- Rok: 1993,
- VIN: 1ZVCT20A6P5233898
- Marka: Ford
- Model: Probe
- Stan: Używany, „clean title”
- Kolor: Biały (Vibrant White, WP)
- Nadwozie: Hatchback 3D
- Wnętrze: Bordowe (Ruby Red, 9R)
- Silnik: 2.0L FS DOHC 16V
- Przebieg (mil/km): ~ 150 000 / 240 000
- Skrzynia: Manualna, 5 bieg.
- Montaż: Flat Rock, Michigan, USA
- Napęd: Na koła przednie
- Przeznaczenie: Na rynek USA.
Witam. Na sprzedaż mam piękny egzemplarz Forda Probe z 1993r, wersja USA, w bardzo ciekawej i rzadko obecnie spotykanej kolorystyce - bordowa tapicerka z białą karoserią. Samochód garażowany całe życie. Probe w sierpniu skończy 25 lat, a mimo to prezentuje się okazale - lakier jest błyszczący, a wnętrze mało zużyte. Mechanicznie również jest bardzo dobrze. Każdy podzespół działa jak powinien, włącznie z klimatyzacją.
Probe jest w moich rękach przeszło dziesięć lat – przez ten czas jeździło tylko, gdy asfalt był suchy, a resztę czasu spędzało w garażu. Dbałem o ten samochód pedantycznie. Do pielęgnacji stosowałem wyłącznie produkty Meguiar’s oraz Abel Auto. Po zakupie dokładnie wyczyściłem i zakonserwowałem całe nadwozie, komorę silnika i płytę podłogową. Samochód do dziś jest czysty niemal jak nowy.
Nie mniej uwagi poświęciłem mechanice - dokładny opis przeprowadzonych prac zamieszczam poniżej. W samochodzie nie występują „patentowe” modyfikacje – wręcz przeciwnie – dążyłem do stanu możliwie bliskiego oryginalnemu. Samochód od remontu przejechał 18 000 mil. Wymienione przeze mnie części nie zdążyły się zużyć i nie tylko działają jak nowe, ale w większości również wyglądają jak nowe. Probe pozostaje w pełnej sprawności mechanicznej.
Właściciel niepalący. Przegląd do 21 października. OC opłacone w całości do13 grudnia. Samochód do obejrzenia w Warszawie. Tel. 512578925.
Dodatkowe zdjęcia:
ogólne: https://postimg.cc/gallery/3eqsyppu2/
nadwozie: https://postimg.cc/gallery/fncjkjd6/
wnętrze: https://postimg.cc/gallery/3gzxsgnwq/
inne: https://postimg.cc/gallery/nk7v3ll6/
dodatkowe części: https://postimg.cc/gallery/2qz8giaru/
nadwozie II: https://postimg.cc/gallery/1z15v1vyi/
OPIS PODZESPOŁÓW I PRZEPROWADZONYCH NAPRAW:
Silnik:
Po zakupie silnik zużywał olej, w związku z czym przeszedł remont, który ostatecznie objął:
- obróbkę głowicy (prowadnice, gniazda zaworowe, szlifowanie zaworów, uszczelniacze, sprawdzenie szczelności, planowanie 0.26),
- obróbkę bloku (szlifowanie, planowanie 0.13)
- wałki – szlif powierzchni pod uszczelniacze + nowe uszczelniacze Elring
Przy tej okazji wymieniono na nowe:
- popychacze hydrauliczne AJUSA - kpl,
- uszczelki – kpl. Elring + OEM Mazda pod pokrywę zaworów,
- pierścienie RIK (nadwymiar 0.50),
- tłoki ARCO (nadwymiar 0.50),
- zawór zwrotny ciśnienia oleju,
- panewki korbowodowe
- zestaw śrub głowicy Elring
- pompę wody Ruville
- pasek rozrządu Conti
- rolkę Ruville
- napinacz Ruville
- świece NGK
- wysokiej jakości przewody WN dorabiane przez firmę Medbryt z Warszawy
- koła pasowe pompy wody, pompy wspomagania i wału
- oba wielorowkowe paski napędowe (Gates, prod. USA)
- miskę olejową (IC)
- uszczelniacz aparatu zapłonowego (OEM Mazda)
- czyszczenie zaworu EGR.
