Furstenberg – jeden z najpiękniejszych fasonów tej fabryki o nazwie „Fürstin” – czyli Księżna – serwis który widocznie spodobał się księżnej Furstenberg i pozwoliła mu nadać swój własny tytuł.
Klasyka art deco. Moim zdaniem najpiękniejszy serwis art deco ever. Nawiązuje do wcześniejszych słynnych serwisów Wilhelma Wagenfelda zaprojektowanych dla tej fabryki – i jak wyczytałem w opisie jednego z domów aukcyjnych złocenia są nakładane 24 karatowym złotem.
Każdy element tego serwisu to małe dzieło sztuki - - arcydzieło czystej formy – mimo, że nie ma barwnych kalek i skomplikowanych reliefów – jest niezwykle elegancki- proporcje wręcz pieszczą oczy – a wykonany jest z porcelany cienkościennej najwyższej jakości – w kolorze kości słoniowej – która pięknie harmonizuje z bogatymi złoceniami. Złoto do dekorowania tej porcelany – to nie jest farbka o zawartości 10 % złota – ale autentyczne złoto – które wygląda jak złoto – i cieszy oczy ciepłym blaskiem patyny starego złota. Ma jednak wadę – farbka odporna jest na niemieckie zmywarki- a te złocenia tego bardzo nie lubią i można je myć wyłącznie ręcznie w ciepłej wodzie z minimalną ilością detergentów- a wycierać delikatną szmatką. Ale zdecydowanie warto – bo w nagrodę pijemy kawę z prawdziwie królewskiej zastawy.
Pokrywki dzbanka i cukiernicy pokrywa grawerowane rżnięte grubo złoto… wspaniały efekt !
Każdy element serwisu sprzedajemy oddzielnie- to ukłon wobec naszych klientów, którzy polują na tą porcelanę na naszych aukcjach. Dziś można wreszcie do filiżanek dodać wiele wspaniałych elementów.
Na tej aukcji sprzedajemy: Mlecznik dzbanuszek 02,l ecru z serwisu „Fürstin”
Piękny - zgrabna szlachetna linia dzbanka ze złoconą rączką uchwytu na małej okrągłej stopie pokrytej złotem. Proszę zwrócić uwagę na zakończenie złocenia w kształcie ogona jaskółki – to cecha tylko najdroższych ręcznie nakładanych złoceń na porcelanie i znajdziemy to wyłącznie na ekskluzywnej porcelanie. Piękna ozdoba stołu i kredensu.
Mlecznik
Pojemność 0,2l – wysokość 8,5 cm średnica kołnierza 6 cm średnica wlewu 5 cm, średnica brzuśca 8 cm, średnica stopy 4,5 cm
od ucha do dzióbka 10 cm
Stan idealny.
Sygnatura – oprócz literki F z kropeczką zawiera model dekoracji i numer fasonu – i niestety ta sygnatura obowiązywała od 1918 do 1966 roku i bardzo trudno dokładnie trafić w datowanie. Moim zdaniem serwis powstał w latach 60tych – dwie cyferki pod spodem być może oznaczają rok – ale mamy tu liczby 30, 38,60 , 52…i 19… raczej są to numery elementów – niż data - nie sądzę, żeby gospodyni kompletowała serwis w różnych okresach – porcelana ma jeden odcień i ślady zużycia są podobne na wszystkim… czyli minimalne przetarcia złoceń na rancie półmisków… poza tym stan doskonały.
Furstin to szczyt elegancji art deco - adresowany do modnej arystokracji – dziś już nie produkowany – osiąga na aukcjach bardzo wysokie ceny- zarówno dzięki jakości tej porcelany- jak i modzie na art deco. Nic tak nie dekoruje naszych nowoczesnych wnętrz jak oryginalne 100 letnie art deco z epoki.
Sądząc po patynie złocenia i śladach zużycia/ zmywarka/ podejrzewam, że ta porcelana pochodzi z lat 60tych – może nie ma 100 lat – ale szyk lat 20/30 zdecydowanie tak.
Ta porcelana to prawdziwe cudo. Jest przepiękna. I mówię to, jako ktoś kto się zajmuje profesjonalnie handlem starą porcelaną od 20 lat.
