Reprint to nowe wydanie -
zazwyczaj starodruku,
stanowiące dokładną kopię oryginału.
---------------------------------------------------------------------------
STAN NOWY - OUTLET
Outlet to najczęściej egzemplarze powystawowe lub całkowicie nowe, nieużywane, wykazujące następujące cechy - środek idealny natomiast obrzeża, obwoluty, okładki itp. posiadają delikatne zagięcia, zadrapania, rysy itp. Albumy z grafikami na tej aukcji w outlecie mają takie właśnie drobne, minimalne niedoskonałości obwoluty.
Seria I - VII zestaw
obejmuje 6 sztuk
seria: I, II, III, IV, V, VII
brak serii: VI, VIII
Album Widoków
Historycznych Polski
POŚWIĘCONY RODAKOM
zrysowany z natury przez NAPOLEONA ORDĘ
"Album Widoków Historycznych Polski poświęcony Rodakom zrysowany z natury przez Napoleona Ordę, przestawiający miejsca historyczne od początku chrześcijaństwa w Polsce (rok 965), ruiny zamków obronnych z czasów wojen tureckich, tatarskich, krzyżackich, kozackich i szwedzkich. Piękne rezydencye, świadczące o przeszłości i cywilizacyi w tym kraju oraz miejsca urodzenia ludzi wsławionych orężem, piórem lub nauką".
Zestaw albumów na aukcji składa się z 7 serii i zawiera łącznie 230 litografowanych rysunków i akwarel.
Napoleon Orda przedstawił zamki, pałace magnackie, kościoły, wiejskie rezydencje i dwory, miejskie kamienice, ruiny twierdz i miejsca bitew tworząc niewątpliwie unikatową kronikę dziejów Rzeczypospolitej.
Album upowszechnia polskie dziedzictwo kulturowe zamknięte do tej pory za murami muzeów i czytelni bibliotecznych. Został wydany dzięki pomocy i wsparciu Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie, która udostępniła swoje zbiory.
Reprint wykonano na papierze ecru o gramaturze 240g.
Ozdobna oprawa twarda - karton, grzbiet płótno introligatorskie, zadrukowana, osobne wsuwane etui - karton, grzbiet płótno introligatorskie, zadrukowana
Format:
album: 320 x 455 mm
album w etui: 328 x 458 mm
wymiar plansz: 315 x 450 mm
wymiar litografii: 197 x 298 mm
Wydanie: 2006/2007
Pojedyncze egzemplarze albumów nowych i powystawowych dostępne są na innych naszych aukcjach.
Napoleon Orda urodzony 11 lutego 1807 roku w Worocewiczach był artystą wszechstronnie uzdolnionym i gorącym patriotą, który w swojej działalności artystycznej, społecznej i politycznej łączył tradycje narodowe i kulturowe narodów litewskiego, białoruskiego i polskiego.
Artysta, zafascynowany dostojnością architektury, wagą miejsc historycznych, niepowtarzalną atmosferą dawnych pejzaży, z pasją tworzył wizualną dokumentację polskich zabytków architektonicznych. Podróżował głównie po ogromnym terytorium Wielkiego Księstwa Litewskiego wozem lub bryczką, a często na własnych nogach, chcąc uchronić dla potomnych przed niszczycielskim działaniem czasu świat stanowiący ważną część dziedzictwa kulturowego Polaków. Te cenne dokumenty z przeszłości przedstawiające XIX-wieczne zabytki architektoniczne - zamki, pałace magnackie, kościoły, wiejskie rezydencje i dwory, miejskie kamienice, ruiny twierdz i miejsca bitew są kroniką dziejów Rzeczypospolitej, cenną pamiątką dla współczesnych i przyszłych pokoleń. Wiele z tych obiektów już nie istnieje i kolekcja Ordy ma nieocenioną wartość ikonograficzną. Muzeum Narodowe w Krakowie jest w posiadaniu największego na świecie zbioru prac Napoleona Ordy – 1027 rysunków i akwarel zostało przekazanych przez rodzinę artysty w 1886 roku.
Za życia Napoleona Ordy, w 1873 roku, w ramach albumu, ukazało się osiem serii zawierających 260 litografowanych rysunków i akwarel wybranych spośród 1027 wykonanych przez autora. Z braku funduszy nie uwzględniono reszty plansz, gdyż wydanie nakładu było finansowane przez artystę. Rysunki na kamień litograficzny przeniósł Alojzy Misierowicz, natomiast odbitki wykonane zostały w Zakładzie Litograficznym Maksymiliana Fajansa w Warszawie w latach 1873 do 1883.
