16 KP 1,2/50 mm do Sony E :
- obiektyw stałoogniskowy o wysokiej jasności,
- obiektyw niepełnoklatkowy , ale na FF raj na ziemii
- ostry jak brzytwa środek kadru ,
- mega bokeh z mega zakrętką ,
- flara ,
- idealny portreciaż ,
- profesjonalny helikoid
JASNA STAŁKA - jasny obiektyw stałoogniskowy. W okresie powszechnej drożyzny - bardzo tania alternatywa dla współczesnych stałek. Obiektyw jasny - jasność 1,2 przy tej ogniskowej to skarb w fotografii portretowej ale i również z racji jasności do fotografii o papierowej głębi ostrości.- czyli makro oraz szeroko pojętej fotografii artystycznej.
OBIEKTYW NIEPEŁNOKLATKOWY - wprawdzie jest to obiektyw , który pochodzi z rzutnika na film 16mm , to tak dobrze się składa że z niewielką winietą kryje pełną klatkę. Ponieważ obiektyw kryje jakieś 85% kadru, napiszę o 4 sposobach korzystania z tego błogosławieństwa :-p :
- Pełna klatka Sony A7 i inne - obraz pełnoklatkowy traktujemy narzędziem do rozciągania winiety w Photoshop. Moim zdaniem najlepsze rozwiązanie , bo zostaje nam nadal piękny zawirowany tunel a brzegi kadru wypełniamy w dowolnym natężeniu - jak zaplanujemy sobie - tak jak kadr na to pozwala.
- Pełna klatka - powiększenie cyfrowe - kiedy obraz Full Frame ma 6000 x 4000 pikseli możemy użyć powiększenia cyfrowego, które BEZSTRATNIE pozwoli nam powiększyć - przybliżyć w kierunku tele obraz , jednocześnie go kadrując od 1,1X do 2X. Obraz pozostaje w rozdzielczości 6000x4000.
- Pełna klatka w trybie APSC - obraz skadrowany 1,5X ale rozdzielczość już 3936x2624 niestety. Dlatego osobiście wolę 1,5X ale lupkę cyfrową w rozdzielczości 6000x4000. Ten sam kadr a rozdzielczość większa.
- Moje osobiste rozwiązanie - obraz pełnoklatkowy ale przycinam go niecentycznie w programie. Wycinam z niego górną lub dolną część kadru z aureolką itd.
OSTROŚĆ - jak to bywa w obiektywach z filmu 16 mm , są ostre w zakresie krycia filmu 16mm. 16 KP 50mm 1:1,2 jest ostry jak brzytwa w zakresie okręgu o średnicy 16 mm od środka kadru. Spadek ostrości odbywa się w kierunku jego naroży. Oczywiście nie jest to znaczny spadek ostrości.
BOKEH - to mega zakręcenie bokehu wynika po pierwsze z pola krycia obiektywu, bo wykraczamy poza zakres filmu 16 mm. Ale sama konstrukcja obiektywu daje nam kulistą głębię ostrości i to jest kolejny powód tego zjawiska SWIRL... Jest na bardzo wysokim poziomie.
FLARA - obiektyw średnio wrażliwy na ostre światło. Pomimo to flara nim uzyskana jest w kształcie aureolki . Nie ma srtefaktów ani duszków . Typowa korona.
PORTRET - złożenie powyższych czynników takich jak , kulista głębia , ostry środek kadru, mega zawirowanie daje nam idealnego portreciarza. Możemy dowolnie sterować ostrością przestawiając modela z środka na boki kadru. Możemy sterować odległością tła generującego bokeh i powiększeniem cyfrowym redukować zjawisko swirl...
Helikoid - obiektyw zabudowałem na helikoidzie z telekonwertera makro. To daje mu idealnie wyjustowaną w centrum kadru głębię ostrości. Justowanie delikatnie poza nieskończoność plus makro od conajmniej 30 centymetrów. Bliżej nie ma potrzeby , bo głębia ostrości jest tak mała, że aż bezużyteczna.
Sam obiektyw jest w stanie idealnym. Helikoid chodzi płynnie. Optyka na wskroś czysta i nieskazitelnie utrzymana. Powłoki mocno nasycone. Obiektyw był używany z aparatami Sony A7, Sony NEX 5, Sony NEX 7.
W komplecie sprzedaży:
- obiektyw 50/1,2 Sony E,
- dekielek przód ,
- dekielek tył