Pierwszy raz udało mi się zdobyć cały serwis z dzbankiem mlecznikiem i cukiernicą – a także maselnicą i półmiskami do aperitif . Możemy więc nie tylko podać w nim kawę – ale także przygotować niezwykle eleganckie śniadanie lub kolację. Pierwotnie musiał być na 12 osób – zachowały się elementy na 9 nakryć. Niestety 2 filiżanki są uszkodzone.
Ta porcelana zachwyci wszystkich… jest jak piękna biżuteria - a polowanie na pozostałe części tego serwisu to świetne zajęcie na następne wiele lat. Skompletowana Księżna- na 12 osób ma wartość kilkunastu tysięcy złotych.
Furstenberg to słynna druga po Miśni najstarsza fabryka niemiecka. Produkowała doskonałą porcelanę od samego początku i do dzisiaj produkuje- co jest wielkim sukcesem w tych naszych dziwnych czasach.
Łatwo znajdziecie Państwo adres strony fabryki - namawiam do zajrzenia i zwiedzenia witryny- a w szczególności do pocieszenia oczu serwisami- empire- zaprojektowany dla Napoleona !!! - produkowany do dzisiaj ! Ariana - klasyka secesji - wzór z 1903 roku ! Coś pięknego - z kobaltowymi geometrycznymi dekoracjami- Aureole- współczesna sztuka projekt koreańskiego artysty Kap Sung Hwang, Blanc- model nagrodzony German Design Award 2013 and the Design Plus Award 2013. Carlo - serwis zaprojektowany przez samego Carlo Dal Bianco... koniecznie się tam wybierzcie - to naprawdę są szczyty perfekcji.
Jest też klasyka Bauhaus – słynny Wilhelm Wagenfeld stworzył „Service 639” w 1934 roku w duchu Bauhausu. W 1937 roku forma WAGENFELD została nagrodzona Złotym Medalem za wzornictwo na Wystawie Światowej w Paryżu. Dziś ponadczasowo nowoczesna forma urzeka swoją aktualnością. Materiał, funkcjonalność i projekt razem tworzą jedną całość z każdym egzemplarzem porcelany z tego serwisu.
HISTORIA FIRMY
- 1708 W Dreźnie EHRENFRIED WALTHER VON Tschirnhaus i jego czeladnik BÖTTCHER jako pierwsi Europejczycy wyprodukowali porcelanę.
- W 1744 r. W Wolfenbüttel rozpoczęto pierwsze próby produkcji porcelany.
- 1747 11 stycznia Książę HERZOG CARL I. VON BRAUNSCHWEIG nakazuje założenie fabryki porcelany w Fürstenberg. Po manufakturze w Miśni (założonej w 1710 r.) Jest to druga książęca manufaktura porcelany na obszarze niemieckojęzycznym, która kontynuuje produkcję.
- 1753 Pierwsza zadowalająca porcelana zostaje wypalona seryjnie w Fürstenberg.
- W 1756 roku w Brunszwiku zostaje założona druga firma zajmująca się malarstwem kolorowym, która w 1828 roku zostaje sprywatyzowana.
- 1859 Wydzierżawienie książęcej fabryki porcelany w Fürstenberg osobom prywatnym.
- 1888 Manufaktura zostaje przekształcona w spółkę akcyjną.
- 1934 WILHELM WAGENFELD projektuje serwis 639 dla FÜRSTENBERGA, który zostaje nagrodzony złotym medalem na Wystawie Światowej w Paryżu w 1937 roku.
- 1966 zmiana formy prawnej na GmbH. Spółką dominującą jest Braunschweig GmbH, spółka w 100% zależna od Norddeutsche Landesbank.
- 1972 Przy zamku powstaje nowy budynek produkcyjny. Zabudowy na dziedzińcu zamkowym zostały usunięte; W następnych latach renesansowy zamek Weser, w którym dziś mieści się własne muzeum firmy, powraca do stanu historycznego.
- 1993 Wraz z reorganizacją produkcji i instalacją nowoczesnych pieców rozpoczyna się reorientacja produkcji.
- Jubileusz 1997 roku, 11 stycznia manufaktura obchodzi 250-lecie istnienia i wprowadza na rynek jubileuszową edycję Formę WAGENFELD.