Obróbkę mechaniczną zleciłem firmie Weps s.c. Mechaniczna Obróbka Silników Spalinowych w Starej Iwicznej, jako że cieszy się ona dobrą opinią.
Korzystając z okazji wszystkie części przed montażem zostały wyczyszczone, blok pomalowany na kolor Corporate Blue - stosowany na przełomie lat 60-tych i 70-tych przez Forda na bloki, a pokrywa zaworów wypolerowana. Remont zakończył się w połowie sierpnia 2009r. przy stanie licznika 131 600 mil. Od tego momentu silnik pracuje wyłącznie na w pełni syntetycznym oleju Mobil 1, którego wymiany wraz z filtrami przestrzegam raz do roku, tuż przed zimą. Silnik jest w bardzo dobrym stanie, z łatwością odpala, pracuje cicho i równo, nie poci się, jest suchy i czysty.
„Akcesoria” silnika:
- zregenerowano alternator: wymiana uzwojenia, łożysk, regulatora ze szczotkami, piaskowanie, malowanie. (Firma Autostarter z Warszawy)
- wymieniono pompę wspomagania (regenerowana, kupiona w IC).
- wymieniono akumulator na dedykowany DEKA OE 642/58R, prod. USA
Zawieszenie, układ napędowy, kierowniczy oraz koła:
Wymieniono:
- wahacze dolne przednie L+P wraz z silentblockami i sworzniami
- łączniki L+P stabilizatora przedniego
- tulejki podtrzymujące stabilizator tylny
- manszety przegubów ZP+ZL
- wysprzęglik
- pompę sprzęgła
- tulejki łożyskujące pedał sprzęgła i jego popychacz (OEM Mazda)
- olej w skrzyni.
- przekładnię kierowniczą (za poprzedniego właściciela)
Do samochodu posiadam dwa komplety kół:
- Fabryczne trójramienne felgi 15” z oponami Continental PremiumContact 205/60. Felgi proste, czyste, nie podrapane. Z niektórych dekielków zaczyna złuszczać się farba. Opony ładne, bieżnik wysoki na ok. 5 mm.
- Fabryczne felgi stalowe 14” (wraz z oryginalnymi kołpakami) z oponami Pirelli Winter o bieżniku ponad 6 mm.
Układy: napędowy, kierowniczy i zawieszenie są w pełni sprawne i nie wymagają żadnych napraw.
Układ hamulcowy:
- zregenerowano i pomalowano na czarno przednie zaciski
- rozebrano i wyczyszczono bębny
Wymieniono:
- przednie tarcze i klocki ATE
- przewody hamulcowe sztywne
- płyn hamulcowy DOT4
- cylinderki.
Hamulce łapią mocno i równo, nie wydają podejrzanych dźwięków, ani nie biją. Bardzo mocny ręczny. Układ sprawny i nie wymaga ingerencji.
Układ wydechowy:
Wymieniono:
- tłumik tylny wraz z końcówką ze stali nierdzewnej
- tłumik środkowy
- wstawiono strumienicę w miejsce katalizatora.
Układ sprawny - ładnie wygląda (nie ma śladów korozji na płaszczach tłumików) i brzmi tak jak powinien.
Nadwozie:
- wyczyszczono i zakonserwowano nadwozie z uwzględnieniem komory silnika, podszybia, przestrzeni pod zderzakami, wewnętrznych powierzchni drzwi, progów i innych profili zamkniętych oraz płyty podłogowej (zastosowano produkty firm: Fertan i Tectyl)
- wymieniono bębenki zamków drzwi (oryginalne uległy zapieczeniu), na nowe dostosowane do oryginalnego kluczyka
- wymieniono sprężyny gazowe pokrywy bagażnika (Monroe MaxLift, prod. USA)
- polakierowano przedni zderzak (ubytki lakieru od kamieni)
- polakierowano prawy przedni błotnik (szkoda parkingowa)
- odnowiono ramiona wycieraczek
- usunięto kilka małych wgnieceń techniką PDR (bez lakierowania).
