AdBlue - dodatek katalityczny do paliwa zwany potocznie mocznikiem. Niezbędny do właściwej eksploatacji każdego nowoczesnego silnika diesla. Producentem tego środka AdBlue jest polska Grupa Azoty.
Pojemność zbiornika 10L
Zastosowanie
NOXy® – produkt chemiczny znany również pod zarejestrowanym znakiem towarowym AdBlue®, stosowany jest przede wszystkim w najnowszych technologiach oczyszczania spalin. Jego zastosowanie pozwala na znaczną redukcję tlenków azotu (NOx), które są szkodliwe. Redukcja dokonywana jest aż do momentu uzyskania nietoksycznej pary wodnej oraz azotu.
NOXy® doskonale odnajduje się w sektorze motoryzacyjnym – także w systemie Selektywnej Redukcji Katalitycznej (SCR). Pomaga więc dostosować się do obowiązującej normy emisji spalin (m.in. Euro V i Euro VI).
TECHNOLOGIA SCR – OCZYSZCZANIE SPALIN
Proponujemy innowacyjne rozwiązanie – Selektywną Redukcję Katalityczną. Umożliwia ona oczyszczanie spalin i szkodliwych związków emitowanych przez silniki diesla, tym samym chroniąc zdrowie i środowisko naturalne przed degradacją. To tak zwana technologia SCR, która bazuje na roztworze mocznika oferowanego jako NOXy® (inaczej AdBlue®). Dzięki jej użyciu możliwe jest sprostanie wymogom nałożonym przez Unię Europejską w zakresie limitu NOx. Działanie całego systemu polega na zredukowaniu szkodliwych substancji – tlenków azotu do czystego pierwiastka w postaci pary wodnej.
Rekomendowana przez naszą firmę technologia SCR sprawdza się w różnego typu pojazdach z silnikami wysokoprężnymi, szczególnie w autobusach i ciężarówkach. Ma zastosowanie także w innego typu obiektach– lokomotywach, statkach czy maszynach używanych w rolnictwie. Pojazdy i urządzenia posiadają wówczas dodatkowy zbiornik, w którym NOXy® poddawany jest działaniu wysokiego ciśnienia do katalizatora gazów wydechowych.
Oczyszczanie spalin tym sposobem odbywa się przy pomocy systemu składającego się ze zbiornika, układu wtryskiwania i katalizatora. Cała konstrukcja nadaje się do współpracy z diagnostyką pokładową, co pozwala na bieżące informowanie kierowcy o przekroczeniu dozwolonego poziomu emisji szkodliwych gazów.
Korzyści ze stosowania NOXy®
- niższe zużycie paliwa o 3-4% przez silniki spełniające wymogi normy EURO IV oraz o 5% przez silniki zgodne z normą EURO V,
- ochrona środowiska naturalnego poprzez spełnienie wymogów obowiązujących normy regulujących limity emisji szkodliwych substancji,
- niższe opłaty drogowe w UE (w Polsce od lipca 2011 r. wprowadzony został elektroniczny system poboru opłat viaTOLL. Do 2014 r. system objął 2 880 km dróg. Wraz ze spełnianiem wyższych norm EURO przez samochody ciężarowe stawki za przejechany km są niższe),
- możliwość utrzymania, a nawet wydłużenia okresów międzyserwisowych pojazdów,
- zwiększenie wartości samochodu przy odsprzedaży.
Jak dużo dodatku zużywa silnik?
Wiedząc, że wybierając AdBlue do swojego samochodu, trzeba zwrócić uwagę na to, by było wysokiej jakości i pochodziło od renomowanego producenta, wiele osób z pewnością zadaje sobie pytanie – jak dużo zużywa go auto w trakcie jazdy? Jest to bardzo ważna sprawa, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wydatki związane z eksploatacją samochodu. Całe szczęście dane dotyczące użycia AdBlue są optymistyczne. Chociaż ilość wykorzystywanej substancji zależy od konkretnego modelu pojazdu, jego masy, a także stylu jazdy danego kierowcy, to oscyluje przeważnie między 1, a 2,5 litra na 1000 km. W większości przypadków jego zużycie mieści się w granicach 1,5 litra na 1000 kilometrów.
Normy
W Unii Europejskiej obowiązują normy EURO regulujące limity emisji szkodliwych substancji takich jak: tlenki azotu (NOx), cząsteczki stałe (PM), węglowodór (HC) oraz tlenki węgla (CO) w większości nowych pojazdów sprzedawanych na terenie UE (samochody osobowe, ciężarowe, autobusy, pociągi, traktory, maszyny rolnicze, barki).
Wymogi unijne muszą spełniać, w świetle przepisów z 2011 roku, także ciągniki i maszyny rolnicze o mocy silnika w zakresie 175-760 KM. Dla uzyskania homologacji te pojazdy zobligowane są do spełnienia wytycznych EURO IIIb. Wymuszają one zmniejszenie ilości tlenków azotu i cząstek stałych odpowiednio o 50% i 80% w porównaniu do wcześniejszych limitów w maszynach fabrycznie nowych. Unijne dyrektywy z roku na rok wprowadzają coraz bardziej restrykcyjne wymagania. Zgodnie z obowiązującymi przepisami (od dnia 01.10.2008 r.) silniki diesla są objęte normą EURO V, która gwałtownie obniżyła emisję szkodliwych tlenków azotu (NOx) o 60%.
Dla porównania 25 ciężarówek spełniających normę EURO V emituje tyle szkodliwych substancji co 1 ciężarówka w latach 70-tych.
Od początku 2014 roku obowiązuje norma EURO VI, ustanowiona już w 2008 roku przez Parlament Europejski, która ogranicza emisję NOx o kolejne 80%.
Jak przechowywać?
Najważniejszym czynnikiem wpływającym na jakość produktu jest temperatura otoczenia.
Ze względu na to, iż NOXy® otrzymywany jest z roztworu mocznika oraz i wody zdemineralizowanej, wymaga odpowiednich warunków przechowywania. Należy więc pamiętać o wykorzystaniu:
- bezciśnieniowych zbiorników lub pojemników ze stali kwasoodpornej (o dowolnej pojemności);
- pomieszczeń, w których temperatura utrzymuje się w przedziale od -11,5°C do 30°C (pomieszczenia powinny być suche, chłodne oraz dobrze wentylowane).