stan bdb-
Wprowadzenie do wydania trzeciego
Z uwagi na to, że psychologia wychowawcza jest jedną z najbardziej płodnych dziedzin psychologii — w trzecim wydaniu Psychologii dla nauczycieli pojawiło się dużo nowego materiału. Omówiono tu jedynie te zagadnienia, które zarówno spełniły wymogi naukowości, jak i były bezpośrednio związane z zadaniem rozumienia dzieci i pracowania z nimi. Podobnie materiał umieszczony w drugim wydaniu, który uległ wyparciu przez lepsze prace, został usunięty, wszystko zaś to, co wytrzymało próbę czasu, zostało zachowane. Tak więc książka ma na celu dostarczenie obszernego i poprawionego przewodnika po tym wszystkim, co jest najlepsze w dziedzinie psychologii dla nauczycieli i uczynienie tego (podobnie jak w pierwszych dwóch wydaniach) w sposób interesujący, praktyczny i wolny od naukowego żargonu.
W przygotowywaniu trzeciego wydania niezwykle ważne i pomocne okazały się uwagi, jakie otrzymaliśmy od praktykujących nauczycieli, wychowawców szkolnych, nauczycieli akademickich i psychologów wychowawczych. Wydawcy i autor przeprowadzili także dalsze badania wśród wszystkich głównych instytucji edukacyjnych Wielkiej Brytanii, które korzystały z tej książki, komentarze zaś i obserwacje wszystkich kolegów z tych instytucji przyjęto z wdzięcznością. Wydawcy oraz autor mają nadzieję, że trzecie wydanie Psychologii dla nauczycieli wciąż będzie służyło potrzebom tych wszystkich, którzy z psychologii edukacyjnej korzystają jako wychowawcy, studenci czy też jako psychologowie. DAVID FONTANA
Plan książki
Plan książki jest prosty. W części pierwszej zajmiemy się czynnikami, które najwcześniej wpływają na dziecko, takimi jak relacja rodzic-dziecko, wielkość rodziny i klasa społeczna. Część druga dotyczy czynników poznawczych (tzn. umysłowych, związanych z myśleniem, inteligencją i uczeniem się), a część trzecia czynników afektywnych (tzn. emocjonalnych, związanych z osobowością, postawami i wartościami). W części czwartej przyjrzymy się czynnikom społecznym, decydującym o relacjach dziecka z nauczycielem i grupą szkolną, oraz samemu nauczycielowi — a zatem temu, co wiemy o jakości, która tworzy dobrego nauczyciela i o sposobach badania interakcji pomiędzy nauczycielem i klasą szkolną.
Każdy rozdział opisuje obecny stan wiedzy w dziedzinach mających praktyczne implikacje dla nauczyciela. Na końcu każdego rozdziału znajdują się propozycje zalecanej literatury wraz z listą pytań i zagadnień do dyskusji. Pytania te nie są skonstruowane w taki sposób, aby sprawdzić waszą wiedzę, lecz aby przyciągnąć waszą uwagę do najważniejszych poruszanych w danym rozdziale kwestii i pomóc wam zacząć o nich myśleć w sposób kreatywny. DAVID FONTANA