- 1999 4 marca otwiera się sklep FÜRSTENBERG w Hanowerze.
- 2000 Manufaktura przedstawia nowy kształt zastawy stołowej BASIC, który nieco później otrzymuje międzynarodową nagrodę „Red Dot for High Design Quality”. FÜRSTENBERG wygrywa przetarg na produkcję oficjalnego podarunku państwowego na EXPO 2000.
- W 2002 roku manufaktura obchodzi 255 rok z rzędu.
- 2003 Producent porcelany FÜRSTENBERG otrzymuje pożądaną „czerwoną kropkę: najlepsze z najlepszych za najwyższą jakość projektu” za pięcioczęściowy zestaw misek Qi koreańskiej firmy KAP-SUN HWANG. Ponadto za linię prezentów TWIST przyjęto nagrodę „Design Plus Award 2003”.
- W 2005 roku manufaktura ponownie otrzymała „czerwoną kropkę za wysoką jakość wzornictwa” przyznaną przez Design Center North Rhine-Westphalia w kategorii „wzornictwo produktu” za serię wazonów TAO. Rozpoczęcie współpracy z firmą SIEGER DESIGN.
- 2007 Manufaktura porcelany FÜRSTENBERG obchodzi 260. urodziny.
Ze strony fabryki - trochę mnie rozczarowali tym opisem:
PRECYZJA W NAJLEPSZEJ FORMIE
Ekskluzywna porcelana produkowana i unikalna technologia rękodzieła - to właśnie FÜRSTENBERG jest synonimem najwyższej jakości od 1747 roku. Dziś firma z wielkimi tradycjami z Dolnej Saksonii wyznacza nowe standardy w produkcji porcelany dzięki kolekcjom premium: designerskie przedmioty najwyższej jakości kultury stołowej. Asortyment FÜRSTENBERG obejmuje zarówno serie zastawy stołowej, artykuły upominkowe, jak i indywidualne artykuły designerskie.
FÜRSTENBERG zajmuje się produkcją porcelany z ponad 260-letnim doświadczeniem rzemieślniczym. Producenci porcelany tej tradycyjnej niemieckiej firmy są ekspertami w ciągłym rozwoju kolekcji historycznych i tworzeniu współczesnych linii produktów.
Obowiązuje dewiza precyzja w każdym szczególe. Jest to możliwe, ponieważ większość produkcji porcelany w FÜRSTENBERG nadal opiera się na pracy ręcznej. Przy wsparciu najnowszych urządzeń technicznych, gwarantowane jest tworzenie wyszukanych przedmiotów porcelanowych.
W fabryce porcelany design spotyka się z wyjątkowym rzemiosłem
NAJWYŻSZA PRECYZJA
FÜRSTENBERG specjalizuje się w wyjątkowym rzemiośle i ekskluzywnej produkcji porcelany od 1747 roku. Książęca firma z Dolnej Saksonii wyznacza dzisiaj nowe standardy w produkcji porcelany dzięki swoim kolekcjom specjalnym, obejmującym ekskluzywne wzornictwo zastawy stołowej o najwyższej jakości. Portfolio FÜRSTENBERG obejmuje zarówno serwisy obiadowe, upominki, jak i unikalne projekty projektantów.
FÜRSTENBERG to producent porcelany, którego umiejętności rzemieślnicze są doskonalone dzięki doświadczeniu sięgającemu ponad 260 lat. Rzemieślnicy tej tradycyjnej niemieckiej firmy są ekspertami w ciągłym rozwijaniu historycznych kolekcji i tworzeniu nowoczesnych linii produktów. Wymagają precyzji w każdym szczególe. To, co pozwala im spełnić ten ambitny cel, to fakt, że większość porcelany produkowanej w FÜRSTENBERG nadal opiera się na ręcznym rzemiośle, wspartym najnowocześniejszym sprzętem technicznym, aby zapewnić tworzenie przedmiotów porcelanowych najwyższej jakości. W manufakturze porcelany wzornictwo spotyka się z niezrównaną wiedzą rzemieślniczą, tak jak to miało miejsce od początku istnienia firmy. Założona w 1747 roku przez księcia Karola I von Braunschweiga w zameczku myśliwskim w Fürstenberg, historia manufaktury jest stworzona przez kolejnych wybitnych malarzy porcelany, modelarzy i projektantów. FÜRSTENBERG jest drugim najstarszym producentem porcelany w Niemczech. Dziś znak towarowy FÜRSTENBERG, niebieska litera „F” z koroną powyżej, jest rozpoznawany na całym świecie jako symbol wyrafinowanej porcelany z Niemiec.
