Firma TOMEX BRAKES została założona w 1978 roku. Jest to aktualnie największy i najbardziej doświadczony polski producent części układu hamulcowego o uznanej pozycji zarówno na rynku krajowym, jak i za granicą. Wszystkie klocki hamulcowe marki TOMEX BRAKES wytwarzane są w Polsce, a nowoczesne technologie produkcyjne gwarantują standardy jakości zbliżone do produktów klasy OE (oryginalnych części samochodowych).
W celu precyzyjnego dopasowania produktu należy wziąć pod uwagę 3 grupy informacji do których należą:
1. DOPASOWANIE DO AUTA - szczegółowy wykaz zawierający parametry silnika dla danej marki, modelu i generacji auta, który znajduje się w sekcji „Pasuje do pojazdów” w danej ofercie klocków hamulcowych.
2. NUMERY OEM I ZAMIENNIKÓW - zamieszczone w dalszej części opisu.
3. RYSUNEK TECHNICZNY PRODUKTU.
UWAGA! Poniżej zamieszczona jest ogólna lista samochodów (marka / model / generacja / lata produkcji) dotycząca dopasowania klocków hamulcowych. W celu precyzyjnego dopasowania KONIECZNE JEST zweryfikowanie szczegółów silnika, które są zamieszczone w tej ofercie nad opisem produktu w sekcji „Pasuje do pojazdów” - jest to spis aut wraz z parametrami silników, które pomogą doprecyzować wybór części do samochodu.
-
DOPASOWANIE DO AUTA:
Kia Sorento I SUV (2002-2011)
-
NUMERY OEM:
KIA 583023ED00, KIA 583023ED01, KIA 583023EE00
NUMERY ZAMIENNIKÓW:
A.B.S. 37362, ABE C20304ABE, ATE 13.0460-5773.2, BOSCH 0986494388, BOSCH 0986494590, BOSCH 0986AB1253, BOSCH 0986AB1472, BOSCH 0986AB3070, BOSCH 0986TB2861, DELPHI LP1850, FEBI BILSTEIN 16524, FERODO FSL1736, HELLA 8DB 355 010-871, HERTH+BUSS JAKOPARTS J3610305, HERTH+BUSS JAKOPARTS J3610317, ICER 181720, JAPANPARTS PP-K03AF, JURID 572549J, METELLI 22-0516-0, METZGER 1042.02, MEYLE 025 240 5815/W, MINTEX MDB2590, NK 223509, OPTIMAL BP-12261, QUINTON HAZELL BP1401, REMSA 0890.00, REMSA 1042.02, SAKURA S6018830, TEXTAR 2405801, TRISCAN 8110 18014, TRW GDB3344, WAGNER WBP24058A, ZIMMERMANN 24058.155.1, ZIMMERMANN 24058.155.2
SZCZEGÓŁOWY WYKAZ PARAMETRÓW:
- Numer katalogowy: TX 14-95
- System hamulcowy: SUMITOMO
- Strona zabudowy: Oś tylna
- Grubość [mm]: 15,8
- Szerokość [mm]: 118,2
- Wysokość [mm]: 47
- Ciężar [kg]: 1,25
- Styk ostrzegawczy o zużyciu: z akustycznym czujnikiem zużycia
BUDOWA KLOCKA HAMULCOWEGO:
- SCORCHING – górna warstwa materiału ciernego poddana procesowi obróbki termicznej. Zabieg ten wpływa na właściwości wierzchniej powierzchni ciernej klocka, która lepiej dostosowuje się do tarczy podczas pierwszych kontaktów z tarczą hamulcową.
- MATERIAŁ CIERNY – mieszanka opracowana w laboratorium firmy TOMEX BRAKES według ściśle określonych parametrów technologicznych pozwala uzyskać warstwę cierną najwyższej jakości, gwarantując nie tylko komfort użytkowania i trwałość produktu, ale przede wszystkim bezpieczny oraz skuteczny proces hamowania. W procesie produkcji warstwa cierna jest poddawana prasowaniu i szlifowaniu w celu precyzyjnego uformowania i wyrównania powierzchni ciernej klocka.
- MIĘDZYWARSTWA – stanowi wzmocnienie dla połączenia warstwy materiału ciernego z płytką nośną, dodatkowo ograniczając występowanie wibracji i drgań w układzie hamulcowym, co umożliwia cichą pracę układu podczas hamowania.
- WARSTWA KLEJU – scala międzywarstwę z blachą nośną.
- PŁYTKA NOŚNA – precyzyjnie wycięta forma płytki o wymiarach zgodnych z parametrami produktu OE gwarantuje idealne dopasowanie i bezproblemowe działanie klocka w zacisku, ułatwiając przy tym jego montaż. Płytki są dodatkowo poddawane procesowi piaskowania w celu usunięcia zanieczyszczeń i zwiększenia powierzchni połączenia z warstwą cierną.
- NAKŁADKA ANTYWIBRACYJNA (tzw. SHIM) – metalowa płytka pokryta z obu stron warstwą gumy – stosowana jest zawsze, gdy przewiduje ją producent auta. Ogranicza ona występowanie wibracji oraz drgań w systemie hamulcowym, co przeciwdziała piskom podczas użytkowania klocka.
SCORCHING – zaawansowany technologicznie proces polegający na wypaleniu składników organicznych z wierzchniej warstwy materiału ciernego w temperaturze 600-800 °C przy pomocy nowoczesnych lamp podczerwieni. Pozwala on skrócić czas docierania klocka do tarczy, zapewniając wysoką skuteczność hamowania bezpośrednio po zamontowaniu klocka. Dodatkowo proces minimalizuje występowanie hałasów podczas hamowania (redukuje zjawisko „piszczenia” hamulców).
KLOCKI HAMULCOWE – CO WARTO WIEDZIEĆ PRZED ZAKUPEM
Hałas wywoływany przez dociskanie klocków do tarczy hamulca, popularnie określany jako piszczenie hamulców, spowodowany jest przez drganie klocka podczas hamowania. W przypadku klocków marki TOMEX BRAKES zjawisko to zostało zredukowane do minimum poprzez zastosowanie:
- technologii scorchingu (lepsze dopasowanie warstwy ciernej do tarczy hamulcowej);
- wzmacniającej międzywarstwy;
- nakładki antypiskowej (SHIM) i/lub skosów (fazowania klocków) w autach, w których zostały one przewidziane przez producenta auta.
Jeśli mimo wszystko klocki piszczą, najczęściej spowodowane jest to błędnym montażem klocka lub zużytą tarczą hamulcową. Niezmiernie rzadko powodem drgań jest wada samego klocka hamulcowego.
Klocki marki TOMEX BRAKES wykonane są z wykorzystaniem doskonałej jakości mieszanki ciernej, która pozwala na zredukowanie do minimum problemu brudzenia felg.
Standardowe klocki hamulcowe przeznaczone na rynek wtórny ulegają zużyciu po przejechaniu średnio ok. 35 tysięcy km. Na zużycie klocków wpływa cykl jazdy (jazda po mieście powoduje szybsze zużycie klocków niż jazda trasami szybkiego ruchu, gdzie rzadko hamujemy „do zera”), a także technika jazdy, a nawet obciążenie auta.
Klocki wymieniamy, gdy:
- grubość materiału ciernego zmniejszy się do 2 mm;
- klocki na tej samej osi zużywają się nierównomiernie;
- zapali się lampka kontrolna zużycia klocka.
Należy zawsze wymienić klocki równocześnie w obydwu kołach jednej osi.