- wykonano miejscowe zaprawki lakiernicze
Za poprzedniego właściciela lakierowano przynajmniej jeszcze jeden element i wymieniono szybę przednią. Pozostałe szyby oryginalne.
Na prawym progu jest nieduże wgniecenie, widoczne na zdjęciach. Progi, podobnie jak pozostałe elementy karoserii są zdrowe i oryginalne. Na wymiennych elementach poszycia (drzwi, błotniki, pokrywa silnika i bagażnika) wciąż widnieją fabryczne oznaczenia z numerem VIN.
Mimo wieku karoseria jest solidna, bez śladów rdzy i prezentuje się atrakcyjnie, a sama powłoka lakiernicza jest zadbana i ma głęboki połysk.
Wnętrze:
Wnętrze jest utrzymane w bardzo dobrym, oryginalnym stanie i nosi jedynie niewielkie ślady eksploatacji. Nawet fabryczne dywaniki materiałowe z haftowanymi napisami PROBE wyglądają dobrze. Dzięki temu, że samochód był garażowany i nie był narażony na działanie promieniowania UV, wnętrze zachowało atrakcyjną, fabryczną barwę Ruby Red. Tapicerka nigdzie się nie odkleja, nie jest przetarta, ani w inny sposób zniszczona. Fotel kierowcy miał niewielkie przetarcie na boczku oparcia, które zostało profesjonalnie naprawione przez tapicera. W związku z tą naprawą posiadam dodatkowy fotel, o tym samym kodzie tapicerki, jako dawcę na przyszłość na „wszelki wypadek”.
Zastąpiłem kierownicę i gałkę zmiany biegów z tworzywa na skórzane z wersji GT. (oryginalną kierownicę i gałkę nadal posiadam). Kierownica i gałka są na nowo obszyte wysokiej jakości skórą. Szwy zostały poprowadzone starannie i zgodnie z oryginałem – całość wygląda niczym prosto z prospektów reklamowych Forda. Tapicerka, wykładzina podłogowa i dywaniki zostały dokładnie wyprane i zaimpregnowane.
Klimatyzacja:
Ze względu na coraz większe problemy z dostępnością czynnika R-12, dostosowano układ do pracy na R-134A. Wymieniono:
- uszczelnienia
- kompresor (Panasonic, używany)
- dyszę rozprężną (Motorcraft)
- port niskiego ciśnienia (dostosowanie do współczesnych złączy)
Oświetlenie:
Układ dostosowany do wymogów określonych polskimi przepisami. Zastosowano reflektory z homologacją E1 (Hella, Niemcy). Tylne lampy zostały estetycznie przerobione (wstawione pomarańczowe kierunkowskazy, światło przeciwmgielne w miejsce drugiego cofania). W miejsce przednich halogenów założono światła do jazdy dziennej Philips – dzięki temu nie trzeba otwierać reflektorów za dnia.
SPECYFIKACJA:
Samochód został zbudowany 11 sierpnia 1993 r jako wersja BASE:
- silnik 2.0L FS DOHC 16V
- skrzynia ręczna 5b
- nadwozie białe Vibrant White, WP
- wnętrze bordowe Ruby Red, 9R
- elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne
- prędkościomierz o podwójnej podziałce (mph oraz km/h), obrotomierz, wskaźnik poziomu -paliwa, temperatury, ciśnienia oleju oraz napięcia
- klimatyzacja manualna
- Premium Sound System z zewnętrznym wzmacniaczem, 4 głośniki, 7-mio pasmowy graficzny equalizer i radio na CD, antena fabryczna odkręcana
- przyciemniane szyby, przednia z pasem przeciwsłonecznym
- wycieraczki szyby przedniej o zmiennym interwale
- otwierane z wnętrza kabiny: klapka wlewu paliwa i pokrywa bagażnika
- lampka oświetlająca przedział silnikowy
- sygnał ostrzegający o pozostawieniu włączonego oświetlenia
- kontrolki ostrzegające o niedomknięciu drzwi bocznych i pokrywy bagażnika, o niskim poziomie paliwa oraz płynu do spryskiwaczy
- podświetlenie strefy stóp kierowcy i pasażera oraz gasnąca z opóźnieniem lampka w podsufitce
- ogrzewanie tylnej szyby
- pełna konsola centralna z dwiema popielniczkami, podłokietnikiem, uchwytem na kubek oraz schowkiem i gniazdkiem 12V.
