II WOJNA ŚWIATOWA OPRAWKA Z LOTNISKA
DUŻA CIĘŻKA PORCELANA
OPRWKA OŚWIETLENIOWA Z HALI HANGARU LOTNICZEGO
OKAZJA ZE WZGLĘDU NA CENĘ I STAN ANTYKU, ZAPRASZAM.
Wymiary to 10cm średnica, wysokość 8cm.
HISTORIA
Plage i Laśkiewicz (Zakłady Mechaniczne E. Plage i T. Laśkiewicz) – pierwsza polska wytwórnia lotnicza, mieszcząca się w Lublinie. Produkowała samoloty od 1921 do 1935, kiedy została znacjonalizowana, w tym od 1928 produkowała własne konstrukcje samolotów, pod nazwą Lublin.
Hangary po przedwojennej fabryce samolotów Plagego i Laśkiewicza przy ul. Wrońskiej w Lublinie. Zakłady Plage i Laśkiewicz początkowo były warsztatem mechanicznym. Zajmowały się też budową kotłów. I te zakłady w 1920 roku, jako pierwsze w odrodzonej Polsce, podjęły produkcję samolotów. Mieściły się przy ul. Fabrycznej 26 w Lublinie. To była bardzo duża fabryka – zajmowała powierzchnię 13 hektarów. 19 czerwca 1921 roku pierwszy wyprodukowany w Lublinie samolot wzbił się w powietrze. Ta fabryka powstała zaledwie kilkanaście lat po pierwszym locie człowieka na maszynie cięższej od powietrza. Dla ówczesnych ludzi było to niesamowite zjawisko. Wcześniej zakład produkował kotły i sprzęt do gorzelnictwa, to przejście do technologii wówczas supernowoczesnej było naprawdę dużym wyzwaniem. Lubelska fabryka szybko „dociągnęła” do poziomu technologicznego ówczesnej Europy. Na początku produkcja była oparta o licencje. A potem następuje era polskich konstrukcji, która trwa do II wojny światowej. Wizytówką firmy był samolot Lublin R.XIII. Była to konstrukcja bardzo udana, sprawdzała się jako samolot obserwacyjny dla wojsk lądowych i bardzo atrakcyjnie wyglądała. Trudno sobie wyobrazić, że przed wojną był to największy zakład pracy Lublina. W 1939 roku pracowało tu ponad 1200 ludzi. Przyszłość wojenna fabryki była smutna. Najpierw był tu obóz jeniecki dla żołnierzy polskich, później obóz przejściowy dla Żydów. A po wojnie były tu zakłady napraw maszyn rolniczych.
1860 – założenie warsztatu przez Alberta Plagego;
1897 – przejęcie zakładu przez Emila Plagego;
1899 – wejście w spółkę Plagego i Laśkiewicza i powstanie „Zakładów mechanicznych E. Plage i T. Laśkiewicz” w Lublinie;
1901 – złoty medal na wystawie rolniczo-przemysłowej w Lublinie;
1907 – początek produkcji kotłów na dużą skalę;
1909 – śmierć Emila Plagego;
1910 – wykupienie akcji Emila Plagego należących do jego rodziny przez Laśkiewicza i Arkuszewskiego;
1920 – początek budowy pierwszych samolotów;
1921 – rozbudowa zakładów;
19 czerwca 1921 – wzbicie w powietrze pierwszego samolotu wyprodukowanego w fabryce;
1925–1931 – produkcja karoserii samochodowych;
1925 – śmierć Teofila Laśkiewicza;
1927 – inż. Jerzy Rudlicki głównym konstruktorem;
1935 – upadłość fabryki;
1936 – upaństwowienie i zmiana nazwy zakładu na Lubelska Fabryka Samolotów;
2 września 1939 – bombardowanie fabryki przez lotnictwo niemieckie;
1939 – 1944 - obóz jeniecki dla żołnierzy polskich, później obóz przejściowy dla Żydów;
po 1945 – umieszczenie w części dawnych budynków fabrycznych Lubelskich Zakładów Naprawy Samochodów.
UWAGA:
Wystawiane przedmioty nie służą propagowaniu idei nazistowskich, faszystowskich, komunistycznych i totalitarnych ani jakichkolwiek innych, nie wyrażają również moich poglądów i przekonań. Mają charakter historyczny, kolekcjonerski, edukacyjny i mogą być wykorzystywane do produkcji filmowych bądź teatralnych, wszelkiego rodzaju oficjalnych inscenizacji organizowanych przez zorganizowane grupy rekonstruktorów historycznych i batalistycznych.