to wysoka efektywność przy wysokiej impedancji, a jednocześnie wysoka moc; AR3 mogą być podłączone do praktycznie każdego wzmacniacza, również lampowego. Forma naszego projektu obudowy, o wysokości 72 cm, wymaga zastosowania ok. 30-cm podstawki; forma ta wynika z określonego stylu, ale może zostać zmieniona poprzez zwiększenie wysokości do standardowych dla kolumn wolnostojących ok. 100 cm; optymalną objętość należy zachować albo poprzez zmniejszenie głębokości, albo – co bardziej polecane – oddzielenie dolnej części obudowy przegrodą. System bas-refleks został zrealizowany za pomocą dwóch otworów, jednego z przodu i jednego z tyłu; układ taki pozwala na dopasowanie do akustyki pomieszczenia (poprzez zamykanie jednego – tylnego – otworu). Układ został więc przygotowany tak, aby kolumny można było ustawić zarówno blisko ściany, jak i w pewnym oddaleniu.
Podstawowe dane techniczne:
Impedancja znamionowa [Ohm]: 8
Moc znamionowa [W]:150
Efektywność [dB]: 88
Pasmo +/- 3dB [Hz-kHz]: 35-50
Spadek -6dB [Hz]: 33
Zrównoważenie 250Hz-8kHz [dB] +/-1
Częstotliwości podziału [Hz] 790, 3500