Znacznie ciekawiej pisze o fabryce nasz serwis dla kolekcjonerów Dom Tradycyjny:
Jeszcze słów kilka o fabryce Fürstenberg. Uruchomił ją w 1747 w miejscowości Fürstenberg nad rzeką Wezerą książę Karol I Brunszwicki. Początki były skromne – naczynia biskwitowe (z nieszkliwionej porcelany), na których książę kazał wypalać niebieską literą F. Co tu dużo mówić, marzenie księcia o fabryce porcelany było piękne, nie zadbał on jednak o fachowców, więc wyroby były pośledniej jakości. Dopiero w roku 1753 sprowadzony z Höchst dyrektor tamtejszej manufaktury Johann Benckgraff, wraz z malarzem J. Zeschingiem i modelarzem J.S. Feilnerem uruchomili w krótkim czasie prawdziwą, profesjonalną produkcję. Niestety zaraz potem wybuchła wojna siedmioletnia, która zahamowała rozwój wytwórni. Dlatego najlepszy okres fabryki w Fürstenbergu przypadł na lata 1770-1790. Wzorów naczyń i dekoracji dostarczał duży zbiór miedziorytów z biblioteki księcia. Podpatrywano również wzory innych wytwórni. Szalenie popularne stały się produkowane tu porcelanowe wazy i półmiski. Wytwarzano też serwisy, głównie na potrzeby dworu.
Za czasów Napoleona, gdy Dolna Saksonia znalazła się w granicach francuskiego imperium, manufaktura awansowała na cesarską. To wtedy zaczęto produkować filiżanki do gorącej czekolady i znany do dziś serwis Melos w stylu empire – uszka filiżanek nie były przyklejane, ale wyciągane z porcelanowej masy za pomocą specjalnych szczypców.
Fabryka bez większych strat przeszła kolejne historyczne zawieruchy. Od roku 1888 jest spółką akcyjną. Na początku XX wieku porcelaną Fürstenberg zainteresował się słynny Tiffany – sprowadzał ją do swoich sklepów w Ameryce. Potem dla Fürstenberga zaczął projektować znany niemiecki projektant Bauhausu Wilhelm Wagenfeld. W 1934 roku zaproponował serwis Form 639, „krok milowy w historii porcelanowego wzornictwa”, jak rozpisywały się ówczesne gazety. Opinia publiczna była zdziwiona, że piękne może znaczyć krystalicznie białe, bez najmniejszego nawet ornamentu. Maksymalnie uproszczone kształty najpierw zaskoczyły minimalizmem, potem zaczęto
Fürstenberg poszedł za ciosem i nawet dziś od czasu do czasu prosi o pomoc znanych projektantów. Na przykład Włoch Carlo Dal Bianco przygotował kolekcję z motywem koptyjskiego krzyża. Rewolucją stały się też projekty braci Sieger, np. kubki do picia szampana (Sip of Gold) albo turkusowy serwis Emperor’s Garden czy talerze w popartowych kolorach. Mimo tych ekstrawaganckich propozycji dziś najlepiej sprzedaje się klasyczny serwis Fürstin Goldring - kremowy ze złotym . Ale znajdziemy też w ofercie też kubki do café latte, wazony, zegary kominkowe a nawet spinki do mankietów. Co roku do produkcji wchodzą nowe wzory i przedmioty.
Obok fabryki znajduje się Muzeum Porcelany. Zobaczyć tu można m.in. największy wazon, jaki kiedykolwiek powstał oraz konia stającego dęba – symbol Saksonii. Wystawa w muzeum podzielona jest na epoki. Manufaktura z każdej produkuje do dziś po jednym wzorze.
W Muzeum Porcelany Furstenberg w zameczku myśliwskim księcia można zobaczyć najpiękniejsze arcydzieła z tej fabryki. A Książę mieszka do dzisiaj w swoim pałacu nieopodal.