Maja Berezowska (1898 - 1978)
"Lato"
akwarela na papierze, 42 x 60 cm
Autentyczna praca jednej z najsłynniejszych XX-wiecznych, polskich malarek i ilustratorek - Mai Berezowskiej, przedstawiająca martwą naturę autorsko zatytułowaną "Lato". Na bliżej nieokreślonej przestrzeni, na tle draperii artysta umieściła kompozycję składającą się z wizerunku dwóch świętych, zapewne ikony, po lewej stronie i małego portretu w ramce nieznanej królowej po lewej. Pomiędzy obrazkami ustawione zostały dwa kielichowe wazony z bujnymi, letnimi kwiatami. W prawym, dolnym rogu ustawiona została kryształowe pudełko lub bombonierka z różą. Całość tworzy delikatną i harmonijną kompozycję o interesującym charakterze.
Praca jest malowana w typowy dla Berezowskiej sposób - z wyraźnie zaznaczonym konturem i delikatnie nałożonym akwarelowym kolorem. Na szczególną uwagę zasługuje jednak nieczęsty dla tej artystki duży format pracy oraz doskonałe dopracowanie najdrobniejszych detali!
Technika: akwarela, tusz na papierze. Praca opisana w lewym, dolnym rogu: "Lato" i sygnowana oraz datowana w prawym, dolnym rogu: "majaberezowska 66" (sygnatura oryginalna, autorska).
Maja Berezowska (1898 - 1978) polska malarka, graficzka, karykaturzystka i scenografka, ur. 13 kwietnia 1898 w Baranowiczach (obecnie Białoruś) zm. 31 maja 1978 w Warszawie. Studiowała w Petersburgu, w Warszawskiej SSP, w latach 1910-1912 Krakowie na ASP m.in. u Józefa Pankiewicza, w Monachium. Lata 1932-1937 spędziła we Francji, w 1935 roku w "Ici Paris" opublikowała serię karykatur pt. "Miłostki słodkiego Adolfa", których bohaterem był Hitler. Z tego też powodu została podczas II wojny, w roku 1942 aresztowana oraz uwięziona z wyrokiem kary śmierci w obozie koncentracyjnym Ravensbrück. Po wyzwoleniu wyjechała do Szwecji, później powróciła do Polski. Znana jest głównie z działalności ilustratorskiej, wykonywała ilustracje do utworów literatury polskiej i światowej, tworzyła karykatury. Współpracowała z polską jak i francuską prasą (m.in.: "Szpilki", "Cyrulik Warszawski, "Przekrój", "Ici Paris", "Le Figaro"). Najchętniej swoje prace wykonywała piórkiem, czasem były one lawowane akwarelą lub gwaszem. Potrafiła znakomicie uchwycić nastrój przedstawianych sytuacji. Często podejmowanym przez nią tematem były subtelne sceny o tematyce erotycznej. Fascynowała się sztuką renesansu, świadomie czerpiąc z jej tradycji. Prócz rysunków i grafik tworzyła również obrazy sztalugowe przedstawiające portrety i martwe natury.
Wymiary: 42 x 60 cm (w świetle ramy), z ramą: 45 x 63 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona w prostą ramę w kolorze brązowym.
Do pracy (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający oryginalność przedmiotu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie, istnieje możliwość dołączenia ekspertyzy rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (za dodatkową opłatą).
Gwarantujemy oryginalność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do każdego przedmiotu zakupionego na naszych aukcjach wystawiamy paragon fiskalny, na życzenie fakturę VAT marża.
W razie pytań jesteśmy dostępni pod numerami telefonu 503 51 71 71 lub (12) 421 02 34 oraz poprzez email: galeria@koneser.krakow.pl . Wszystkie wystawiane przedmioty można oglądać i odbierać w naszej siedzibie:
CONNAISSEUR Salon Dzieł Sztuki, Rynek Główny 7, Kraków