Wszystkie Albumy zostały ręcznie oprawione w wysokiej jakości karton. Na oprawie znajduje się grafika przedstawiająca Worocewicze - majątek będący do 1831 własnością rodziny Ordy. Cały album umieszczony został w ręcznie wykonanym kartonowym etui - tu także znajduje się grafika z oprawy. Całość wykonana została ogromnym nakładem mozolnej pracy w profesjonalnej pracowni introligatorskiej.
Reprint oddaje wszelką specyfikę litografii z epoki. Zmieniona została jedynie technologia druku, w której kamienie litograficzne zostały zastąpione współczesną formą drukarską. Album został wydrukowany na papierze koloru ecru o gramaturze 240 g, zbliżonym w swoich właściwościach z oryginalnym, w duotonie, a receptura zastosowanych farb jest jednym z ważniejszych etapów pracy, które złożyły się na uzyskanie tak wspaniałego efektu.
Specyfika druku:
Plansze do albumu przygotowane zostały z zachowaniem metody druku z epoki, poprzez druk na specjalnie przygotowanym papierze w zgodnym z oryginałem wymiarze (wymiar planszy – 45 x 31,5 cm; wymiar litografii - 29,8 x 19,7 cm ), w dwóch kolorach, z odpowiednio dobranych farb, przygotowanych na podstawie oryginalnych litografii, wykonanych na kamieniu przez Alojzego Misierowicza w Zakładzie Maxymiliana Fajansa.
Po precyzyjnym przeniesieniu obrazu z profesjonalnych skanerów na obraz elektroniczny, prace zostały poddane odpowiedniej separacji i obróbce, dzięki czemu można było je rozdzielić ze standardowej triady drukarskiej na druk duotonowy. Starannie przygotowane pantony do druku właśnie w duotonie, były wielokrotnie sprawdzane za pomocą densytometrów na wymazach i porównywane ze 123-letnim zachowanym oryginałem - z XIX-wieczną litografią.
Farby drukarskie zostały przygotowane w komputerowej mieszalni farb, co zagwarantowało zachowanie koloru podczas powtórzeń wydruku, gdyż już niewielka różnica procentowa jakiegokolwiek składnika farby, zmienia kolorystykę druku w poszczególnych tonach. Zastosowana kolorystyka farb, a konkretnie te odcienie, były przygotowane na specjalne zamówienie, nie ma ich w sprzedaży, zaś ich receptura jest jednym z ważniejszych etapów, które złożyły się do uzyskania tak wspaniałego efektu pracy.
Naświetlarnia współpracująca z drukarnią przygotowała zestaw specjalnych rastrów i liniatur, z których (po dokonaniu wielu prób i porównań) wybrano najbardziej odpowiedni do tego rodzaju druku raster. Każde naświetlenie pracy, przed drukiem, było sprawdzane spektrometrem, aby gęstość druku była zawsze identyczna i wszystkie plansze pod względem technicznym były takie same. Druk ten oddaje wszelką specyfikę litografii z epoki, pomimo pominięcia technologii druku z kamieni litograficznych.
Papier "Munken Pure" w kolorze ecru i gramaturze 240g/m2, na którym wykonano reprodukcje, należy do najbardziej zbliżonych w swoich właściwościach z oryginałem.
Seria I - Album widoków guberni grodzieńskiej, wileńskiej, mińskiej, kowieńskiej, wołyńskiej, podolskiej, kijowskiej (50 grafik)
Seria II - Album widoków guberni grodzieńskiej, wileńskiej, mińskiej, kowieńskiej, wołyńskiej, podolskiej, kijowskiej (30 grafik)
Seria III - Album widoków guberni grodzieńskiej, wileńskiej, mińskiej, kowieńskiej, wołyńskiej, podolskiej, kijowskiej (30 grafik)
Seria IV - Album widoków guberni grodzieńskiej, wileńskiej, mińskiej, kowieńskiej, wołyńskiej, podolskiej, kijowskiej (30 grafik)
Seria V - Album widoków przedstawiających miejsca historyczne Księstwa Poznańskiego i Prus Zachodnich (30 grafik)
Seria VI - BRAK - Album widoków Polski Królestwa, Galicyi i Ziem Krakowskich (30 grafik)
Seria VII - Album widoków Polski guberni warszawskiej, piotrkowskiej, kaliskiej, kieleckiej (30 grafik)
Seria VIII - BRAK - Album widoków Polski guberni warszawskiej, kaliskiej, piotrkowskiej, kieleckiej, lubelskiej, radomskiej, suwalskiej, łomżyńskiej (30 grafik)