Koch & Bergfeld (Silberwarenmanufaktur Koch & Bergfeld, czynna od 1829)
Neorenesansowy dzban do wina, Brema, ok. 1877
Srebro próby 800, sztancowane, odlewane, częściowo złocone, cyzelowane. Szkło kryształowe, szlifowane, trawione.
Srebrny kołnierz sygnowany znakiem firmowym wytwórni, cyfrowo wyrażonym znakiem próby srebra. Widoczny także numer modelu 4787, datujące przedmiot na ok. 1877 rok.
Wymiary: 33,50 x 14,00 x 13,00 cm
OPIS:
Dzban o konicznej formie, wsparty na kolistej, niewysokiej stopie. Brzusiec szklany, w dolnej partii dekorowany szlifowaną i trawioną kompozycją roślinną, zwieńczoną wąskim srebrnym kołnierzem ze schematycznym fryzem z kresek, kropek i zawiniętych listków. Powyżej fryzu brzusiec gładki, kanelowany, przechodzący w przewężoną szyję. Szyja naczynia ujęta w srebrny kołnierz zdobiony symetrycznie skomponowanymi neorenesansowymi ornamentami w typie groteski. Ucho dzbana wyniesione, wolutowe, z dekoracją w postaci kaboszonów i drobnych listków, wyposażone w mechanizm unoszący pokrywkę na zawiasie osłaniającą szeroki wylew naczynia. Pokrywka zdobiona ornamentem okuciowym, ze sterczyną w formie ażurowej korony.
STAN ZACHOWANIA:
Bardzo dobry. Złocenia z przetarciami, na fotografiach mniej widoczne niż w rzeczywistości.
O WYTWÓRNI:
Koch & Bergfeld to jedna z najstarszych działających do dzisiaj niemieckich manufaktur wyrobów złotniczych. Jej początki sięgają 1829 roku, kiedy to Gottfried Koch otworzył w Bremie przy Knochenhauerstrasse 12 swój pierwszy warsztat. W latach trzydziestych Gottfried nawiązuje współpracę ze szlifierzem kamieni, Ludwigiem Bergfeld'em. Niezwykły talent Ludwiga, który objawił się przy wykonywaniu puncyn do obróbki sreber cementuje relację obu Panów, którzy od 1856 roku kontynuują działalność jako partnerzy w firmie „Koch & Bergfeld".
Jeszcze w latach trzydziestych warsztat zmienił lokalizację. Przeniesienie jego siedziby z jednoczesnym otwarciem dla publiczności sklepu w bardziej reprezentatywnej dzielnicy, przy Obernstraße, pomogło w dalszym rozwoju przedsiębiorstwa. Stopniowa, postępująca mechanizacja produkcji przy jednoczesnym zachowaniu i archiwizowaniu wszystkich wykonywanych w warsztacie wzorów, z możliwością zamówienia ich z udostępnianego klientom katalogu, wyróżniała firmę. W 1865 roku Gotfried Koch i Ludwig Bergfeld przekazali ją swoim czterem synom.
W latach siedemdziesiątych firma zatrudniała już ponad 130 pracowników. Rok 1873 przyniósł kolejny wielki sukces, udział w wiedeńskiej wystawie światowej. Zaprezentowane tam wyroby zwróciły uwagę odbiorców i zyskały bardzo wiele pochlebnych opinii. Zamówienia jakie nastąpiły po wystawie pomogły ogromnemu przedsięwzięciu jakim niewątpliwie była budowa budynków fabrycznych na obrzeżach Bremy. Z końcem XIX wieku i początkiem wieku XX wzrastała liczba pracowników a także liczba fabrycznych zabudowań i maszyn.
Należy podkreślić, że przez ten czas zarządzający produkcją właściciele kładli ogromny nacisk na jakość wyrobów, począwszy od projektu – współpracowano z najwybitniejszymi projektantami, Wilhelmem Wagenfeldem, Gustavem Alsacem, Bernhardem Hoetgerem, Albinem Müllerem czy Henrym van de Velde – przez jakość narzędzi do obróbki, które w manufakturze do dzisiaj wykonuje się ręcznie, do końcowej kontroli jakości wykonanych modeli.
Przed I wojną światową firma, obok manufaktur Bruckmann & Söhne w Heilbronn i Wilkens & Söhne w Bremie osiągnęła status jednej z największych i najlepszych na terenie Niemiec.
Czas wojen oraz następujący po nich kryzys ekonomiczny nie mógł pozostać bez wpływu na kondycję firmy. Zredukowano liczbę pracowników. To wówczas produkcja skupiła się głównie na wyrobie sztućców, z których do dzisiaj Koch & Bergfeld słynie i na wyrobie których dzisiaj opiera swoją działalność. Warto podkreślić, że do dziś zachowane są w produkcji dawne, historyczne wzory, dostępne w wersjach srebrnych i platerowanych. W archiwach fabryki zachowała się pełna dokumentacja produkcji, wraz z rysunkami wszystkich modeli tak sztućców jak i pozostałych wykonywanych w manufakturze artefaktów, pater, półmisków, naczyń do picia.
Dziś manufaktura wyposaża w srebrne sztućce niemieckie ambasady. Specjalizuje się także w wyrobie sportowych trofeów i statuetek stanowiących nagrody w świecie mediów. Jest między innymi wykonawcą pucharu Ligi Mistrzów UEFA, po raz pierwszy wykonanego w 1967 roku wg. projektu Horsta Heerena.
Klientom Galerii Dawnych Sreber gwarantujemy kompetencję i najwyższą jakość usług, a także oryginalność oferowanych obiektów.
Wszystkie prezentowane przez nas srebra zostały poddane profesjonalnej konserwacji.
Do każdego zakupu dołączamy certyfikat z pełnym opisem oraz instrukcję czyszczenia zabytkowego srebra.