Okazała żardiniera z puttami, Brema, 1884 - 1885
Koch & Bergfeld (Silberwarenmanufaktur Koch & Bergfeld),
czynna od od 1829 roku
Srebro próby 800, odlewane, sztancowane, cyzelowane. Metal srebrzony.
Sygnowana znakiem manufaktury wraz ze znakiem próby srebra 800 oraz numerem modelu 10327 datującym naczynie na 1884-1885 rok. Widoczny również austriacki znak importowy stosowany w Pradze w latach 1872-1901 oraz niezidentyfikowana cecha w polu owalnym.
Wymiary: 22,30 x 59,00 x 28,00 cm
Waga srebra - 1698 g
Waga łączna - 2644 g
Żardiniera na planie elipsy, oparta na sześciu nogach. Na dłuższej osi dwie nogi wolutowe, dekorowane stylizowanymi liśćmi. Na krótszej po dwie nogi w formie niskich tralek, zdobionych profilami i listkami. Czara naczynia dwudzielna, wybrzuszona. W dolnej części szeroki pas pionowych pukli dzielonych wąskimi wklęskami z lambrekinami z listków i zwieńczeniami w postaci palmetek.
Na krótszej osi naczynia obustronnie uskok, stanowiący oprawę dla głównej dekoracji naczynia - owalnych medalionów na monogram flankowanych przez dwie podtrzymujące je dziecięce hermy. Hermy w postaci pełnoplastycznych figur dziewczynki i chłopca. Łódkowaty kołnierz naczynia gładki, z brzegiem obwiedzionym stylizowanym ornamentem.
Całość kompozycji wieńczy para wyniesionych, esowatych uszu zdobionych ornamentami roślinnymi oraz plastycznych główkami lwów. Naczyniu towarzyszy oryginalny metalowy wkład, którego zewnętrzne ścianki pokrywa srebrzenie.
O FIRMIE ZŁOTNICZEJ:
Koch & Bergfeld to jedna z najstarszych działających do dzisiaj niemieckich manufaktur wyrobów złotniczych. Jej początki sięgają 1829 roku, kiedy to Gottfried Koch otworzył w Bremie przy Knochenhauerstrasse 12 swój pierwszy warsztat. W latach trzydziestych Gottfried nawiązuje współpracę ze szlifierzem kamieni, Ludwigiem Bergfeld'em. Niezwykły talent Ludwiga, który objawił się przy wykonywaniu puncyn do obróbki sreber cementuje relację obu Panów, którzy od 1856 roku kontynuują działalność jako partnerzy w firmie „Koch & Bergfeld".
Jeszcze w latach trzydziestych warsztat zmienił lokalizację. Przeniesienie jego siedziby z jednoczesnym otwarciem dla publiczności sklepu w bardziej reprezentatywnej dzielnicy, przy Obernstraße, pomogło w dalszym rozwoju przedsiębiorstwa. Stopniowa, postępująca mechanizacja produkcji przy jednoczesnym zachowaniu i archiwizowaniu wszystkich wykonywanych w warsztacie wzorów, z możliwością zamówienia ich z udostępnianego klientom katalogu, wyróżniała firmę. W 1865 roku Gotfried Koch i Ludwig Bergfeld przekazali ją swoim czterem synom.
W latach siedemdziesiątych firma zatrudniała już ponad 130 pracowników. Rok 1873 przyniósł kolejny wielki sukces, udział w wiedeńskiej wystawie światowej. Zaprezentowane tam wyroby zwróciły uwagę odbiorców i zyskały bardzo wiele pochlebnych opinii. Zamówienia jakie nastąpiły po wystawie pomogły ogromnemu przedsięwzięciu jakim niewątpliwie była budowa budynków fabrycznych na obrzeżach Bremy. Z końcem XIX wieku i początkiem wieku XX wzrastała liczba pracowników a także liczba fabrycznych zabudowań i maszyn.
Należy podkreślić, że przez ten czas zarządzający produkcją właściciele kładli ogromny nacisk na jakość wyrobów, począwszy od projektu – współpracowano z najwybitniejszymi projektantami, Wilhelmem Wagenfeldem, Gustavem Alsacem, Bernhardem Hoetgerem, Albinem Müllerem czy Henrym van de Velde – przez jakość narzędzi do obróbki, które w manufakturze do dzisiaj wykonuje się ręcznie, do końcowej kontroli jakości wykonanych modeli.
Przed I wojną światową firma, obok manufaktur Bruckmann & Söhne w Heilbronn i Wilkens & Söhne w Bremie osiągnęła status jednej z największych i najlepszych na terenie Niemiec.
Czas wojen oraz następujący po nich kryzys ekonomiczny nie mógł pozostać bez wpływu na kondycję firmy. Zredukowano liczbę pracowników. To wówczas produkcja skupiła się głównie na wyrobie sztućców, z których do dzisiaj Koch & Bergfeld słynie i na wyrobie których dzisiaj opiera swoją działalność. Warto podkreślić, że do dziś zachowane są w produkcji dawne, historyczne wzory, dostępne w wersjach srebrnych i platerowanych. W archiwach fabryki zachowała się pełna dokumentacja, wraz z rysunkami wszystkich modeli tak sztućców jak i pozostałych wykonywanych w manufakturze artefaktów, pater, półmisków, naczyń do picia.
Dziś manufaktura wyposaża w srebrne sztućce niemieckie ambasady. Specjalizuje się także w wyrobie sportowych trofeów i statuetek stanowiących nagrody w świecie mediów. Jest między innymi wykonawcą pucharu Ligi Mistrzów UEFA, po raz pierwszy wykonanego w 1967 roku wg. projektu Horsta Heerena.
STAN ZACHOWANIA:
Bardzo dobry. Metalowy wkład nosi minimalne ślady użytkowania.
Klientom Galerii Dawnych Sreber gwarantujemy kompetencję i najwyższą jakość usług, a także oryginalność oferowanych obiektów.
Wszystkie prezentowane przez nas srebra zostały poddane profesjonalnej konserwacji.
Do każdego zakupu dołączamy certyfikat z pełnym opisem oraz instrukcję czyszczenia zabytkowego srebra.
Masz pytania? Skontaktuj się nami. Chętnie na nie odpowiemy.