3 miniatury obrazów francuskiego impresjonisty Edgara Degas (1834-1917)
Obrazek 1: Dwie tancerki na scenie
Wymiary miniatury: 6 cm x9 cm, gr. 1,5 cm (ciężar = 42g)
Oryginał powstał w 1877. Degas był zafascynowany baletem. Tancerze prawdopodobnie wykonują Ballet des Roses wystawiony przez zespół Opery Paryskiej podczas występów Don Giovanniego Mozarta . Degas często używał niekonwencjonalnych punktów widzenia, by przywołać współczesne życie miejskie. Patrzymy w dół na te dwie baletnice, jakby obserwując je z pudełka obok sceny. Wydaje się, że wchodzą w interakcje, choć ich wyrażenia i pozy są trudne do odczytania.
Obrazek 2: Przed egzaminem
Wymiary miniatury: 6,9 cm x9 cm, gr. 1,3 cm (ciężar = 45g)
Tutaj Degas nie postawił sobie za cel podkreślenia wyrafinowanej wdzięku i lekkości młodych baletnic, na które zwykle zwracał najwięcej uwagi, ale przekazał poczucie wewnętrznego stanu emocjonalnego tancerzy.
Każdy tancerz podkreśla indywidualny charakter, własny nastrój i doświadczenie, z którym próbują sobie poradzić na swój sposób, ale przy pierwszych dźwiękach muzyki i wchodzeniu na scenę emocje natychmiast znikną, a wszystko będzie poświęcone tylko tańcu i publiczności.
Wizerunek starych kobiet, beztrosko rozmawiających w tle, dodaje emocjonalności opowieści, podkreślając wewnętrzne napięcie młodych baletnic. Na płótnie nie ma inscenizacji pozy, co korzystnie podkreśla naturalność sceny.
Obrazek 3: Primabalerina Edgar Degas
Wymiary miniatury: 6,7 cm x9 cm, gr. 1,3 cm (ciężar = 44g)
Jest to reprodukcja jednego z najsłynniejszych obrazów francuskiego impresjonizmu, który powstał w 1887. Malarz przedstawia tytułową bohaterkę w tanecznej pozie z uniesioną ręką. Jedną stopą dotyka ona podłoża, a jej sukienka unoszona jest przez podmuchy wiatru. W tle widać niewyraźne postacie, które zdają się pełnić rolę kurtyny.
Technika wykonania : decoupage na starych lakierowanych deseczkach sosnowych pochodzących z rozbiórki.
Każdy obrazek posiada na odwrocie mały otworek na gwóźdź do zawieszenia na ścianie