- dywaniki materiałowe w kolorze tapicerki z haftowanymi napisami PROBE
- tylna kanapa dzielona 50/50 z trójpunktowymi pasami
- air-bag kierowcy
Ponad wyszczególnione fabryczne wyposażenie w samochodzie założono:
- centralny zamek z alarmem Piranha (posiadam schemat podłączeń)
- światła do jazdy dziennej Philips LED Day Light 4
- skórzaną kierownicę i gałkę zmiany biegów z wersji GT
DODATKOWE CZĘŚCI:
Do samochodu posiadam dodatkowe części i akcesoria, których nie zdążyłem założyć, o łącznej wartości przekraczającej 5 000 zł:
Komplet felg Azev Typ A (prod. Niemcy) 16x7,5 et30 5x114,3 (~1700 zł) z akcesoriami:
- felgi odnowione przez firmę renowacjafelg.pl z Warszawy. Felgi są proste i wyglądają jak fabrycznie nowe – po renowacji nie były nigdy zakładane. Renowacja objęła: proszkowe malowanie na kolor zgodny z oryginałem Azev + bezbarwny oraz polerowanie rantów.
- nowy klucz patent. + śruby do dekielków
- nowe wentyle ukryte
- nowe pierścienie centrujące
Zestaw do zmiany tylnych hamulców bębnowych na tarczowe (~1000 zł):
- zregenerowane zaciski tylne (ocynk oliwkowy i czarny)
- tarcze i klocki ATE tył
- linki ręcznego (używane, stan b. dobry)
- tylne piasty wraz ze wspornikami – wypiaskowane i pomalowane na czarno
- osłony tarcz tylnych – wypiaskowane i pomalowane na czarno
- elementy złączne do montażu zacisków i wsporników (OEM Mazda nowe i używane)
- koło pasowe pompy wspomagania (używane, stan idealny)
- fotel kierowcy (używany, jako „dawca”)
- nowe nakładki na pedały sprzęgła i hamulca (OEM Mazda)
- oryginalna kierownica z air-bagiem i gałka zm. biegów
- nowe sprężyny zawieszenia H&R, obniżenie 35 mm (cena sklepowa ~1000zł)
- ozdobne chromowane nakrętki kół (używane, stan idealny)
- nowe przewody hamulcowe w oplocie - niebieskie (Pizza Brakes / Hel Performance)
- fabryczne głośniki przód i tył (używane, stan idealny)
- korek wlewu oleju (używany)
- nowy kompresor klimatyzacji Panasonic (cena sklepowa ~1000 zł)
- uszczelki L+P dachowe szyb drzwi bocznych (używane, stan b. dobry)
- nowe zaślepki otw. centralnych piast szt. 2 (OEM Mazda)
- przednie kierunkowskazy z przewodami (używane, stan dobry)
- nowa BRA / osłona maski, zderzaka i daszków reflektorów (LeBra, USA)
- lampy tylne L+P wersja USA 93-94 (używane, stan idealny)
- mocne diody pomarańczowe + rezystory do kierunkowskazów lamp tylnych USA
- kilka sztuk filtrów powietrza i oleju (Motorcraft, USA)
- pasek wielorowkowy AL.+WP (Gates, USA)
- kompletny pedał sprzęgła ze wspornikiem (używany, stan dobry)
- siatka/organizer na tylną ścianę bagażnika + zaczepy montażowe (używana, stan dobry)
+ inne drobiazgi
Biorąc pod uwagę zakres przeprowadzonych przy pojeździe prac oraz atrakcyjną, rzadko spotykaną kolorystykę i ogólną kondycję samochodu, kwota jaką chcę uzyskać to:
Wariant 1: Samochód, bez dodatkowych części i akcesoriów - 12 500 zł.
Wariant 2: Samochód wraz ze wszystkimi częściami i akcesoriami - 15 000 zł
Tel. 512578925